Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3049 ggr
Elinormaggan
0

Lite Hjälp :)!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver lite hjälp , jag hyr en D-ponny på 5 år sto och hon är lite tittig och nu när jag rider ut så börjar hon bli mer rädd en hon är på sommaren hon tvärnitar och vänder, Jag brukar hänga med men när min mamma rider henne så tappar hon balansen och har knappt något förtroende för henne men jag litar på henne till 110% även om jag åker av ……..kan man få henne sluta vända och tvärstanna på nott sätt för min mamma vill inte ha kvar henne när hon håller på så :@ men vi ska ev köpa henne……coh jag tänker så kan det va när träden tappar sina löv så ser hon saker hon inte sätt innan…sen smyger jägarna runt på våra marker men har mycket reflexer kan de vara de som sitter i buskarna och lurarar?!

(det låter som jag är värsta nybörjare i texten x)!!)

Ursäkta min jacka :P ser jätte tjock ut

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

imsuchadiva
0

För det första så låt inte din mamma rida om hon inte klarar av att hålla balansen.
Rid inte ut själv.
Ha antingen med en erfaren häst som inte är rädd för någontinge
eller så kan din mamma gå med dig.
Har hon inte hästen i grimskaft så ska hon hinna ta tag i hästen när den blir rädd.

Blir hästen rädd och vänder, rid tillbaka tills den går förbi snällt.

Himla fin häst, lycka till! :)

Elinormaggan
0

Men mamma håller nästan balansen hon rammlar inte av men hon tycker det är himmla läskigt……sen brukar hon va lungnare när man rider ut själv för hon är lite vill varaförst om hon inte får det så springer hon in i skogen har dock ALDRIG hänt mig men min kompis flera gånger men hon är typ lika dan som min mamma fast bättre balans x)

Hon brukar gå jämte hon blir inte lika rädd så att hon vänder men hon stannar upp flera gånger en vanligt :P

Brukar göra så när hon väl klarat det brukar hon vara nöjd brukar låta henne lukta på "saken" också.

Tack :)!!!

imsuchadiva
0

Men någon som är rädd för att rida hästen ska absolut inte rida den då. Eftersom att rädslan från ryttare överförs till hästen.

Du verkar ha bra koll på hästen så låt ingen annan rida den förns du klarar av den jätte bra.

Du kan låta henne få stanna nära de läskiga och titta, men hon ska inte få sträcka fram huvudet för att nosa, utan hon ska då ta ett steg framåt ist.

Låt henne gå först när ni har en annan häst, det är ju jätte bra att hon vill det. Då kan den andra hästen hjälpa till o stoppa henne när hon vänder.

Elinormaggan
0

Min Manna vill typ inte det även om jag säger det:/ hon är son :P lite konstigt….men hon låter sin kompis barn rida henne när jag är hos min pappa :@(varannan helg) hon säger att emma som hon heter klarar av dzasti jätte bara men inte:(

Men honn går aldrig så nära så hon kan sträcka fram huvudet på direkten…….

Men just nu har jag ingen som kan rida med mig :/ om inte min lillebror rider våran skettis när mamma leder >.<

Cilla89a
0

det gäller att vara tuff! låter mest som hon vill ta övertaget och bestämma.
jag har själv en häst som är väldigt tittig, har haft enorma beskymmer med att han ska stanna i skogen och sedan vända och gå hem..
men det enda som "botar" är om man är envisare än hästen.. 
när hon stannar och ska vända, så ge dig inte förrens hon går framåt, det sista du får göra är att låta henne "vinna" vända och rida hem igen, då kommer problemen bli 100 gånger värre, för då vet hon att du ger dig.
det finns inga andra tips att ge, än att vara envisare än hästen och du måste vinna varje gång hon provar att stanna och vända.

det bästa vore såklart om du har ridsällskap, men nu skriver du att du inte har det.. 
jag själv har heller inget ridsällskap, men dem få gånger jag hade så hade han inga tendenser alls till att stanna och vända.
min häst han har visserligen så gott som slutat med att stanna och vända i skogen nu, men det tog också 6 månader, när jag märker att han vill försöka så räcker det med att jag höjjer rösten och ryter på honom så går han snällt igen ;)
men gud, vilka duster vi har haft..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

perlino
0

Om du misstänker att det kan bero på löv och annat prassel tycker jag att du ska ta en promenad med hästen och stärka självförtroendet från marken. Titta på "läskiga" saker osv.

Elinormaggan
0

oki tack för bra svarSkrattande!

Keno
0

Jag rider en häst som också är sådär. I början kunde hon stanna och vägra gå överhuvudtaget bara för att testa, men jag var envisare än henne från början så det har hon slutat med nu, det kan vara någon enstaka gång hon gör det numera, men det är bara när vi haft sällskap ofta under en period och hon inte vill gå ensam.

Hon kan även låtsas att hon är jätterädd för något ibland bara för att hon vill gå hem. (Man märker på henne direkt om hon låtsas eller inte) När hon inte låtsas räcker det helt enkelt inte med att vara envis. Men hon får ALDRIG under några omständigheter vända. Det misstaget gjorde jag för några år sedan med en annan häst och det blev verkligen bara värre och värre efter det. Om hon är rädd på riktigt och verkligen inte vill gå, eller försöker vänta så brukar jag hoppa av och leda henne förbi det otäcka och hoppa upp igen.. då går det i regel att rida förbi gången efter det.

Elinormaggan
0

Ok…;D

Elshira
0

Jag ser till att hästarna ska kunna gå förbi någorlunda nära och utan allt för mycket bråk. Även om de tittar så ska de fortsätta gå.

Är det tvärstopp för något så får man fortfrande inte låta dem vinna, då brukar jag i.af hoppa av och försöka få hästen så när a som möjligt och kanske tom lukta på sken! =)

Hakuna matata!

Hannybee
0

Har inte läst alla inlägg nu, bara ditt första. Men om din mamma är rädd så kan det vara hon som har orsakat att hästen är rädd och tveksam. Hästar känner direkt var människor känner, och det spelar nog ingen roll om man sitter på eller går brevid.