Boxmått - hur kan det ske?
En vän till mig har haft sin häst inackorderad i ett fint stall sedan i somras. När hon flyttade in fick hon av stallägaren veta att boxen är 3x3, som det bör och noterade inget mer om det. Men när jag nyligen hälsade på dem frågade jag om hon visste om boxen är godkänd för hennes häst på 160 cm, det såg alldelles för litet ut och nu fick jag veta att hon har mätt boxen och den är inte mer än 7,5 kvadrat, godkänd för d-ponny! 
Har ni varit med om detta? Litar ni på vad som sägs eller kontrollerar ni? Jag själv kontrollerar, men visst bör man kunna lita på att stallägaren talar om det rätta?
Nu ska de i alla fall leta ny stallplats imorgon, men det är sorgligt att man måste göra och kontrollera allt själv.
Jag har inte behövt kolla det för boxarna har alltid varit så stora att man kan se med blotta ögat att den är tillräckligt stor och lite till. Men ja, skulle jag vara osäker så skulle jag mäta den och kolla upp det. Hade jag fått fel info från stallägaren hade jag blivit rent ut sagt förbannad!

jag tyucker man ska kunna lita på stallägaren utan att behöva dubbelkolla.
men för sin hästs skull kanske man ska kolla upp storleken först.
tråkigt att stallägaren inte går ut med rätt information!
Det är himla dåligt att man inte kan lita på stallägaren. Frågan är bara om stallägaren kanske missat detta själv också, det bör man ta reda på innan man blir arg eller skäller.
Jag tycker inte man ska behöva dubbelkolla själv, men om man inte tydligt ser att den är stor nog är det säkrast. Iallafall hade jag kollat hellre en gång extra själv än upplevt samma misstag som TS skriver om.
Dålig stil av stallägaren… Funderar på vem som blir den skyldige, stallägaren eller hästägaren om det skulle komma ut någon kontrollant och kolla på hästen och boxen?
Själv har jag aldrig haft det problemet, Sylgja är 138 cm hög och har alltid stått i stora, rymliga boxar så det har aldrig varit nån tvekan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

himmla tråkigt att stallägaren inte kunde vara ärlig, eller så har denna helt enkelt inte varit helt säker på hur stor boxen faktiskt är, är och bara uppskattat, för 7.5 kvm är ju 2.5*3, inte så stor skillnad i meter, även om det blir stor skillnad i kvm.
vad hon och tittade på stallet innan? kanske borde hon lagt märke till att boxen var ganska liten?
jag hade nog inte lagt någon större last på stallägaren, det var 50 cm som var fel.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Där Blacky står är det "standardboxar" på 3x3.5. jag har inte frågat men såg ju rätt snabbt att det var tillräckligt stort för en d-ponny men mätte sen med steglängd hur stort det var för eget intresse.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tycker man ska kunna lita på stallägaren. Men man vet ju inte om denna själv har stenkoll på det eller bara mätt ungrefär.
Dock tycker jag att en stallägare bör vet exakt hur stora boxarna är och inte hyra ut dem till hästägare vars häst är större än tillåtet.
Själv har jag bara flyttat hästan en gång och hon står i en box som är mer än väl godkänd åt henne :)
Inte säkert att stallägaren kan mäta och räkna ihop. Många kan faktist inte detta. Lika väl som många inte kan läsa och skriva.
Stallägaren sa innan inflytten att hon har måttat allt och är nogrann med sådant. Nu heter det att "det är sånt som händer."
#4 Jag vet faktiskt inte vem som åker dit, men jag tycker att båda bör bli skyldiga. Stallägaren får ju inte hyra ut en för liten box och hästägaren får väl inte hyra en för liten box.
#5 Ja, hon tittade på stallet innan, men har inte haft häst så länge och märkte inte detta.

Vi har boxar i stallet av måtten 2.5x3, 3x3 och 3x4. Man ser tydligt med blotta ögat att boxen på 2.5 är mindre, så tycker det är lite konstigt att din kompis inte märkte det när hon var och kollade på platsen?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#5 och #10 Boxen är 2,75x2,75 kan vara lite svårare att se när den är kvadratisk.
#10 Jag antar att du har mätt själv, men det är inte så väldigt konstigt att inte kunna se det med blotta ögat om man som hon har haft sin häst i drygt 3 månader och är väldigt upprymd över detta.
Men ja, med facit i hand skulle hon kontrollerat det själv och varit lite mer kritisk och tittat efter.
Fast om alla boxar är av samma mått är det svårt att med blotta ögat avgöra en halvmeter hit eller dit. Så jag förstår att hon kan ha missat det.
Och visst är det väl så att en stallägare måste uppge riktiga uppgifter till hyresgästerna. Falsk marknadsförinng kallas det väl för annars.

det är dessutom stallägaren som åker på det vid den inspektion, inte hästägaren. däremot kan det ju kännas mindre bra att ha hästen i en för liten box som begränsar rörelsen.

#11 Ja då blir det ju knepigare, speciellt om det är samma mått på alla boxar, som #12 säger.
Jag tycker personligen att det största ansvaret ligger hos stallägaren, som borde veta och uppge rätt mått.
Ja, alla boxar är av samma storlek.
Nu har dem hittat en ny stallplats i ett GODKÄNT stall och får flytta in där redan till helgen.
Härligt att hennes pålle får en med råge stor box nu (4x3,5).
Förstår inte hur man kan med att hyra ut en för liten box till en stor häst. :( Nu är det i alla fall löst och stallägaren gör förhoppningsvis inte om samma okloka uthyrning. 

#15 Kan tänka mig att en häst på 160 kanske inte mår sådär jättebra av att stå i en så liten box. Vi har en nätt halvblod/fullblodsdam på 150 i mankhöjd i stallet som står i en box på 3x2.5 och för den hästen är det inga problem. Hon har gott om plats och kan ligga ner och rulla omkring när hon vill det.
Härligt att det löste sig för din kompis.

#16 Ja, det är viktigt att det inte är några problem för hästen. Jag håller ändå på att "rätt ska vara rätt" och lite extra.