Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 6370 ggr
lisette
0

sulkyhållare på släp?

undrar om det är någon som har sulkyhållare på sitt släp?

jag vill ha det på min kärra, men är lite för snål för att köpa. de kostar runt 1500:-

har funderingar på om man kan göra egna och vill gärna se hur de ser ut, fästen osv.

Lorita
0

fråga på ponnytrav.ifokus

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

GranoStall
0

Vi har sulkyfästen på våran lastbil, men har tyvärr inga bilder på det. Har dock sett många som gjort egna så det borde inte vara några problem.

Elshira
0

Kan man svettsa så borde det vara "enkelt" ^^

Hakuna matata!

lisette
0

#2 nej det borde ju inte det.

#3 så säger jag med, vet inte om gubben håller med bara. =)

Nitro
0

på våran gamla transport fanns inga fästen, så vi böjde armeringsjärn till två krokar, och hängde fast i släpet. Smidigt som sjutton =)

lisette
0

var hängde ni järnen nitro?

Tusen
0

#6 Ofta finns det små tvärpinnar i närheten av luckan som man kan hänga upp krokarna på. Kan fota våra i morgon. Vi har två olika modeller.

lisette
0

det hade varit kanon tusen!

Golden-Lady
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

två såna här har vi på vårt gamla släp, har själv aldrig kört med sulky men förra ägaren till släpet sa att det hade funkat bra :)

lisette
0

ja det är ju sådana man köper. de är jättebra, men jag är litta snål.. ;)

Tusen
0

Ops! Glömde fota.Skäms Jag gör det så fort batterierna har laddat klart.

Tusen
0

Nu äntligen är bilderna klara.

Först ett foto på korta kroken på plats.

Tusen
0

Närbild på upphängningen. Korta kroken.

Tusen
0
Tusen
1
Tusen
1

Närbild på upphängningen. Långa kroken.

Tusen
0

Och till sist en helbild på långa kroken.

Vi använder dessa olika krokar beroende av vilken typ av vagn vi ska hänga upp bakpå transporten. Vilken som skulle passa dig bäst beror på din vagn.Skrattande

ellinorrasmusson
0

vi har typ den yttersta biten på en cykelhållare påsatt, där Tusen sätter sin krok :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

lisette
0

smart tusen!!!

hur binder ni sedan fast vagnen i släpet då? har ni själv svetsat dit "tvärpinnen" som ni häktar fast de korta/långa pinnarna i?

tack för bilderna! blir till att visa gubben sen!

Mille
0

Tvärpinnen brukar finnas på många släp.

Det viktigaste är att ta en rem, typ stigläder, och binda NER sulkyn, alltså runt sitsen och ner i transporten. Annars kan sulkyn hoppa ur krokarna. Man hänger alltså sulkyns fotstöd eller nån annan bit som passar bra i krokarna.

Det räcker egentligen, men det kan vara bra att fästa ett spännband runt alltihop också, särskilt om man kör två sulkys.

lisette
0

nu börjar detta bli aktuellt!

ska be gubben att fixa någon sorts hållare. gillade tusens lösning på det hela, men jag undrar om jag kan sätta min rockard på det där viset.

Tusen
0

Jodå det går det med. Vi kan använda båda till vår rockard. Sätter dem bara lite olika på rockarden. Tips är dock att passa av dem innan de blir helt klara.

Lycka till.

Tusen
0

#20 Ja man kan hänga sulkyn i pinnarna men de långa hällarna vi har sätter vi på tvärstaget som går mellan hjulen, dvs där sitsen är fäst. Man kan göra olika.

Sen använder vi oss av vanliga spännband för att hålla kvar sulkyn. HAr man rockard på så har vi också spännband som en extra åtgärd men ofta sitter rockarden så hårt fast pga tyngden att det nog egentligen inte behövs.

lisette
0

jag må vara trög, men hur sätter ni spännbanden då?

mitt släp ser likadant ut som ditt, förmodligen får man ju spänna vagnen runt ljusrampen? för det går ju inte över skaklarna.

Tusen
0

#24 Jag ska försöka förklara hur vi brukar göra.Glad

Vid sidan om baklämmen brikar det sitta en liten ögla av järn som jag fäster ändarna på spännbandet i. Sen drar jag bandet över skaklarna, trör in det i "pinnen" där krokarna hänger, runt skakeln igen, över till andra skakeln och gör likadant innan jag drar igenom bandet i själva spännet. Det kan vara lite trixit och på en del transporter får man vara lite uppfinningsrik då alla krokar och stag inte finns. Men om man prövar sig fram brukar man alltid hitta en lösning till slut. Lycka till.

Vill du se kort på hur vi gör?

lisette
0

jaa det vill jag gärna! om det inte är för ómständigt! =)

den där öglan har inte jag. lite irriterande.