Äldre hästar
Var o hälsade på min gamling, Maraboy, igår. Nu är han ju 32 år, officiellt sett, men fyller på riktigt den 20 April :)
Vet ju att det är en del här på iFokus som har äldre hästar/ponnyer, tänkte det kunde vara lite kul om vi kunde lägga ut lite bilder på våra gamlingar :)
Den här bilden togs den 1a januari 2007 på Maraboy, kanske inte den bästa bilden men den senaste jag har på honom. Han har iaf haft det riktigt mysigt i leran :)

söt polle :) "min" gentleman fyller i maj har jag för mig.. o då blir han hela 21 år :D

Vad klassas som gammalt?? =)

åldern 21 klassas väl som gammalt.. :P men som häst en han som en unghäst typ.. pigg o fräsh :)

Efter 25 någon gång tycker jag dom blir gamla

oj, jag tycker vid 18 år… för då pensioneras oftast tävlingshästar…

Ja, herregud vad gammal och fin han är fortfarande. Var står han nu? Hos bybebye eller?
Min har ju fyllt 22 år och han verkar ung som om han är 3 år ibland fortfarande så man vet ju aldrig….

#1 Oooh, vad fin är :)
#7 Nej, han står kvar i här vallentuna, ett par km från stallet där jag har min häst nu så det är på ridavstånd, jättekul!
#8 Haha, vilken härlig bild! :D
Sungria:
Är det inte Maraboy!!!!!! - visst har han arab i sig??? Han har stått i nacka/saltis, jag känner hans ägare, eller iallafall före detta ägare om det inte är samma. Är det samma ägare på honom nu? Eller är det till och med du! :D Vill inte skriva ut namnen här, men du kanske känner till dem? ;) De är mor och dotter och har ägt honom så länge jag kan minnas. Vad roligt att se honom, jag hajade till när jag såg åldern och namnet och tänkte "är det en mörk fux så visst är det han" Och det var ju det!!! :D
Hur mår han? Det är verkligen kul att se honom igen, han ser välbehållen ut på kortet :D
Vad fräscha alla såg ut på bilderna även om dom är lite till åren :)

en massa bilder på mackisen här om ni vill se ;) http://s121.photobucket.com/albums/o220/FridaHelgesson/?action=view¤t=Mackan_0001.flv

#10 - Haha, jo det måste vara han! Det är fortfarande mor o dotter som äger honom, så vitt jag vet iaf, jag var fodervärd åt honom i två år o nu står han som sällskap åt ett sto här i Vallentuna. Han är hälften anglo arab så visst har han arab i sig :D
Han mår jättebra, han har det jättebra där han står. Får mest gå i hagen o ha det bra, men han får komma ut på små turer ibland också :)
Vad kul med nån som känner honom sen innan! :D

En vän till mig fick sin första ponny när hon var ca10år. En gammal ridskoleponny på 19år. Han levde 20år till i samma ägo och blev alltså 39år gammal trots massa motion och bus på äldre dar ;)

min oskar är 21 år gammal nu och calippo har blivit 18… det är väl inte lastgammalt direkt.
stod i kvällsposten/expressen idag om 28 åriga cindy - shetlandsponny…

Ojoj!! Min är 15…. ;P haha..

Tarek blir 10 i Maj men ibland kan man nästan tro att han är en 25 årig gammal grin häst,, fasst i nästa veva blir han som föl på nytt..

vi hade en shettis som vi sålde men hon dog när hon va 42

#21# OJ!! Fotto? :P
#22# Så mysigt det såg ut. :)

#22 vad härligt kort….

ted blir ju 17 i år och jag tycker att han är gammal nu…märks att han trivs med att "bara" va skogsmulle nu :)
vi har gamle man i stallet, 25 är han nu, ser ut som en gammal stor kossa, hihi, inte en muskel på kroppen, men han är så snäll så snäll, och har så fina ögon…:)

#17 vilken skillnad mot när ni fick honom! roligt att se!!! :D
Hörde på radion idag att den äldsta hästen som levt blev 62!!!
Jag som tyckte 30 är mycket… jisses om man blev förvånad.

#30 jisses vilken skillnad.. hur gammal var han när ni fick honom?

#29 ja vist, någon stans mellan 25-35 bör en häst bli och vissa kan bli äldre, ska man då kalla en häst på 18-20 gammal, det är som att kalla en människa gammal vid 30-40 någon gång, då slutar ju dom flesta idrottsmän tävla.
Jag har en kompis som kör ambulans, hon sa en gång när hon inte kunnat rädda en man på 78 år, "det är hårt när dom är så unga". Det är hennes inställning, medellivslängden är 82 och allt där under är ungt, för ungt, egentligen går hennes gräns någon gång efter nittio. Jag tänker också tuffa på och vara ung en bra bit efter pension, jag tror man lever bäst och längst så. Det tror jag även gäller hästar, dom är unga tills sista året då dom ofta tacklar av lite och blir gamla, låt dom vara unga eller i alla fall medelålders så länge som möjligt.

#31 han kom till oss tidigt på våren 20/4 . kortet ät tagit 9/7 samma år
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Min gubbe fyller 26 år den 18 juni. Är mest skrittpensionär, men sedan flytten den 2/12 har han blommat upp och är pigg och glad. Tom börjat rida lite lätt i ridhus 1-2 gg i veckan. Nu har Lyrik gjort illa sig, fult broddtramp i kronranden hb, så nu får han vila i hagen ett tag.
Bilder på honom finns på min sida.
Min ena kompis Anna, har 2 hästar, Dunder och Kita. Dunder är 10 år fbl, Kita är 27 hbl. Rids mest promenadridning, men rider lektion då och då.
Lyriks ena beteskompis (Dunder, Kita, Kalle, Sally) Sally är 30 eller 31 år i år, ponnykorsning D. Rids mest lite lätt då och då av barnen

#24, tack. Man längtar onekligen till sommaren!
#28 Min gubbe får samma foderstat som när han var yngre.
12 kg hö, 1 liter betfor torr mängd, 1 liter vetekli, 1 liter fibergi låg, 2 dl foderjäst, 50 Miner Blå pellets, ½ dl kokta linfrön, 2 mått bioglucomin, 1 mått kiselgur, ½ mått biotin, ½ mått bakteriebalans. 1½ mått Tokosel 1 gg i veckan. 5 dl havre efter motion. Får en dutt hösilage*3 som godis…
När han var yngre (15-17 år) var han svårfödd. Blev massor av lusern, alfakuber, korn, krafft grund och groov, olja. Nu är han mera lättfödd (i normalhull nu), men rids inte lika mkt som förrut pga strålbenshältan hf och artroser kotlederna i bak. Blir för pigg om han skulle få mera kraftfoder än han får nu.