Linda / benskydd på överben ?
Min sköthäst Rekyl , 6 åring nordsvensk fick i somras ett överben på höger framben på insidan så kallat. Saken är den att jag inte vågat linda hans framben eller ha benskydd för jag vet inte om det fördröjer processen , så därför undrar jag om man kan linda och ha benskydd på en häst som har överben ?

Brimad har ett överben på sitt ena framben, och jag lindar och har benskydd på ändå. Hur ska det fördröja processen? Och vilken process?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 kanske är fel ordval :/ men menar kankse tar längre tid innan överbenet försvinner om man lindar / benskydd på benet.
#2 överben försvinner aldrig.

det kan minska men kan inte försvinna helt nej.
Men du kan använda vanliga skydd och lindor om han behöver det. Bättre att han har skydd istället för råkar skrapa sig då han rids.
Du kanske också ska ta det lugnt med ridningen och arbetet med honom då överben bettyder att den unga hästen har blivit överansträngt eller fått jobbat alldeles för hårt så kroppen hinner inte me.
#4 Kan komma av en spark/slag eller liknande också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 det var något nytt för mig. men det är ju sant, varför skulle det inte vara så =)
#4 Hur får de överben av för hård träning? Överben kommer ju från att det blir ett slag mot benet i benen (xD) och kroppen reagerar då med att skapa ett extra broskskydd ifall att det skulle hända igen.
Blir senorna däremot svullna eller ömma så är det överansträngning
Vad som helst i form av ett slag kan orsaka överben. En spark från en annan häst, en gren i skogen som den snubblar över eller ett hinder som den slår i. Allt som gör ont med andra ord!
Du kanske kan linka med bandage istället för benskydd den närmaste veckan emd tanke på att hästen troligtvis har ett blåmärke där med vilket ömmar (precis som för oss) men efter det är det bara att använda skydd precis som vanligt =)
Hakuna matata!

#7 Hästar kan få överben av för hård ansträngning om benställningen är fel. Hästen bygger då på ett överben för att kompensera tex paralellförskjutning.
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om, bara knutar i senorna. Det var därför jag antog att det var 2 olika saker. Men de kan alltså få överben (en pålagring på benet och inte bara i senan) av för hår träning? :o
Har iofs inte varit med om många hästar med överben, och de jag själv haft har i sådana fall fått det av just slag =)
Hakuna matata!

#9 Jo vi hade en föreläsning med Vet G.Å. (vet inte om man får nämna namn här) Men hans speciallitet är hästens hovar och hållbarhet, nu är ju benen inte hovarna förvisso, men just attd e kan få överben vid ansträngning är ju som sagt tex en hopphäst som är paralell förskjuten som belastas hårt. Paralellförskjuting finns ju klart men jag tror ändå inte man märker det om man tex har skogsmullar eller lättare riding (alltså snarare vid hoppning på hög nivå, galopp, trav, fältävlan).
om någon är intresserad kan jag ju leta upp mina anteckningar från föreläsningen och se om jag ahr mer att tillföra :)
#7 han fick överbenet i somras runt juli månad, ska jag ändå avstå från att linda vanligt med benlinda ?
Det är ingen fara jag tror dig ^^ Hade aldrig hört talas om det bara men man blir rikare på kusnkap för var dag som gär när man är här inne på forumet tycker jag =) Är bra att man delar med sig av sina kunskaper!
Hakuna matata!

Nej jag tror helelr inet det är någon fara med hans överben, min treåring har ett överben som fick redan som ettåring då hon slog sig på ena frambenet precis innan en uställning som vi ju inet kunde åka på då hon blev halt ett par dagar :( men det är inget hon har några men av nu :)

hehe, jag har bara hört det som du sa, hovgarden. Inte att en häst kan slå fram det. Men varför skulle det inte göra så?
Hur som helst, många unghästar kan få om dom rids för hårt. Vet många unghästar som har fått det pga hoppning för mycket och för högt.
Men men, linda på du TS. Ska inte var någon fara.
Om någon av er slagit i smalbenet ordentligt någon gång eller typ ögonbrynet/bäsan osv så brukar man få et litet överben ^^ Är kroppens egna försvar i fall att det skulle hända igen.
Någon som vet varför de får det när de blir övertränade? Alltså rent kroppsligt - vad händer? Jag vet att vid överansträngning hos människor så blir blodflödet för högt i senorna och med tiden kan det bli kalkpålagringar i själva senan - tänkte aldrig på när jag läste om det att det gav en bula, men kan det kanske vara dessa avlagringar som ger överbeben?
Hakuna matata!

Alltså i de fallen de får överben pga av fel benställning så är det för att kompensera och utjämna belastningen. Är inte jätte insatt på överträning av unghästar.
okej (: men ska testa att linda han idag när jag rider.