Tjock häst.
Var ute på betet hos hästen igår för att rida. Fick då höra av mannen vi hyr betet av att min häst är fet.
Jag tycker inte att han är tjock, på vintern har han svårt att hålla hullet, så vi vill gärna att han går upp så mycket som möjligt under sommaren så han har att ta av.
På hästen kan man inte se revbenen, men man kan tydligt känna dom. Han har inte ens fått en betesmage.
Men mannen ansåg att man bör kunna se revbenen, precis som han ansåg man ska kunna på hundar.
Vad anser ni är en fet häst, och vad är en smal häst? Lägg gärna in bilder.
(Lägger in en bild på hästen vi pratade om, har dock ingen nytagen, men han ser ut som på bilden.
Fet är han ju definitivt inte, man ska inte kunna se revbenen på en häst. Dock känna dem. Så som du beskriver låter det ju som att han är perfekt i hullet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag tycker också att han är bra i hullet, skulle inte protestera om han gick upp mer heller, för att som sagt ha något att ta av.
Tja jag vill nog hålla med bonden som sa att han är lite hmmm fet.
Bild # 6 säger att han är det. Men som du sa har han svåt att hålla hullet på vintern så är det bara kanske ett pluss att han har lite att ta av.
Mys du med hästen din han är klart trevlig att se bild på.
#8 Det är ju bara hästen i första inlägget det handlar om, hästen på bilden i inlägg #6 är ju en annan. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
# 9 ajda de såg så lika ut !
Men jag vidhåller iallafall att bild # 6 så är hästen lite hmmm fet.
TS häst, nja inte fet men har gott om runt magen, för att vara en travare. Våra travare ser ut som de oftast gör.
Jag tycker han ser bra ut i hullet som han är och verkar bra som du beskriver honom.
Men han som har betet kanske är (eller var tidigare) en trav/galopp människa. De tavare/gallopärer man ser på tävlingsbanan är oftast väldigt slimmade så att man oftast ser en lätt antydan av revbene på dem. Dock måste mn ju tänka på att de äter väldigt mycket, gör av med mycket energi och har mer muskler. Så att jämföra en häst i "tävlingshull" och en häst i samma "tävlingshull" som inte tränar är inte rätt.
Dessutom har oftast travare/gallopörer en annan kroppsbyggnad än en vanlig ridhäst. Men jag antar att han tycker alla hästar borde se ut så då helt enkelt.
Men håller han inte på med trav/galopp så har jag inte någon som helst förståelse i att din häst skulle vara fet enligt honom! Din häst är fin i hullet och jag skulle inte vilja att dne gick ner mer i.af!
Hakuna matata!
10: Ser ut som de oftast gör? Hur då..? Har sett många feta travare, har sett travare i full tävlingskondition och har sett riktiga pinnar och har sett ridtravare med ridmuskler..
Och tar man bort fett på häösten i första inlägget ser man revbenen. Ska man det?
" 12
Du misstolka mitt inlägg. Vad jag mena var att Våra travare ser ut som pinnar brevid de här ridtravarna. Pinnar = träningskondition som travare på banorna brukar se ut. För mig är dem pinnar.

På en häst med bra hull ska inte revbenen synas, men dom ska kännas utan problem.
min ponny e tjcok och hon går inte ens på kraftigt bete :/
13: Okej, då förstår jag. :)

Man ska för den delen inte kunna se revbenen på hundar! Men, precis som på hästar, ska dom kunna kännas tydligt.

Lagom hull, tycker jag, gärna lite mer med tanke på den kommande vintern då han verkar behöva lite reserver att ta av. Prova gärna att ge honom olja i kraftfodret under vinterutfodringen och tänk på att han inte får för mycket protein i förhållande till kolhydrater. Har haft en gammal häst med liknande problem, sommaren var då man fick upp hullet sedan gällde det att med diverse utfodringsknep bibehålla det till sommaren därpå.
Din häst är absolut inte fet!! Bättre att den har lite och ta av när det närmar sig vintern och man är medveten om att hästen tappar mycket då!
Själv har jag nog världens tjockaste häst hemma x ). Tycker synd om honom, han kommer ju riva hinderna med magen i höst x) HAHA : D Men han är sneeeeeeeeeeeeeel ändå : )
Jag tycker inte alls att han är fet! Alldeles lagom!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km