Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3049 ggr
Elinormaggan
0

Lite Hjälp :)!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver lite hjälp , jag hyr en D-ponny på 5 år sto och hon är lite tittig och nu när jag rider ut så börjar hon bli mer rädd en hon är på sommaren hon tvärnitar och vänder, Jag brukar hänga med men när min mamma rider henne så tappar hon balansen och har knappt något förtroende för henne men jag litar på henne till 110% även om jag åker av ……..kan man få henne sluta vända och tvärstanna på nott sätt för min mamma vill inte ha kvar henne när hon håller på så :@ men vi ska ev köpa henne……coh jag tänker så kan det va när träden tappar sina löv så ser hon saker hon inte sätt innan…sen smyger jägarna runt på våra marker men har mycket reflexer kan de vara de som sitter i buskarna och lurarar?!

(det låter som jag är värsta nybörjare i texten x)!!)

Ursäkta min jacka :P ser jätte tjock ut

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

imsuchadiva
0

För det första så låt inte din mamma rida om hon inte klarar av att hålla balansen.
Rid inte ut själv.
Ha antingen med en erfaren häst som inte är rädd för någontinge
eller så kan din mamma gå med dig.
Har hon inte hästen i grimskaft så ska hon hinna ta tag i hästen när den blir rädd.

Blir hästen rädd och vänder, rid tillbaka tills den går förbi snällt.

Himla fin häst, lycka till! :)

Elinormaggan
0

Men mamma håller nästan balansen hon rammlar inte av men hon tycker det är himmla läskigt……sen brukar hon va lungnare när man rider ut själv för hon är lite vill varaförst om hon inte får det så springer hon in i skogen har dock ALDRIG hänt mig men min kompis flera gånger men hon är typ lika dan som min mamma fast bättre balans x)

Hon brukar gå jämte hon blir inte lika rädd så att hon vänder men hon stannar upp flera gånger en vanligt :P

Brukar göra så när hon väl klarat det brukar hon vara nöjd brukar låta henne lukta på "saken" också.

Tack :)!!!

imsuchadiva
0