barn med i vagn?
har funderingar på att ta med min son när jag ska köra ponnyn någon dag.
frågan är hur man löser det lättast?
hjälm är givetvis självklart.
har funderat på cykelsadel, bilbarnstol osv. men det känns inte säkert alls. skulle något mot allförmodan hända så sitter min son själv i vagnen.
vågar man ha med en tvååring i vagnen?

joooo det skulle du väl
För du har väl pli på ungen
nej men skämt åsido. Jag tror att din son skulle tycka det vara jätte kul och sitta stilla just för spänningen. annars så kan han få hålla lite i tömmarna, då får han också vara delaktig i det hela.
Men jag vet inte. Du känner nog din son bäst så då vet du också om han blir helt tossig eller kommer sitta stilla.
Men kom ihåg att det bästa är om du också ha hjälm om pojken skall ha hjälm =) För barn gör inte som man säger, bara som man själv gör =P
Jag har kört med en (inte riktigt än-)två-åring med, och det var inga problem. Dock visste ju hon att man satt still i vagnen och så. Samt om man ska köra snabbare än skritt får man väl hålla en arm runt ungen om det studsar. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Litar du på hästen litar du på pojken, då ska det inte vara några problem jag är övertygad ett du vet bäst själv
lita på ditt hjärta, som mamma 

Litar du på hästen så ska det inte vara några problem tycker inte jag.
När jag var inhyrd i ett stall hade stallägaren en liten shettis hon körde med. I sulkyn hade hon satt fast en cykelsadel av modell gammal där sonen hennes gärna åkte med. Kändes säkert.
Tindra har hängt med mig sen hon var ca 1år när jag kört Lucky/Kefir…satt bara på sitsen som jag utan o vara fastspänd. Satt jätte fint där o tror tyvärr inte jag hade hjälm heller, jo kanske cykelhjälm…hm minns inte..
Alla 3 ungarna har hängt med mig i vagnen o skulle inte fästa dem för som du skrev tänk om ngt händer o dem blir själva kvar i vagnen..bättre o ramla av o få ngr blåmärken då..
Lycka till! Lilleman gillar det säkert!
Jag tror inte det skulle vara några problem, så länge ungen är lugn och sitter stilla, blir ju lite besvärligt om han ska studsa runt och du måste tampas med en ovillig unge.
Den lille pållen lär ju inte tycka det är farligt iallafall ;)
Sen som förra kommentaren, bättre att han inte sitter fastspänd ifall det händer något!
Jag skulle nog ta med pappan eller annan vuxen också, då kan du köra hästen och den andra se till barnet lite mer.

#1 alltid hjälm när jag själv kör med, givetvis!=)
vad jag tänker på framförallt är om man kört halva rundan och helt plötsligt blir han trött att sitta i vagnen.
en tvååring sitter ju oftast inte stilla så länge. tyvärr tar den minsta rundan här hemma ca 30 min att köra.
Min Matilda har vart med sedan hon var 1år, nu är hon 3år. I början satt hon i mitt knä, sedan satt hon brevid. Nu står på golvet framför mig och kör. Nu när hon är 3år, har hon börjat bli lite rastlös och tycker det kan vara jobbigt efter ett tag. Då brukar hon få sitta på bills rygg en stund och jag går brevid och håller i Bill. Mne ska jag träna körning så är det lättast att min mamma tar henne, för annars får man inte så mycket gjort.

Har aldrig haft problem med att barnen (från 1-12år) tröttnat på att åka vagn. Snarare det motsatta 

Det bästa vore nog om du hade en till vuxen i vagnen som kunde ha koll på barnet.
Så att du kan konsentrera dig på att köra. Och litar du på hästen tycker jag inte att det ska vara några problem.
Lycka till.

jag litar på min häst, men det är ändå en häst och vad som helst kan ju hända.
men jag får väl prova en liten runda med en vuxen till i vagnen till att börja med. =)
men precis! kör en testrunda med honom och se om han gillar det? han kanske tycker det är kanonkul! och då är det ju bara att förlänga rundan, kör bort till kyrkan och vänd eller nått :P
Perfekt med en vuxen till för skulle det bli gråt och tandagnissel så kan de ju promenera istället..

idag har vi varit ute på en fem kms runda. det gick SÅÅÅ bra!
min son älskade det, han tyckte det var superskoj när det gick fort. inget pip och gnäll. han höll i ordentligt i sidan på vagnen som jag sa åt honom att göra.
blev så glad, för detta innebär kanske att han kan hänga med ut lite mer när jag måste motionera ponnyn. =)

Loke det är killen som klarar allt 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Härligt, Lisette! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag brukar rida ut samt köra med min lillasyster på 3år i december.
När hon var 1½-2 år körde min pappa (och jag ibland) ut med henne, då fick hon sitta i knät medans vi körde. Nu sitter hon själv och ibland får hon ta över tömmarna (dock håller jag i framför hennes händer så när hon ska styra så känner inte hästen det och jag har fortfarande kontrollen).
Du kan ju börja med att ha barnet i knät till en början om du känner dig nervös eller illa till mods för att låta h*n sitta själv. Och ta med någon som kan ta h*n i sitt knä om det skulle vara så att du inte kan köra och ha barnet i knät samtidigt.