Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5278 ggr
isabelle_
0

Fråga: Transportvikt.

Vi har just nu en Volvo S40, som vi ev. ska sätta drag på. Vi får dra max 1480 kg med denna bil, vilket också går gränsen för b-kortsvikten. Frågan är hur mycket får transporten väga då? Om jag har en transport på 900kg, Får jag då "bara" lasta en häst som väger 580 kg då?

Tacksam för snabba svar. Sega svar går också bra!

lisette
0

vad är totalvikten på släpet?

isabelle_
0

Vi har just nu inget släp men om vi skulle skaffa ett Boj Bravo 216s skulle det gå då? ;)

Elshira
0

Får du dra 1480 kg så är det transport + häst/ar som inte får överstiga den vikten =) Så ja vägen transporten 900 kg så får du max lasta i hästar som tillsammans vägen 580 kg

Hakuna matata!

lisette
0

totalvikten på släpet är 1400 enligt boj. totalvikten går att höja/sänka med.'

ska kolla lite regler. återkommer :D

lisette
0

här står allt på transportstyrelsens hemsida!

isabelle_
0

Tack så mycket Lisette! Ska kika på detta.

Någon som vet minimum vikten på Bojsläpet eller om det finns något annat släp som inte väger så mycket?

lisette
0

vill du ha boogie?

på mitt enkelaxlade är totalvikten 1300, får lasta 740 kg häst!

isabelle_
0

Helst Boogie då vår shettis gillar inte vanliga transporter (Det måste gå "mjukare" på vägen då han blir väldigt nervös)

lisette
0

ah, jag är med. känner inte till släpvikterna direkt. men det är ju ltät att kolla upp.

lisette
0

behöver det nödvändigtvis vara tvåhästars? en enhästars väger ju inte alls lika mycket!

isabelle_
0

Nej, enhästars går också bra =)

Elshira
0

Vi har en kylingekärran boggie, extra hög och bred som är nedviktad till 1350 totalvikt. Kommer inte ihåg vad vi får lasta i men vet att det inte blir något problem med 2 mindre ponnyer (jag har Welsh Mountains). Så 2 shettiskar skulle du defenitivt kunna hitta transport till även boggie!

Hakuna matata!

isabelle_
0

Hittade Christ Comet verkar ganska bra! Egenvikt på 840 kg alltså 640kg får hästen väga man lastar då om jag inte har misstolkat?

lisette
0

ifor williams har tydlien enhästars

lisette
0

#13 blir lite förvirrad av det de skrivit. total maxlast är ju 2000 kg. alltså ingår släp och last i den summan. släpet väger 840 kg själv. resterande 1160 är häst/hästar.

tror jag.

isabelle_
0

#15 Sorry, Ja det borde det väl gå med denna bilen om vi inte är galna eller förvirrade nu eller? ;)

halludu
0

Max vikt för bil+transport på B-kort är väl 3500kg?

lisette
0

#17 yes

#16 om du kollar länken till transportstyrelsen längre upp. kolla siffran 1 på bilens regbevis. vad står det där?

isabelle_
0

#18 Det står att den får dra 1480 kg om vi sätter på drag, Haha, man kan ju inte dra utan drag Flört

lisette
0

nej det blir lite svårt. ;)

men en christ comet får ni väl aldrig dra med den bilen då? om jag fattar det rätt. det är ju sjukt rörigt med alla vikter osv.

isabelle_
0

Som vi förståt så verkar det som att en Christ Comet får vi dra då släpet väger (utan häst) 840 kg (Källa: här! Kolla efter egenvikt). Då har vi 640 kg åt häst då. Bilen får dra 1480 kg.

Transport: 840 kg - Bilens maxdrag: 1480 kg = 640 kg åt häst.

Jag håller med dig rörigt som ja.. Ska be Morfar som har haft bilfirma att kika på detta i morgon och se vad han tror..

Fortsätt skriva, Vill lösa det konstiga mysteriet ;)

fridak
0

ni får dra ett släp som har toaltvikten 1480. dvs lastvikt och egenvikt ihop.

ett släp kan ha egenvikten 900 och ha en totaltvikt på 1800 och då kan ni inte köra det släpet även om ni bara lastar det till 1480.

man kan typa ned släp, vet inte hur det går till när man köper för tungt begagnat men köper man nytt så ska det gå att få nedvägt med en gång.

isabelle_
0

Jag och Mamma är förvirrade.

Volvo S40
Tjänstevikt: 1468 kg
Totalvikt: 1960 kg
Max släpvagnsvikt: 1480 kg

Vi hittade mer info om vår bil här!

Christ Comet Totalv. max: 2000 kg
Lastv. max: 1160 kg
Egenvikt: 840 kg

Någon som vet om detta kommer gå? För vi är verkligen förvirrade Oskyldig

isabelle_
0

Det verkar som att det inte kommer gå, Vi ska leta bil nu men om det går, Tell us Cool

Chan
0

Som exemplet är skrivet i #23 så går den kombinationen bort. Släpet är för tungt för bilen. Om släpet väger 2000 kg i totalvikt (släpets egenvikt (tjänstevikt) + maxlast) så måste du ha BE-behörighet för att framföra ekipaget.

Totalvikt för bil + släp är max 3500 kg.

Med släp på 2000 kg ger det att bilen får väga max 1500 kg. MEN släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt om man ska framföra ekipaget med ett B-kort.

Det man ska tänka på när man typar ner släp (vilket är krångligt/går inte alls på släp från -05 eller nyare) är att släpets tjänstevikt inte ändras, det är lastvikten som minskar.

Exempel: Mitt släp har en totalvikt på 1400 kg. Tjänstevikten är 860 kg, vilket ger 540 kg för last. Detta är precis på gränsen för att jag inte ska lasta olagligt varför jag kommer att höja släpets totalvikt till 1470 kg (vilket är vad jag får dra med min bil med B-kort). Då höjer jag lastvikten till 610 kg vilket räcker för mitt lilla halvblodssto.

isabelle_
0

Aha, okej då förstår jag. Men om man tar BE då får man dra med annat ord?

Chan
0

Med BE-kort får du dra ekipage där sammanlagda totalvikterna för bil + släp överstiger 3500 kg eller där släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt. Dock får du ALDRIG dra högre totalvikt än vad som är max för bilen, vilket står i bilens registreringshandlingar. I ditt exempel #0 och #23 så får din bil dra släp med en maximal totalvikt om 1480 kg och då spelar det ingen roll om du har BE-kort och kopplar på 2000 kg's släpet, kombinationen släp + bil är olaglig.

isabelle_
0

Aha, okej..

fridak
0

har ni bara b-kort så får ni inte köra släpvagn på 1480kg om bilen bara väger 1463. på b-kort får inte släpvagnens totalvikt överstiga bilens egenvikt.

har ni registreringsnumret så kan ni kolla upp vad bilen får dra med BE-kort resp. B-kort på transportstyrelsens hemsida. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/

klicka på sök uppgifter om annat fordon.

Släpvagnen i ditt exempel i #23 kommer du aldrig kunna köra med b-kort. för med b-kort så får släpets totalvikt itne överstiga bilens egenvikt och ekipagets totalvikter får inte överstiga 3500kg.

isabelle_
0

Enligt vårt papper från Transportstyrelsen får vi köra all last med b-kort på 1480 kg vilket är väldigt konstigt. En kompis till oss har dock en V40 (äldre modell av S40) och hon har en boogie, Vi ska fråga henne om vad hennes släp väger,osv.. Hon har ett svenskt halvblod.

Chan
0

#30 Vad bilen maximalt får dra (med BE-kort) brukar avgöras av vad den har för motor. Kraftigare motor = tyngre släp (oftast).

Min nämnda bil i #25 får jag dra 1470 kg med B-kort, men bara 1500 kg om jag har BE-kort. Det är alltså ingen enormt kraftig dragbil.

Som jämförelse, föräldrarna har en Subaru Lecacy AWD med rejäl motor. Den får också dra 1470 kg med B-kort, men hela 1800 kg med BE-kort.

Håller med om att det är konstigt att det står att ni får köra totalvikt släp 1480 kg på B-kort om bilens tjänstevikt är 1468 kg. Vad som också är värt att tänka på är att viktuppgifter på pappret inte alltid stämmer med vad släp/bil väger i verkligheten. Kommer polisen med portabel våg hjälper det inte att visa pappren, det är deras våg som gäller. Och många hästtransporter väg in utan utrustning (mellanvägg, gummimatta etc. Mitt släp väger enligt papper 730 kg, men på våg 860 kg. Det är viss skillnad!

isabelle_
0

Det går tydligen inte med vår bil då bilen har för lite tjänstevikt. Vi ska leta efter en ny bil..

fridak
0

#32 ska ni ha släpet med totalvikt på 2000kg måste ni ha BE-kort också. det finns ingen bil man kan dra det med b-kort.

isabelle_
0

#33 Vi kom på detta. Men eftersom bilen egentligen inte är en dragbil (T5;a) så ska vi satsa på en SUV samt en Boj transport & BE kort.