Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1128 ggr
Hovgarden
0

Kollektiv/hyresstall hur gör i?

Jag har ett stall där jag hyr ut några platser samt har några själv. Nu undrar jag hur ni tycker om stallägaren har fler hästar. Borde h*n ta lika många dagar/häst osm de andra eller bara lite mer eller räknar ni per person?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

halludu
0

I mitt stall ( 2 hästboxar, 1 ponnybox) så är vi bara två personer, dels ägaren och jag som är inhyrd. Jag tar in hästarna mån-tors. Han släpper ut alla dagar och tar in fre-sön. Lunchen ger den som hinner först. Då jag är i stallet varje dag vid den tiden(nästan) och hans dotter rider ju den hästen de har så hon hjälper till med lunchfoder.

Men jag tycker man ska dela upp det inte efter hästar utan efter personer. Kan inte motivera varför men det känns som om det bara borde vara så. Sen kvittar det om det är stallägare eller inhyrare tycker jag : ).

cordenia
0

I stallen jag har varit så brukar de dela upp det per häst och det är ngt som jag tycker att man bör göra.
Varför ska de andra behöva ta mera pass bara för att tex jag har flera hästar. Om inte tex jag hade flera hästar hade stått där utan alla i stallet hade en häst så hade de ju inte på tal att man skulle dela på något annat sätt än per häst eller då kanske som person eftersom alla har en häst.

Lorita
0

Jag skulle dela det per häst, det är ju en del i hyran

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Per häst säger jag med, eller per box, hur man nu vill se det… Av den anledning #2 skrev.

Säg att det är ett stall med fem boxar, fem hästar som ägs av fem olika personer. Då kör man var femte dag (eller hur det nu är upplagt). Säg att då tre stycken flyttar sina hästar, och en av de med häst kvar skaffar tre hästar till. Då ska helt plötsligt den andra som är kvar, med en häst, ta varannan dag… Trots att det är lika många hästar och hans/hennes situation inte har ändrats alls. Det är ju inte riktigt rättvist.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Man bör dela det per häst/box för att det ska vara så rättvist som möjligt tycker jag. Har du fler hästar innebär det ju mer jobb för de andra än om du bara haft en häst.

För mig är det självklart att det delas per häst/box, om det inte finns nån överenskommelse som gör att det blir likvärdigt rent arbetsmässigt, dvs olika tunga/jobbiga arbetssysslor.