Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1530 ggr
f97lintro
0

Illasmakande?

Ska göra en sk Likitholder i slöjden eftersom att dom är så dyra (+250 kr tror jag) när själva likitarna kostar runder 60 kr.

Den kommer att vara i trä och därför är jag lite orolig att han ska börja bita i träet. Min slöjdlärare har letat fram ett väldigt kraftigt och hårt material.

Vad kan man "måla" den med för något som smakar illa och inte är giftigt?

WinterPrince
0

Det brukar finnas anti-bit som man kan pensla på. Kolla på typ granngården eller liknande.

Zabbio
0

Krubbitarmedel finns ju, som #1 sa :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Tjära brukar ingen heller bita på, men har du en häst som gillar att klia sig är det kanske inte bästa alternativet xD Men jag det finns ju lite olika medel, vad de kostar vet jag dock inte.

Jag måste bara få tillägga att själva grundkonstruktionen (hållaren) är rentav livsfarlig om olyckan skulle vara framme och man har den uppsatt som anvisad - dvs hängandes från taket (den värsta) men även den som sitter ganska så utstående  från väggen.

Hästarnas skalle (toppen) är som många vet extremt kännslig för slag och jag vet om 3 hästar i krokarna som dörr till följd av att den blivit krossad.

Hänger man då upp den i boxen från taket  så kan det hända att hästarna äter på något lite under och sedan råkar sätta upp huvudet under den.

Jag antar att du tänkte sätta upp den på väggen eller så då skulle i.af jag försöka sätta den i ett hörn för att minimera risken för olycka =)

Lycka till med snickeriet! :D

Hakuna matata!

f97lintro
0

Tack!

Jag ska sätta den ganska långt ner i ett hörn i gallret då kan han inte komma nerifrån med huvudet och slå i skallen.

Något illasmakande som man har hemma?

Det tar väll flera år för tjära att torka?

f97lintro
0

Tack!

Jag ska sätta den ganska långt ner i ett hörn i gallret då kan han inte komma nerifrån med huvudet och slå i skallen.

Något illasmakande som man har hemma?

Det tar väll flera år för tjära att torka?

Birke
0

Vänta med att pensla på ngt illasmakande, för hästen kanske låter bli träet eftersom själva stenen har smak. Tänkte att det kan va rätt lätt för hästen att få i det äckliga när den försöker slicka på stenen :S

Chan
0

Fast tänk på att en illasmakande och illaluktande hållare kanske avskräcker hästen från att slicka på själva godsaken…

Birke
0

#7 Precis

Elshira
0

jag utgick från att du hade en "gnagis" häst, m,en gör den inte det annars så skulle jag nog inte sätta på något iollasmakande alls till en början åtminstånde ^^

Hakuna matata!

Chan
0

#6 Hi, hi, vi svarade samma sak nästan samtidigt :-)

Birke
0

#10 Yes ;)

f97lintro
0

Har faktiskt inte tänkt på det! Men låter nog bli ovh ser om han gnager på den innan jag penslar på något.

Lorita
0

senap blandat med piri piri Tyst gammalt bondeknep mot träätande hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

imsuchadiva
0

tabasko :P

men vad är det du ska göra egenltigen, kan man få se en bild?

lisette
0

tjära tar inte flera år att torka. jag kletade tjära på stolpar i somras. de är torra som snus nu… och mitt stallgolv råkade ut för en olycka, golvet är lite klibbigt fortfarande - men det försvinner säkert snart.