Önska mig lycka till!
Jag ska köra Sorro till Strömsholms djursjukhus i morgon eftermiddag. Iofs ska dottern följa med. Men det ska ju bli snöblandat regn på eftermiddagen. Och så van transportschaufför är jag inte. Och Sorro har bara åkt trp en gång förut. Nu ska han läggas in i morgon och inte få ett enda hö, halm eller något att äta fram till morgonen. Då ska dom gå in i magen genom halsen och titta på hans mage. På eftermiddagen på torsdagen ska dom raka hela magen och högt upp och sedan göra ultraljud och kolla tjocktarmen tror jag dom sa. Sedan får vi se om dom hittar något fel på honom. Dom andra proverna som dom tog den 19:e december var ju inte något fel. Stackaren!
oj då! hoppas verkligen det går bra för honom då, och dig med körningen ! :) lycka till! :)

Lycka till!
Håller tummarna för att vädre ska hålla sig i styr, finns inget värre än dåligt vägföre om man kör med transport.
Hoppas ni får de svar ni söker!

Tack ska ni ha. Ja, lite nervös är jag allt. Usch om jag tex möter en lastbil på vår smala väg. Jag har ca 6 km ut till stora vägen.
då får du hoppas att det är en snäll lastbil so backar hela vägen ut så du kommer fram :P

Ha, ha, ja man får ju hoppas på det bästa. Så vi inte står front mot front och bara blänger på varandra.
det är då du gasar på lite, varvar motorn så han blir rädder :)

Ja, eller tutar på han. *ler*
jaa, det kan ju med vara en idé ;) hehe.
nä, men det kommer gå så bra såå !
är det för hans dåliga mage som du ska in med honom ?

#8# Ja, nu ska dom äntligen kolla magen som jag har velat hela tiden. Tror att han har någon sorts stressmage eller något. Han fick ju inte den dos stomjölk som han så väl behövde när han var liten pga Soyas grinighet.
ahaa, kan han få bestående men av att han inte fick äta så mycket mjölk som han behövde ? märkligt.
men skönt för er alla att det ska kollas upp på riktigt nu då!

Ja, mjölken är ju det viktigaste som dom har från början. Det är ju en massa bra grejer i den. Men han fick ju mjölk dagtid från Soya så jag trodde att det kanske räckte. Men vi får se, det kan ju vara något annat också. Är livrädd att dom ska hitta något stort fel så dom inte kan åtgärda det ens.
men om det "bara" är vad du tror, kan dom göra nått åt det då ?
jaa, hoppas verkligen inte att det är nått allvarligt fel. inte på lilla sorro inte..

Mmm det tror jag. Cortison är ju en metod. Men det kan göra så han får fång. Vi får se vad dom hittar det kan ju vara magkatarr men det trodde inte veterinären. Men å ena sidan trodde hon att det var något med tarmarna förut men efter att ha tagit ett biopsiprov så hittade dom inget fel. Isf skulle han fått cortison för det direkt.
läskigt, jag hoppas verkligen att det kommer gå bra imorron, jag ska hålla tummarna för er ! :)

Jag håller tummarna. Du får skriva och berätta vad de säger.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag håller alla tummarna för er.

hoppas du inte träffar på ngn på din väg. o klappa sorro från oss!
Jag och Lyrik (oxå maghäst
) håller tummarna och hovarna för dig och Sorro.

Håller tummarna för dig o sorro
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lycka till!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Håller både fingrar och tår för dig och söta Sorro!

Lycka till!!!! håller alla fingrar och tår som jag har för er!!!
håller tummarna för er idag! tur att det inte är en massa snö på vägarna för dig!

lycka till!

håller tummarna, hoppas att det blir bra.

Lycka till !! hoppas de går bra !

Tack snälla ni! Man ser ju här vilka vänner man har. *ler*
Nu kommer det säkert att gå bra när så många håller tummarna.
Ska strax gå ner och tvätta av honom och göra honom klar för resan. Tur att man inte har så långt till djursjukhuset. Ca 2 mil. Det tar ca 40 min att åka dit.

Lycka till! Köra transport klarar du galant!
Även fast man inte vill att något ska vara fel så hoppas jag ändå att de hittar ett bra fel så att det kan behandlas och han kan få bli frisk!

#28# Hej Stenis!!
Jasså du är här och skriver. *ler*Det var inte i går precis. Tack ska du ha. Tyvärr så tror jag nog att Soya gjorde så han blev sjuk. Vi får se om jag har rätt eller inte. Hoppas bara att dom inte säger att det inte går att bota. *suck* har tänkt på det länge.

Jag hoppas dom hittar vad det är för då kan dom göra något åt det, det går ju inte att behandla utan diagnos.
Hoppas det går bra gejsa o sorro, nisse o jag håller alla tummar,tår o hovar vi bara kan :)
/Elin

Lycka till ! :)
hoppas hans mage blir bättre när dom får reda på vad det är..

Lycka till! Och berätta hur det går…
håller tummarna för att allt går som det ska!

Vi väntar spänt på att du ska höra av dig om hur det gick.

*håller tummarna*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
*håller oxå tummar o tår*

TAck alla! Han står nu utan mat hela natten från kl 16 i dag i en box med något så att han bara kan dricka vatten inte äta något. Vi får se i morgon om dom hittar något.

Lycka till o kör försiktigt! Håller allt vi kan för Sorro!
uppdatera oss sen hur det gick…
lycka till

Ja, då jag berättar när jag vet OM dom kommer på något. Har pratat mycket med olika hästägare på buke för något år sedan och en del hästar hittade dom inte ens felet på. Dom fick en massa medicin utan framgång.
usch det är så himla jobbigt när de inte mår bra och veterinären står rådlös…

Ja, vi får se om hon gör det i morgon. Men då har dom iaf tagit alla prover vad jag har förstått.

Fortsätter hålla tummarna här hemma.
Audiatur et altera pars

lycka till igen Gejsa!!!

Jaha, nu har man varit på Strömsholm. Kom hem för bara 30 min sedan. Vill ju berätta vad som hittades. *ler*
Han har irritation på tjocktarmen. På receptet kallar hon det för tarminflammation. så det blev cortison iaf. 50 tabl i 10 dagar sedan 40 tabletter i 10 dagar så minskar man ner. Så sammanlagt ska han få 1400 tabletter om jag har räknat rätt.
Har någon här gett cortison till sin häst och isf varför?
Håll tummarna för Sorro så att han inte får fång. 
har inte gett till min häst, men man ger väl cortison vid inflamationer och så i benen också? Men jag har hört att hästar kan bli resistenta mot antibiotika, men jag vet inte om cortison är antibiotika?!!

Mangis fick Cortison intramuskulärt när hon hade svårt med andningen (mögelallergi). Det var i samband med Penicillin, tror hon fick cortisonet för att hon inte skulle få penicillinchock? Minns inte riktigt, men Cortisonet gavs bara i en övergångsperiod, penicillinet under 10 dagar. Hoppas han blir bra nu då!

#46 Så farligt är inte cortison, jag har också knaprat cortison. Dom säger man ska få benskörhet, när dom senast mätte mitt skelett så har jag kraftigare en vad en man normalt har när han är 18 (då är benstommen som kraftigast). Du måste ju även blanda in andra riskfaktorer, anlag övervikt, fel, kost mm.

Ja, hon var osäker om han skulle bli bra. Men om han blev bra och blev dålig så fort vi slutade så kunde han få gå ständigt på en liten dos cortioson menade hon. Utom på sommaren för då är han ju alltid bra när det finns bete. Vi får se om det hjälper eller inte.

#49# Nej, det är säkert inte lika farligt för männsikor. Min schäfer tex åt också prednisolon i över 8 år pga husdammskvalsterallergi.
Men hästar kan ju få fång av det.

Hoppas sötnosen blir bra!!

#29#
Jo, jag brukar smyga runt lite här och hålla lite koll på er, tyvärr hinner jag inte skriva så mkt, eller inget alls ska vi väl säga.
Hoppas att mecdicineringen hjälper.
Som du säger så kan det ju vara något skydd i mjölken som han inte fick nog av när han var föl :( Fast jag vet för lite om sådant för att kunna uttala mig. Det enda jag hoppas är att han blir bättre nu!

ojdå…..hoppas verkligen Sorro blir bra igen och att han inte far illa av cortisonen…..

Cortioson har finnhästen fått för andningen.
Det var inte lite tabletter det!
Håller tummarna för Sorro!
skönt för er att ni iaf har fått reda på vad det var !
då visade ju undersökningen nått, det är alltid positivt.
det kommer nog gå bra med medicineringen ska du se :)

#53# Skönt att du inte glömt oss helt iaf. *ler* Jag vet inte heller så mycket men man kan ju spekulera. 
Tack alla! Ja, visst känns det skönt eg att dom hittade något. Det var ju sista undersökningen som dom kunde göra sa hon. Annars var det något kroniskt. Inte så kul att höra. Dom har ju kollat honom överallt nu så nu vet jag iaf hur han mår. Vi var med när dom gjorde ultraljudet och såg felet.
Ska åka ner till apoteket i morgon. Han ska medicinen på morgonen så första 50 tabletterna får han på lördag morgon då.
Sussi! Hur mycket tabletter får din häst om dagen då?

gejsa, tabletterna kostade 99:- för hundra st. man kan inte få billigare preparat till hästar!

Ok! Tack lisette. Ska åka ner och köpa dom om en timma. Det blir ca 1400 kr då allt som allt. Minst hälften mot om det var magsårsmedicin iaf. 
Lyrik fick cortison när han hade kotledsinflammation i båda fram och vb -99. Skulle äta det under en kort period ( 2 veckor) när jag satte igång efter betet och vilan. Opticorten hette medicenen då. Har även fått cortisonsprutor i leder, dem är billigare än tuppkam. Han har fått en kur opticorten när de "hittade" kotledsartroserna.

#60# Inte riktigt samma sak tror jag. Detta heter prednisolon och han ska äta det i 40 dagar. Sammanlagt 1400 tabletter. 
I morgon bitti får han sina första 50 tabletter i maten. Sedan ska vi föra dagbok. Känna på puls och hovar, ta febern osv osv så vi känner om han börjar få fång. 

#61: Hoppas ni slipper fånget.
Och självklart att medicineringen hjälper. Fortsätter hålla tummarna här.
Audiatur et altera pars

#62# Tack! Ja, man behöver nog hålla både händer och tår nu. Fy fasiken var nervös jag är. Tänk om jag ger honom medicin som gör att jag måste avliva honom om några månader i stället för att bli frisk. *burr*

Gejsa, det är nu det gäller att tänka positivt, Kram

#64# Japp! Tack för din positiva tankar. Jag är skiträdd faktist. Kram tillbaka.
bara ta det lungt gejsa och var uppmärksam, så kommer det gå bra ! :)

#66# Jo,då. Jag försöker att vara uppmärksam. Men jag har aldrig känt på en fånghästs hovar. Blir dom jätte, jättevarma eller bara lite varmare mot normalt? Pulsen slår den mer mot om det var en hovböld???
Kände på puls och värme i morse. Inget onormalt än. Feber hade han inte heller. 37,6 bara. Får dom högre temp om dom får fång?

Gejsa, ta det lugnt det finns en liten ökad risk för fång men det är otroligt liten. Det är hästar som under lång tid behandlas med kortison som kan få en ökad risk, detta är en kort behandlig, det rör sig inte om år och inte om en häst i riskzonen. Risken är faktiskt större om han får gå obehandlad men sina magproblem för fång en om han en gång i livet får äta kortison.

#68# Ja, jag hoppas du har rätt Lorita. I dag var han bättre i magen. Hoppas det vänder nu. Tänkte bara på att eftersom tarmarna är dåliga så är det lättare att få fång också. Men vi får hoppas att alla tummar och tår räcker. *ler*