Sadelfunderingar
Hej,
Jag fick med min häst en Lewa- Allround mot dressyr. Tycker att den är fruktansvärd att rida i. Så jag mailade ägaren och sa att jag inte trivdes med den så nu är vi på jakt efter en ny sadel. Ägaren har ringt hennes vän som är sadelmakare/sadelutprovare och pratat med henne och de ha bestämt att ta en Lewa sadel för den passar hästen så bra, då hade det tänkt så här:
1: Antingen ta en ren lewa hoppsadel.
2: Eller ta en dressyr och sätt på stöd.
Jag vill VERKLIGEN INTE ha en lewa sadel för jag tycker dom är på tok för djupa för mig.. Och de ser för j*vliga ut. Är både skitförbannan och ledsen över detta..
Vad ska jag göra, och vad finns det annars för märken? Som har följande:
*Böjd bom
*Icke djup sits
*Hoppsadel
*Som inte är dyrare än 3500;-
*Som inte ser för j*vlig ut.
Behöver verkligen hjälp med detta så SNÄLLA hjälp mig!!
Om hennes vän är sadelmakare och sadelutprovare borde väl hon kunna komma ut och hitta en sadel som passar både dig och hästen?
En sadel ska ju faktiskt inte bara anpassas efter hästen, utan efter ryttaren också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Men jag vågar inte be mer än och byta sadel, men samtidigt så är det ju trots allt mina pengar det handlar om..
Mår verkligen dåligt av det här..
Stübben är svängda.
#2 Säg det till ägaren då, att du inte gillar just den sadeln, eller ber om att få numret till sadelutprovaren och pratar direkt med henne själv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är ju superviktigt att du har en sadel som du trivis i om du rider hästen. Annars så kommer du rida den fel.
Håller med #4
#4 skickade iväg ett mail nu : ) Men glömde skriva att jag kan ringa och prata med sadelutprovaren själv.. Ska åka till charlie´s idag om de har öppet, och prata med dem.. : )
Är det du som betalar sadeln? I så fall har du ju all rätt i världen att ta en sadel som både du och hästen trivs med!
Ägaren kanske inte visste att du inte trivdes i någon Lewa-sadel, utan kanske trodde att andra modeller gick bra. Så därför var det ju smidigt att bara byta modell på sadeln istället för märke.
Tack för att ni hjälper mig : ) mår faktist inte så bra över att ha fel sadel det gör så mycket när man rider..

Det måste ju finnas fler sadlar än lewa som passar hästen… OCH dig! :)
// Cathie @ www.cathie.se
#9 alla lewasadlar har samma "modell" oavsätt och hopp eller dressyr, de är jätte djupa i sitsen..

#10, ja men hästen måste ju kunna ha en annan sadel?
#11 Ojjj läste fel på ditt förra inlägg x) Förlåt!! Jo det borde finnas fler..

#12 Ingen fara :D
om du ska hitta en sadel som ska passa dej och hästen komfortmessigt så kan det nog hända att du får betala mer än du är villig. utbudet av såpass billiga sadlar är inte speciellt stort tyvärr
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Hittade en sadel på blocket som jag gärna skulle vilja ha en Jacson Celine hopp 16,5 " och xW bom..
#15 celine är superbra sadlar =) min moster sa att hon kan tänka sig en sådan om hennes går sönder. å de e inget dåligt betyg då hon är van vid butet-sadel(!) (23'000 kroner sadel!!!)
provade själv en sådan men den passade inte riktigt min ponny jag hade då.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3