Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2342 ggr
Rafflan
0

Vad är fel? Svara snabbt

Min kompis Dev och jag brukade rid ut ihop, mest skritt och lite lugn trav då min Skotten är en travare som inte lärt sig galopp än och hennes Kathon är en arab som bockar och stegrar och massa konstigt när hon galopperar.

Ägaren till min kompis häst lånade ut Kathon som sällskap till en annan tjej. Sen när Kathon kom hem och vi skulle rida ut bockade han ca 3 gånger på 1 timme, inge stor bocksprång, men han verkade tycka nåt va obehagligt, tryckte och kollade om han hade ont där sadeln låg men hitta inget fel, vi la om sadeln, det hjälpte ett tag sen började han igen. Sen idag när vi skulle rida ut för 2:a gången sen han kom hem var han helt knäpp, han kastade först av henne, vi trodde han hade ont så tog bort sadeln och letade och klämde och trök igen, hårdare denna gång, men ännu hitta vi inget fel. Så vi tänkte att kanske va nåt fel på sadeln så hon skulle rida barbacka, han var helt knäpp rejäla bocksprång och verkligen försökte slänga av henne och när jag provade barbacka och med sadel reste han sig och gjorde flera stora bock försök. Vi försökte rida iaf, Dev flög av 3 av 5 gånger när han satte i gång.

Dev har ridit denna häst i sen hon var liten och hästen ung, hästen är idag 17 år, och har aldrig betet sig såhär innan. Inte i trav och skritt iaf.

Han är inte het eller stressad, det kommer bara helt utan förvaring så börjar han. Och vi fattar inte vad som är fel, har provat med olika sadlar, att se till att håret ligger rätt hela tiden, sitta på olika ställen på ryggen om han har ont någon speciell stans, kollat munnen och försökte att rida på lång tygel med mjuk hand och ja allt. Vi hittar inte felet!

Vi ska upp igen imorgon och hoppas att någon kanske kan ge oss tips på vad som kan vara fel så kan vi försöka hitta problemet och få tillbaka den snälla hästen han en gång var.

Anna
0

Håller han på likadant vid longering/löslongering i galopp?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Gronstedt
0

Veterinärkoll skulle jag säga. Någonting är fel. Det kan vara ett problem som inte känns när ni klämmer, utan som bara känns när det kommer rejäl tyngd på.

Rafflan
0

#1 han fattar inte longering så vi kan inte longera honom, dock kan en av oss ju springa med honom och se vad som händer medans en kollar. Skulle det kunna vara nåt?

Vad är det vi ska kolla efter?

#2 Okej, vi ska prata med ägaren, har du någon ide om vad det kan vara?

Anna
0

Jag tänkte mer på att om han gör så även när han galopperar själv i typ hagen eller vid longering kanske det bara är bus, men det låter helt klart som att han har ont. Grundlig genomgång av veterinär skulle jag säga.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Rafflan
0

#4 okey, då får vi höra av oss till ägaren, tack för alla era svar ;)

Rafflan
0

Rafflan
0

Alex
0

Ja, kolla upp honom är ju nr. 1. Kan ni utesluta smärta är det ju möjligt att hon som haft honom på lån kanske flugit av när han gjort så (för om jag fattat rätt brallade han innan, i galoppen som bus?) och blivit rädd, därmed att han upptäckt att han kan bli av med ryttaren och slippa ifrån jobb genom att göra så.

Men låt en veterinär kolla honom först, så ni verkligen kan utesluta smärta innan ni testar något annat.

Kan ni inte kolla med tjejen som haft honom nu hur han betett sig med henne?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#8 den tanken jag också haft att om han tjollade av tjejen som hade honom slapp han kanske bli riden och fick ovana.

Jo, galoppen verkar mest vara bus å skoj och för han blir så glad typ.

Men ska prata med ägaren får hon kolla med vet och tjejen som lånade honom.

Gronstedt
0

#3: En muskelsträckning eller en bristning i ett muskelfäste djupt i ryggen, till exempel, en spricka i en kota? Det kan vara massor av saker, stora eller små. Eller en ovana, som föreslagits ovan, men det borde ju brytas ganska fort när han kommer hem till matte som känner honom.