Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1194 ggr
HH
0

Lång man

Hur får jag min hästs man att växa mer?? Jag vill att den ska bli ännu längre…

Någon som har något tips??

MVH HH

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan jag fråga tvärt om då,

Hur klipper man en häst så manen inte ser nyklippt up?

Linda
0

#0 Ja du det eviga frågan, vissa hästar har inget anlag att odla man eller svans men prova pälsglans så sliter det inte i onödan iaf.

#2 Ryck manen med fingrarna eller köp en trimkniv..

Lycka till med era manar/Linda

reddie
0

#1 Jag brukar klippa min hästs man med en urtunnings sax. Det bli inga hack och ser ryckt ut. Man slipper ömma fingrar som man lätt får om man rycker manen.

Eve
0

Låt manen vara och om du vill borsta igenom den, använd litervis med glansspray så att den inte blir utsliten.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Linda
0

-Oj vilken härlig skimmel!

Stenis
0

Om du vill klippa manen utan att den ser klippt ut och du bara har en vanlig sax så går det bra. Ta saxen och klipp längst med stråna, alltså klipp inte rakt av! Genom att du gör så här tunnar du ut manen och den blir inte tvärt avklippt, håll aldrig saxen horisontellt utan klipp lodrätt eller något snett vinklat. Det är svårt att förklara!

Men när man kan tekniken blir det jättesnyggt och ser ryckt ut, men det tar bara några minuter!

Kiara
0

Om man klipper manen istället för att rycka den kan man ändå knoppa? Jag har lite problem hur jag ska göra med Kiara, hon är så hiskligt snygg i knoppar men just nu är manen bara så mycket.

pippi
0

Ja visst, rycka man kortare går ju också men inte alla kan det, så att klippa manen kan gå bra, och till saken så bestämmer du ju hur mycket du vill ta bort, så har du kvar lite halvlånga man så kan du göra knoppar. Eller om manen är för tjock kan du rycka den, för då blir den lite tunnare.

Eve
0

#5 - Ja, jag red henne för ett par år sen. Hon står på ridskolan jag har växt upp på :).. Nu har hon ett jättegulligt föl också :)..

Bilden är tagen 6 timmar efter födseln :)

Linda
0

#5 Tänk att de är nyförlösta mamma häst och fölis och ändå tycks de "le" mot kameranGlad

Sandra
0

Eve - Har du ridit på Frösunda Wijk (kan inte stava till det)???

Den där Rut kände jag igen nämligen =)

Eve
0

#10 - Jaa, de är riktiga linslusar, precis som pappan, Artist..

#11 - stämmer bra det :)

Älskar_hästar
0

Där är ju Ruut .. :) Hon har förändrats så mkt .. :)
Och Wilma också .. Man kan nästan inte tro sina ögon .. :P
Där är en bild på Wilma och Prinsen, de har samma pappa (Artist) !! Är osäker på att om Prinsen har Rut som mamm också :P

Älskar_hästar
0

Och en på Rut ..

Älskar_hästar
0

Och en till på Rut när hon ligger ..

Älskar_hästar
0

Och en när hon ser lite .. död ut? :S :P

gejsa
0

Vad fin den där rutan ser ut att vara. Vilken härlig man och lugg. Är det en arab eller?

Carola

Eve
0

Älskar_hästar - Nej, Prinsen är undan Glimra :) Såg du Atlas nångång?

Jag slänger också ion en bild på Wilma och Prinsen :)

Eve
0

Min pålla har också liiite lång man :) slänger in en bild på henne me.. hon är ju bara 5 år, så mer man kommer :)

Eve
0

Här är Dali och Atlas också :)

Älskar_hästar
0

Eve - Nej tyvär, han aldrig se honom :( Men han så väldigt söt ut :) Vet heter din häst? :D Finns det en häst som heter Maja som står vid henne?

Eve
0

Ä_h -> Min, eller min medryttarhäst, heter Lykka.. Japp, Maja står i vårat stall, än så länge..

Älskar_hästar
0

Eve - Såg på första tävlingen för er :) På det där varvet, (minns inte vad det varvet heter) när man får springa något varv för man har vunnit så bara rusade Lykka och det såg så häftigt ut! Ni var verkligen jätteduktiga! Min kompis Helenas mamma äger hästen Maja och då var jag med henne en gång till det stallet! :D Lykka är verkligen jättefin och jättesnäll! :D Och stallet där hon är, är verkligen jättefint! :D

Eve
0

ä_h - Haha, jaa, fast hon kunde inte gasa på så mycket på ärevarvet, roligare i håbos ridhus, där springer hon fort :)..

Älskar_hästar
0

Eve - Haha! Skrattande Hur gammal är Lykka?

Eve
0

Ä_h - 5 år är hon :)

Älskar_hästar
0

Eve - Oj, så ung! :D Har du ridit in henne eller har ägaren det?

Eve
0

Ä_H - Det har ägaren gjort. Jag ahr ridit henne i ca 7 månader bara. Vi hjälps åt att utbilda henne och tanken är att jag ska börja tävla henne i både hoppning och dressyr lite senare

Älskar_hästar
0

Eve - Vad roligt! :D Har du tävlat mer än den gången på skörby?

Eve
0

Ä_H - Nej, tyvärr..

Älskar_hästar
0

Eve - Okej .. Något planerat? =)

Eve
0

Ä_H --> Inte än så länge, jag ska bli medlem i Håbo till våren, så då tänker jag ställa upp i hoppningarna där, men i dressyren känner jag mig lite ringrostig på henne än, så vi ska träna lite mer på det först.. Sen ska jag ta grönt kort också till våren, förhoppningsvis så att vi kan komma ut på tävlingsbanorna lite längre bort.

Älskar_hästar
0

Eve- Okej, vad roligt! :D Då ska jag allt komma och titta på! :D
(Och hejja på dig såklart :P )

Eve
0

Ä_H - Vad kul, alltid kul med en egen hejaklack :)

Älskar_hästar
0

Eve - Hehe :) Vad är Lykka för ras?

Linda
0

Nordsvensk travare

Eve
0

Ä_H - Precis, Kallblodigtravare :)

Älskar_hästar
0

Eve - Jaha :D Älskar travare :D

Eve
0

Ä_H - okej, varför just travare?

KS
0

Har samma "problem" som du HH. Min hästs man och svans är väääldigt tunn. Han har i sitt tidigare liv vart travhäst. Har hört att de ofta gör någonting med svansen, på hästar som svänger och är i vägen med den mycket - någon som vet om det stämmer? Hela tiden då jag haft honom (och innan det) har han haft väldigt lite svans. Är väldigt nyfiken! ;)

Skrattande / KS

Linda
0

#40 nä det får man inte göra men visst kan man ibland binda upp svansen på travhästar så inte kusken får den i ansiktet.

Vissa hästar lixom människor har tunnare man/svans/hår.

Men en sak är ändå konstigt de flesta knabstrupperna jag mött även min egen har väldigt tunna och korta svansar..hmm undrar varför?

CarCar
0

# 41 jag läste om detta i en Knabstrupperbok av Bent Branderup och där stod det att det hade att göra med hur tigreringen var på hästarna. Fattade det som att de hästar som hade melerade prickar fick mindre svans än de som hade skarpa konturer till prickarna (är inte säker på att jag har rätt). Har tyvärr inte boken här längre heller:(

Linda
0

Måste vara hans egna teorier.

-Men int. e det ju

CarCar
0

Kan mycket väl vara hans egna teorier, kommer inte heller ihåg så bra vad det var det stod. Annars vet jag inte varför. Min knabstrupper är alldeles brun och har mycket svans, (min mamma påstår att hon köpte honom för svansen), men riktigt så illa är det inte..

Kiara
0

#40 råttsvans hör ihop med den tigrerade färgen därför får inte en hingst med råttsvans användas i avel. Man strävar själklart efter mycket man och svans på hästarna även om dom är tigrerade.

Jag har märkt att många tigrerade korsningar med arab får tunn svans.

#41 Carcar jag kan också mycket väl tänka mig att hur hästen är tigrerad är avgörande för hur mycket svans den får. Lotuz han har ju skarpa prickar men han har ju inte mycket till svans så det är inte en regel utan undantag i så fall.

Jag är bara glad att jag har två tigrar med svans även om Ametists är lite kort än så länge men det beror nog på att jag klipper den för att den inte ska slitas utan bli kraftig till sommaren.

Eftersom man inte kan styra över vilken form hästen får på sina prickar så får man avla på hästar med svans, så enkelt är det.

Älskar_hästar
0

Eve - Jag äslkar trav, och travhästarnas utseende och beteende :)

Eve
0

ä_h - okej…