vilodagar
vad gör ni under vilodagar med er häst?
har fösökt få mirran att bara vila i hage, men det funkar inte, hon blir så knäpp dagen efter.. nu går vi på en prommis under vilodagar (just nu ca 2-3 ggr/vecka. vissa av dagarna går vi ca 1 timme, andra bara ca 20 min

Jadu, iblnad kan det hända att det blir hage, men inte ofta igenom att molly blir så pigg sen,, jaa hon är typ alltid pigg men endå; Pmen hon blir inte hopplös iaf så det går, men idag så tänkte ja ta det lungt så vi tog en kort skrittridtur på asfalt vid "kåkar/hus om rådet" ; P alltid lika kul att kika in o se vilka som har julgranen kvar hiihiih
På vilodagarna, går mina bara i hagen, är helt ledig från mig, förutom vid vistationen på kvällen :P

Då får hon vara fri i hagen!
Travhästen blir lätt tjock i benen om hon får stå helt, alltså bara hage… Mest för att hon har mkt problem med kroppen och går i sjukhage.
Så vi brukar gå promenader och bara skritta fritt på lång tygel ute för att ändå få trampa egenom/röra sig och slappna av på hennes vilo-dagar… Då håller hon sig fräch och får iallafall komma ut och ha lite roligt.
För hästar är ju inte bygda för att stå mkt, och går man i sjukhage som hon och står inne i box blir det ju på tok för mkt stillaståendes… Och att bara skritta utan krav med eller utan ryttare eller träna lydnad ifrån marken tar ju inte alltför mkt kraft på något vis för en vuxen lugn häst… Jmf med två-åringen jag rider in som anser att promenader är att arbeta (vilket mkt beror på att hon är lättstressad =tar engergi och hon lär sig ju nya saker under promenaderna= tar energi)… Så vad som är vilodag för travhästpållan är arbets-dag i stort sett för unghästen jag rider :p

På vilodagarna för han stå och "skrota" i hagen. Ibland blir det mys och rykt, eller ibland bara en snabb visition när han kommer in.
vi tar oxå promenader eller tränar ledarskap på vilodagarna

Maggan skrotar i hagen =)

Känner igen det där, brukar vara så där lagom kul att rida efter en vilodag…
Brukar försöka fixa så att de går i en stor hage, då får Casanova spralla av sig om han vill. (vilket han gör)

roger brukar bli lite knepig efter en vilodag så därför blir det inte så ofta, jag rider itne så hårt så han får oftast gå 7 dagar/vecka men ibland blir det bara ngn skrittrunda.

de går bara och skrotar i hagen och äter hö! :)
Kamé: Hagen elr hennes andra skötare borstar elr borstar och går prommis.
Monessa: hagen :P jag är hennes enda skötare så..

Vilodag är även en vilodag för mig. Alltså får dom stanna kvar i hagen och njuta och äta bara. Är ju ute ca 12 timmar så det är ju som ett litet pass iaf.

Vilodagar är vilodagar. Helt fri från mig med undantag för insläpp eller en snabb rykt.
Visst blir han pigg men det är smällar man får ta, vila måsta han få ändå.
Helt fri i hagen eller löslongering. (vilodag 2 ggr/vecka)