Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 2918 ggr
satin
0

Hur välstädat har ni i stallet?

Hur noga är ni med att städa stallet?
Många hästar är ofta välborstade och fina
så ser man stallen, smutsiga,hästskit på väggarna,
damm,spindelväv,ofräscha krubbor mm.
Handen på hjärtat hur noga är ni?

sus-sharon
0

mycket noga. tyvärr så noga så att jag får städa allt själv. ingen annan gör "rätt"Skäms

hade "hjälp" i stallet som trodde alla hörn var runda, att gången från porten och in i stallet inte räknades till stallet och att krubborna städade sig själva… det fungerade inte.

medarbetare på djurskydd.ifokus

cordenia
0

Är väldigt nog med att stallet ska vara snyggt, har har sin plats. Lite pedantiska av mig :P
Brukar ofta gå och irritera mig på folk som lämnar kvar saker i gången eller inte sopar efter sig då vi har sagt att detta ska göras, och kommenterar man detta så blir det ofta till svar men jag hann inte.. Skrikandes men de har tid att sitta i soffan och prata skit..ingen bra ursäkt tycker jag, så det blir ofta en själv som får göra det

sus-sharon
0

#2 ytterligare en fördel med eget stall, man kan vara städhäxa med sig själv=)

satin
0

Jag håller helt med er, är likadan själv.
Inga slarvpellar som vågar svara?

perlino
0

När man säger stall och städning i samma mening finns det bara ett rätt för mig Pedant!

Det ska vara såpass rent att du skulle i princip skulle kunna äta på golvet, för det får ju de flesta hästar göra.

Zaphix
0

Förut var det pedantskött. Gamla stallchefen var läskig, man blev tvungen att vara pedantisk. Jag som är oorganiserad och har svårt att hålla städat hade mindre lätt för det..
Nuvarande stallchef, hästens ägare, är inte lika sträng. Så nu har vi mer normalstädat stall. Man sopar och plockar rätt efter sig typ. Men får ingen utskällning om man glömt sopa upp en spånbit från golvet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caspianowner
0

Jag är inte pedant, men saker/ utrustning utefter stallgångarna klarar jag bara inte av. Sopar aldrig golvet när hästar står inne. Sopar bara när stallet är tomt. Så när kvällsfodringen är avklarad så ligger det hö på stallgången fram tills dagen därpå. Vill ha sakerna stå på sin plats.

Så står en häst i stallet av en eller annan anledning så sopas inte någon stallgång alls. Det är förbjudet hos mig.

Vad som skyr mig värre är när folk är pedanter med saker/utrustning, Stallgångarna är äckligt rena de själva ska gå på, men har sina hästar står i vad de vill kalla för permanentbädd. Det äcklar mig mer än allt övrigt. Där ska deras hästar ligga och stinka i sin urindoft och avföring, låt säga 8-12 timmar varje dygn året runt.  Inte helt ovanligt alls att se.

Zabbio
0

Krubbor och så är jag noga med, likaså mockning och fodertunnor. Har inga väggar så de blir inte skitiga :P

Sopning och å är det som det är med, och rykthyllan är väl inte jätteren.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sus-sharon
0

#7 det sopas inte hos oss när det finns hästar i stallet heller, men att man inte sopar när hästarna står inne innebär ju inte att det inte kan vara rent och snyggt.

höspill slipper jag eftersom jag väger upp kvällshöet i ikeapåsar. smidigt som bara den.

däremot håller jag med dig om permanentbäddarna, jag tycker det är vansinne att hålla hästen på permanentbädd med den exponering för ammoniak som det innebär.

Linnea
0

#7 och #9 En välskött permanentbädd luktar ingenting, om man sätter ner grepen i den och rör om då luktar det men då är bädden troligtvis förstörd så då måste man ändå lägga ny. En bädd ska vara torr på ytan, bajs ska plockas bort varje dag. Har haft bädd själv så jag vet hur man gör en. Mina hästar får inte stå i lukt och ligga på blött och det har de inte heller behövt göra. Om ni sett en blöt och illaluktande bädd så är den dåligt skött, vilket inte är svårt att göra rätt.

I en bädd rinner kisset ner i botten, i vanlig växelbädd får hästen stå i kisset om den rört runt mycket, kissat mycket eller ätit mycket av halmen (som för övrigt inte suger upp så bra).

Skynda långsamt så går det fortare.

Repoort
0

Ett välordnat kaos är nog ett bra uttryck för hur det ser ut i stallet just nu.

Jag tycker att var sak har sin plats och att man ställer tillbaka saker som man använt, inga redskap i stallgången eller vid boxarna och att man plockar upp ex. täcken som trillat ner från hängaren.

För tillfället är det mycket damm och spindelnät, gjorde ingen sommarstädning efter att jag flyttat min häst till sommarbetet och sedan smet han upp till stallet en tidig måndagmorgon i slutet av september så det blev ingen städning innan installningen heller. Sedan ligger alla mina grejer just nu i två IKEA påsar framför boxen. Har börjat plocka upp lite saker och ställt iordning men det är mycket kvar. De ligger inte i vägen för det är en "öppen box" där.

Andra stalltjejen (har tre hästar) är tvärt emot mig. det är jag som får ställa undan redskapen efter henne och plocka upp täcken som legat ett par dagar på stallgolvet. Ibland måste jag tömma skottkärran på skit innan jag kan använda den. 

vattenkopp och krubba rengörs inte dagligen men så ofta jag kommer ihåg.

lisette
0

organiserat kaos i foderboxen. organiserat i garderoberna.  

välsopat på golv, tar spindelnät när jag ser dem.

Zadeira
0

Mitt jobb är ju på en ideel föreningsridskola, vilket gör att all städning och fixande sköts av andelar (typ medryttare) och deras föräldrar, med översyn och beslut fattade av stallchefen.

Detta innebär att det i princip alltid är ostädat och ser hemskt ut i stallet. Prylar i stallgången, foderrummen och allmänt stökig och ostädat. Krubborna städas på tok för sällan, liksom spindelnät och spotunnan är alltid överfull. Vi har iallafall tre tjejer som alltid är jättenoga med just sin häst/box och sysslor tack och lov, så det syns iallafall vem som inte sköter sig.

Hade det varit mitt stall hade det inte fått se ut sådär.

CelsiusT
0

Nu har jag hästarna på lösdrift. I lösdriften är jag lika noga med mockningen som om dom stått på box (har permanentbädd och mockar då bara ut skiten). I stallet (där har vi utrustning och foder) har jag jättebra ordning på mina grejor, men i övrigt är det ganska rörigt. Det jobbiga är att saker och och ting åker runt och plötsligt hittar man inte sitt täcke, eller vad det nu kan vara. Det är lite svårt ibland att vara ordningsam när det är rörigt runt om, men jag vill ha ordning på mina saker.

I förra stallet hade vi permanentbädd i boxarna, dom sköttes jättebra och det luktade aldrig (oftast jag som mockade alla boxarna). När jag skötte stallet sopade jag alltid golvet, plockade iordning på bordet där ryktsakerna var, städade ur krubborna 2-3 ggr/vecka (eller vid behov), diskade alltid ur vattenhinkarna innan jag fyllde nytt vatten, jag fixade helt enkelt iordning saker och ting. Vi hade ordning och reda i foderlådan och i sadelkammaren var det hyfsat ordning. Det var välskött men absolut inte pedantiskt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[chriistina]
0

Jag har alla saker på sin platts. Sopar häldre en extra gång än låter ett höstrå ligga kvar. Hästen är väldigt renlig och slickar alltid krubban skinande ren.

Dock är där 3/6 i stallet jag har hästen som inte är lika noga. De lämnar gärna skräp i hörnen eller utrustning framme.

mooi
0

Stallet där min häst är uppstallad är rätt noga. Damen som äger stället är lite småpedant ;) Men det är ju bra för då hålls det snyggt.
Det sopas både utanför och inne många gånger per dag. Man sopar upp direkt när man har kratsat hovar eller lett ut nån ur en box.
I ridhuset tar man upp skiten direkt, och spåret krattas varje dag + skottkärran med skit töms. Hästarna är välborstade och krubborna ansvarar hästägarna själva för.
En helg på sommaren när hästarna kan vara ute töms alla boxar och hela stallet högtryckstvättas, galler skruvas ur och skrubbas rent. Sedan när det är rent målar vi om boxarna -fyller i sparkmärken och sånt.

Hemma hos mina föräldrar är det ju bara egna hästar. Där sopas det och hålls snyggt med. Men det är kanske inte lika pedantiskt eftersom det inte kommer så mycket folk utifrån, men det hålls fint och skrubbas av med jämna mellanrum -krubbor som väggar

mooi
0

# 7 och 9

Jag säger som #10
en välskött bädd luktar inte och den är TORR. Jag brukar ha min häst på torvbädd och då är bädden ca 15-20cm tjock -hårt packad i botten, lite lösare ovanpå och helt torr.. Man tar ut bajset varje dag och skulle det vara någon blöt fläck åker den ut också.
När jag slängde ut hela bädden när jag flyttade från förra stallet  var det helt torrt i botten och man lyfte ut det som "kakor" -torven har packat ihop sig som när den kommer packad i balar. Iofs vägde det hur mycket som helst men det berodde ju på hur packat det var.

Jag har självklart stött på de permanentbäddar ni pratar om, torv"bäddar" som består av ett 10cm lager av gegg som stinker blää… Den personen har inte förstått att permanentbäddar ska skötas också.

jackiejohn
0

Helt ärligt så är jag noga med att de ska vara rent och snyggt i stallet! men nu ser de ut som lite av ett bombnedslag förutom där hästarna står i provisoriska boxar…det är inte så lätt att hålla rent och snyggt på samma sätt när inget är som de ska utan allt är under ombyggnad…

Så nu ser de inte så snyggt ut! Men de brukar vara snyggt haha!

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar att ha det rent och prydligt, men stallet Kalle står i är inte direkt "välstädat". Lite damm och spindelväv här och där, men ändå ett ok helheltintryck. Vi sommarstädar, sopar stallgången dagligen och jag går och drar bort spindelväv med sopborsten då och då.

Vattenhinken görs rent varje dag, och krubban då det behövs.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

halludu
0

Vi har väl sådär välstädat istallet, själv är jag jätte pedant och hade gärna ordnat lite i stallet men eftersom jag inte äger det så blir dom sura när jag flyttar runt på saker x)