Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1786 ggr
Gronstedt
0

Hinder - mått och material?

Finns det regler för hur breda hinder måste vara och vilka material de måste bestå av för att få användas på tävling? Jag tänkte tillverka ett elller ett par nya hinder till klubben, och då är det ju bra om de uppfyller alla regler och kan användas på tävlingar också. Det är alltså bommar/plank/murdelar jag tänker på, hinderstöd finns redan.

Gronstedt
0

… liten putt …

AnnaLundin
0

Kolla med klubben ifråga vad de har för mått på bommarna, det är en fördel om det är samma längd på alla bommar.

Hinder som bara används inomhus brukar man ha lite kortare bommar på (3 m) medan utehinder kan vara betydligt längre (4 m). Har man samma bommar inne och ute väljer man en medelväg, ca 3,5 m.

grindar och häckar ska göras så att de inte kan skada hästarna. Avstånd mellan brädor ska vara mindre än 7 cm eller större än 30 cm, för att hovar inte ska fastna.

mur skulle jag, ärligt talat, rekommendera dig att inte göra någon själv. Den ska vara hållbar utan att vara för tung och delarna ska vara lika lätta/svåra att riva som bommar på övriga banan.

// f.d C-banbyggare

WinterPrince
0

Eller så hör du efter inne på hästhoppning.ifokus.se…

AnnaLundin
0

Insåg nu att jag lyckats trycka på fel tangenter.

Avstånd mellan brädor ska vara mindre än 7 eller större än 20 cm.