Farväl Windy
Jag orkar inte gå in på detaljer nu, men Windy finns inte hos oss mer. Hon lämnade oss i måndags.
Farväl älskade vän, tack för dessa otroliga år och sov gott. Jag kommer alltid älska och sakna dig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Neeeeeej!
*skickar styrkekramar*
*** Kärleken övervinner allt ***
åh anna! *kramar om*
Neej gud vad jobbigt. Skickar en massa kramar jag med.
åååh :(
Tänker på er!
Massa kramar till dig, Anna!
/Elin

Jätte tråkigt, verkligen. Men kanske det bästa för hästen.
Kommer du att fortsätta vara med Wilda?
Styrkekramar till dig! Tänker på dig och ägarna.
Tack alla. Vill inte veta hur jobbigt det måste vara för ägarna.
Jag vet inte hur allt blir med Wilda. Mamma frågade "vad vill ni ha för henne?" men de kunde inte svara. Och vi har ändå inte råd… Wilda behöver mig mer än någonsin nu och det är nu jag är som svagast..
Allt känns så avlägset och hopplöst nu. Hur ska jag orka detta? I fem år var hon min bästa vän!
*kram* <3

Nejj vad tråkigt :( Skickar också massor med kramar!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Men gud vad tråkigt! Stackars er. Hoppas du får köpa Wilda billigt nu så ni har råd. Kram från mig.

Det är alltid tufft, se nu bara till att gråta ordentligt det måste man när man är ledsen.
Tänker också på er..!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Tack alla.
Jag gråter mer än vad jag trodde var möjligt!
Men nu lever hon föralltid. I våra hjärtan och i Wilda.
Såhär duktig var Wilda på löshoppningen idag (som jag kämpade mig igenom för hennes skull trots att jag var helt knäsvag…)

Även jag tänker på er… Beklagar verkligen.

Har inte vart här inne på länge nu så har totalt missat vad som har hänt..
Men usch, det måste vara hemskt för dig Anna och ägarna. Kramar!
Do not stand at my grave and weep
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry
I am not there.
I did not die.
#16 Usch.. Jag blev helt tårögd.
/Elin
Lider verkligen med dig Anna..
Men gumman då! *kramar om*
Jag lider med dig, tycker verkligen synd om dig, vet ju hur mycket hon betyder för dig! Hoppas du kommer att kunna se tillbaka på de glada stunderna med henne, inte minnas henne med sorg!
*kramar om igen*

Usch och fy! 
Känner verkligen med dig då det nu är 9 dagar sen jag åkte med syrrans häst….
skickar massor av styrkekramar till dig

Åhneej! :'( Stackars, stackars dig, kan inte föreställa mig hur det känns.. Har alltid förknippat du "attlid" med Windy, det känns ju helknasigt…
Hoppas att du kan få Wilda i alla fall, hon är ju det närmsta Windy du kan komma.
Vad tråkigt, det är alltid lika tungt at förlora en älskad vän. Jag tycker du är stark som orkade vara med på löshoppningen!

#13 vad bra hon jobbar med ryggen, det kommer att bli en stor hoppare.
Du får ett paket näsdukar av mig om du lovar att gråta, för man måste gråta
#22 det var skönt att få slippa tänka, det var nog därför jag orkade. såfort jag kom hem och såg bilden av windy över min säng så blev allt bara helt svart och kallt.
#23 hon hoppar fantastiskt - när hon vill! hoppas verkligen jag slipper skiljas från henne också…
nu är tårarna slut för tillfället. nu är jag bara tom och helt förstörd.
fina lilla häst. åh vad mycket kärlek den hästen gav, och fick tillbaka.

Finner inte ord men *gråter* med dig. Det var verkligen ledsamt att behöva läsa detta men nu har hon det bra i alla fall. Hoppas allt ordnar sig nu med Wilda… Skickar massor med kramar härifrån

#13 Gud vad snygg hon är, och ser ut att ha en riktigt bra hoppteknik :-)
#26 snyggast av alla….. :)
hon är det enda ljuset i min tillvaro just nu. nu ska jag kämpa för henne. tänker inte förlora henne också!
(jag är helt förstörd på bilden vilket ni kanske förstår, orkar inte sudda ut mig)

#27# Ni passar ihop faktist. Hur gammal är hon nu?
#28 tack! hon är 2 år och 2 månader, exakt, idag.
när jag röntgade ryggen sist pga min skolios sa min läkare att jag var helt färdigvuxen (är 168cm). man kan tydligen se det på bäckenbenet, om man kommer växa mer eller inte. Wilda beräknas bli som Windy, dvs 145cm - så jag kommer aldrig växa ur henne…
nu ska jag bara spara, spara, spara för att ha råd med henne en dag.

#29# Så mycket som du har gjort för/med hästarna så borde det inte bli så dyrt att få köpa henne. Vi får hålla tummarna! :)
Annars får vi väl ha insamling som dom har haft på bukefalos åt en tjej som inte hade pengar att köpa sin drömhäst. hihi
#30 haha vad gulligt sagt! ja, vi får hoppas på det… sedan är det ju lite typiskt att nästa helg flyttar vi in till en liten trea inne i "stan". nu bor vi i stooort hus med stall 100m bort.
menmen, vi får hoppas att det löser sig!

#31# Oj då, det var illa! Men kan hon inte få stå kvar i samma stall annars? Jag menar även om du köper henne.
#32 Jo, men det finns två problem.
Det finns inga andra hästar i det stallet eftersom stallet bara har två boxar - Windy & Wildas. Det finns en grannhäst, men hon ska bort på foder nu nästa vecka, någon mil härifrån. Och Wilda kan inte stå helt ensam, isolerad från andra hästar…
När jag börjar gymnasiet nästa år ska jag antagligen flytta, förhoppningsvis upp till Jönköping. Då kan jag ju iofs ta med mig Wilda, men tycker synd om henne om hon ska stå 1 år utan hästkompisar…
kan du inte flytta henne till något annat närliggande stall med hästar då ? tills du flyttar och tar med henne ?
#34 som allt ligger till nu har vi inte råd med häst. mamma jobbar inte (förtidspensionerad) och vi får inte mkt pengar i månaden…
allt är så komplicerat o jobbigt…
min värsta mardröm är att dom säljer henne till nån annan innan jag hunnit spara ihop till henne. =( kan inte förlora två hästar, det går bara inte. speciellt inte när wilda är en halv windy, haha…
aaah… skit också! annars hade det ju kanske funkat..
får väl verkligen hoppas att dom itne säljer henne innan! utan väntar tills du har råd. det tycker man ju nästan att dom måste kunna göra med tanke på allt du har gjort för och med deras hästar :)
Åh, vad hemskt.. :'(

är jätteledsen för din skull anna! måste varit tråkigt att få veta det. =(
Nej va hemskt gumman! Så fruktansvärt jobbigt:o(
Om du behöver sällskap ett tag till den lilla så kan ni låna Tjalle om ni vill. Han är två år och kastrerad. A-ponny.
Stor tröstekram från oss!

kram rån mig! windy som va så fin!

Så otroligt tråkigt Anna…. Skickar måååånga tröstkramar. Åh, fina Windy, vila i frid!
Hoppas för allt i världen att du får köpa lilla Wilda nu!!! :|
Tack hörni =( Kommer inte bli världens roligaste natt detta…
#39 verkligen jättesnällt att erbjuda dig låna ut honom.
vi får se hur allt blir…

#42# Men då finns det ju bara en utväg. Du får ta henne på foder tills du har råd att betala för henne. Det kan dom ju inte säga nej till. Eller? Sedan kan hon väl inte vara så dyr eftersom hon är 2 år och korsningsponny. Inte för att vara elak alltså. Vet att hon är värd guld för dig. :)
Fick du reda på det i dag? Har hon stått själv tills i dag och det har gått bra så borde dom väl kunna vänta tills du hittar ett billigt och bra stall.
#42 Det är absolut inga problem om ni behöver sällskap till henne. Utan du kan ringa mig eller skriva om det skulle behövas.
0485-563756 eller jasmine@stenskyltar.se
#43 Inköpspriset oroar jag mig inte så mycket för. Tror inte heller de skulle sälja henne så dyrt, för hon är ju som du säger korsning utan stam och bara 2 år.
Men när mamma & jag inte ens får ihop 10.000 i månaden finns det inte på världskartan att vi har råd med en häst, tyvärr =( om jag börjar jobba lite smått sedan nästa år kan det gå.. jag tjänar ju en del på fotograferingen!
#44 du är underbar!

Tänker på dig, vet precis hur det känns att förlora sin kompis, min älskade Sheriff Hornline gick bort i en tarmvred, jag följde honom till slutet och efter gjorde jag en film ; http://www.youtube.com/watch?v=ApdPo7N0qPU
Sen nu den 3 oktober så kmr jag att förlora min 25 åriga c ponny pga ålderdom ;'(

usch.. tänker på dig och gråter med dig när jag läser alla inläggen… Kram på dig!! <3
Men usch, stackare! Tänker på dig, och hoppas allt löser sig! *kramar*
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#45# Ok! Då kanske det blir lite svårare. :(
Tack alla för era fina ord..
Har mejlat ägaren som pluggar 6 mil härifrån och berättat hur jag känner både kring Windy, och Wilda. Sagt att jag vet folk som är beredda att låna ut sina hästar till sällskap också.
Så vi får se hur allt blir. Förhoppningsvis löser det sig. Det måste det göra!

Efter regn kommer solsken. :)
Det ordnar sig säkert ska du se. Bara ägarna är villiga så ordnar det sig säkert.

det hade väl varit kanon om de haft kvar wilda hemma hos sig och stått för hennes kostnader och så kudne du fått dit en liten o stått för de kostnaderna?¨
hoppas det löser sig anna. glöm inte berätta om det gör det! =)

Nej, men Anna!
Gud vad tråkigt! Sitter här och storbölar. Det skär verkligen i hjärtat att få veta att du förlorat henne. Känns så konsigt, hon är verkligen en av ifokushästarna som gjort avtryck och som det känns som om man kände..
Hoppas allt löser sig med Wilda!
Kram på dig
Han är inte så dyr i drift heller. Han äter 4-5 kg hö samt lite mineraler. Försäkring o vaccinationer betalar vi isf.
Han är lättlastad och reser bra om man vill ta med honom som sällskap. han kan stå ensam i stallet utan problem. Snäll med hovslagaren, ja helt okomplicerad helt enkelt
En perfekt sällskapshäst han gillar dock när man gör saker med honom så man får inte glömma bort honom.
Enda man måste tänka på är att ha en rätt låg undertråd. Har man storhäst mått så kan han smyga under då han är liten. Nu går han i hage med hög tråd men stannar ändå.. men det är bäst att gardera sig då jag sett honom smyga under dessa
Som sagt Anna vill ni låna honom ett tag så är det helt ok. Då kanske Wilda kan bo kvar hemma och du kan ha dem där.
Jag fick mail från ägaren inatt. Hon skriver så fint att jag börjar gråta igen.
Utdrag:_
Jag var hemma i söndags och red på henne och tog liksom farväl, (hon var så konstig, lycklig på något sätt, haltade men galopperade på i skogen , positiv, när vi red förbi paddocken stannade hon och bara tittade ut över ridbanan och ängarna i säkert flera minuter bara tittade och sög in på något sätt, det var som om hon visste)._
Fick också veta att hon ligger begravd bredvid Quito, min förra medryttarhäst som dog i fång sommaren 2005.
Hon skriver också att de eventuellt ska köpa stor häst, eller försöka hitta något annat sällskap till Wilda. Det måste lösa sig.
På henne verkar det som om dom ska behålla Wilda minst fram tills nästa sommar iallafall. Så henne förlorar jag förhoppningsvis inte än på ett tag, vad som än händer.

#55# Gud nu rinner mina tårar nerför kinderna. Så sorgligt hon berättar om ridturen. Gud vad jobbigt det måste vara att bestämma sig när hästen är så pass frisk ändå.
Men då får vi hålla tummarna att det löser sig då. :)

Men guuuud, nu gråter jag oxå…
Här rinner också tårarna. Vacker och sorglig berättelse.
Usch fasar för när det är dags för min. Redan gråtit många gånger bara av tanken.
Hoppas också att det löser sig till det bästa för dig och Wilda.

Det är ju så otroligt sorgligt…
Så vackert skrivet! :'|
#55 - Usch, sorgligt! :(
Men om de nu behåller henne i et år till så kanske du trots allt kan ta med henne när du flyttar? :)
åh anna :(<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det är så overkligt allting.
Jag går liksom bara och väntar på att vakna upp ur mardrömmen..
Gud så hemskt anna!!! Tänker på dig! Vet hur det är att mista sin vän..
hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig o Wilda, ni var verkligen snygga ihop o vilken hoppteknik!!!!
ja, hoppas allt blir så bra det lkan bli med wilda :) som du sa där uppe, hon är ju en windy, :)<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#55 så sorgligt

Jobbigt för dig med Windy, hoppas det löser sig med Wilda.
Neeeej,
Här rinner också tårarna, Håller med JN84 det känns verkligen som om man kände Windy. Jättetråkigt!
Jag är inte mycket för skimmlar egentligen men Windy var verkligen fin. Tur ändå att du har så många fina bilder på henne även om jag förstår att du inte kan titta på dom nu så kommer du nog vara glad över dom när den värsta smärtan har lugnat ner sig. Lider verkligen med dig och med lilla Wilda som förlorat sin mamma och kompis.
Kram på dig, hoppas allt löser sig med Wilda!
RIP fina fina Windy.
RIP vackra häst<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag hoppas att du kan hitta ny styrka i Wilda och att ni kan gå vidare tillsammans. Du passade så bra med båda de två hästarna, du lade ju ner din själ och hjärta i dem… Du ska se att det löser sig med Wilda så att du kan få behålla henne, även om det just nu ser svårt ut på alla sätt. Det kommer att lösa sig, det är jag säker på.
Och du ska minnas allt gott du gjort för Windy, och allt gott hon gjort för dig. Det är svårt att se allt det goda nu när smärtan är så ny och påträngande, men en dag kommer det kännas okej igen. Det kommer säkert alltid göra ont, det gör det fortfarande för mig när jag minns Hettan och Oskar, men det kommer en dag då det är en annan sorts smärta..
Natten har varit jättejobbig. Men idag känns allt helt okej.
Jag är så tacksam för att hon fick somna in hemma på gården, borta i hagen som hon älskade. Så skönt att veta att hon slapp åka någonstans, det skedde hemma…

#70# Fick du ta farväl? Visste du om att hon skulle avlivas på måndagen?
#71 Jag visste ingenting. Jag red henne den 31 augusti lite lätt på en gräsplan, hon var så himla glad och framåt, fast öm i höger fram.
Sedan var det fullt upp i skolan några veckor. Åkte dit i lördags för att gå en promenad och hälsa - då fanns hon inte mer.
Om jag bara vetat att det var sista gången jag satt på hennes rygg 

#72# Men gud vad grymt gjort. Jag förstod att det var något åt det hållet faktist. Hade dom inte tänkt på att du ville ta farväl eller? Så mycket som du varit där och gjort för Windy och så. Stackars, stackars dig. Det måste ju ha varit en värre chock för dig än man någonsin kan förstå. Det var vidrigt gjort tycker jag faktist.
#73 Jag känner faktiskt inte så mot dom. De var tvungna att ta bort en häst, min förra medryttarhäst, sommaren 2005. Då hade de haft honom i 8 år tror jag och jag vet att de blev helt förstörda.
Nu var de tvungna att ta det beslutet igen. Denna gången var hästen inte ens så pass sjuk att det var ett självklart val. Quito låg i boxen och kämpade med varje andetag och kunde inte stå upp - det fanns inga alternativ.
Därför måste detta varit hemskare. Dessutom var hon ung och pigg.
Jag hade gärna tagit farväl eftersom hon varit mitt allt i fem hela år, men samtidigt hade jag nog kanske inte klarat av det…
Fast ja, jag håller med dig lite också. Men jag kan inte klandra dom för jag vet hur jobbigt det är för dom. Dessutom i mailet jag fick av ägaren skriver hon ur otroligt dåligt samvete hon har för att hon inte sa till först. Och jag tror henne.

Mina tankar finns hos dig.
Marsvin 4-ever
.

#74# Det är ju bra att du känner så. :)

Verkligen hemskt Anna! Kan inte ens föreställa mig chocken när du kom dit och hon inte fanns kvar :/
Men ville säga också att känner du för att rida sen när allt lagt sig lite så är det bara till att höra av sig =) går väl kvällsbuss emellan nu tror jag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#77 gud vad snäll du är Frida!
Var i stallet idag och gick med Wilda i skogen. Det märks att hon är sååå tacksam för att få komma ut, hon är väldigt bufflig och "hingstig" nästan när hon står i boxen eller ska stå still.
Så det blev löslongering och sedan skogspromenad…

Nu rinner tårarna, hoppas allt blir bra med wilda. Va stark!

Usch… önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt.. Vet du piset på henne? När ska du börja gymnasiet?
tack för alla fina kommentarer!
#80 Börjar gymnasiet nästa höst. Ingen aning om vad de ska ha för henne, hon är korsning, utan stam, kommer antagligen vara smått inriden tills nästa år + jag hjälpt till med henne i hela hennes liv så överdrivet dyrt borde det inte bli…
imorgon har det gått en vecka sedan jag fick veta…

varför hon? varför denna glada, pigga, underbara, vackra lilla häst som aldrig gjort något illa och som förtjänade det bästa…
kanske har hon det bättre nu…

#78 har skrittat uppsuttet idag så snart är han fit for fight =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

aww, man kan inte förstå de..
Men jag tror dom kommer till en bra plats, dock så har dom inte oss vid sin sida, men ist kan dom vara vid våran sida <3
Tiden går och sorgen bleknar. Kan tänka på henne nu utan att gråta, istället är jag bara lättad för att hon inte har ont mer.
Gjorde en film om och till henne, titta gärna.
Och kom ihåg att kolla i läget "watch in high quality". =)

Gud stackare , jagvet hur det känns <3 lider verkligen med dig *tröstkramar*
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#85 Gud så vacker! :)

#85 Shiet, så fin!

#85 å herregud va fin jag sitter här och skakar av gråt och kan inte sluta, jag lider verkligen med dig men du ska veta vilken tur du har haft att få ha denna fina & underbara häst (: Inte för att jag har träffat henne men bilder säger mer än tusen ord…<3
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Otroligt vacker film Anna!!
Jättefin video!
Tack!

Vilken fin film! Härligt att du ändå har så mycket från er tid tillsammans. :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Är det inte helt sjukt att det har gått 1 år och 1 månad sedan denna häst lämnade oss? Tiden bara flyger iväg… Och sorgen bleknar. Men saknaden är otroligt stor… Har fortfarande svårt att titta på bilder/klipp på henne utan att börja gråta.
Och inte nog med det saknar jag nu även Wilda nästan lika mycket… Åh, det är så svårt :(

Det spelar nog ingen roll hur mycket tid som förflyter mellan nuet och katastroferna, inte ens decennier kan lindra vågorna av smärta som kommer, men tillslut kan man i varje fall gömma dom.
Kramar till dig, själv sitter jag och gråter också eftersom att den här tråden drar upp minnen av mitt marsvin som dog i augusti, han var min bästa vän och eftre fyra år försvann han efter att ha fått inflammation i innerörat och i slutet inte ens åt och som somnade in i min famn.
RIP alla underbara vänner som nu för alltid är fria från tidens begränsningar och smärtans fängelse.

Rider du fortfarande Wilda? 
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Får man fråga vad som har hänt med Wilda? Rider du henne inte längre, vart står hon osv
Jenny

Anna har flyttat till Tenhult för att gå gymnasiet om jag inte minns fel och Wilda står väl kvar (?)
Wilda står kvar nere i Virserum utanför Hultsfred där hon föddes. Jag flyttade i slutet påjuli 12 mil bort och bor utanför Jönköping nu så träffar henne inte länge och vet inte hur det blir i framtiden. Ägarna rider henne.