kontrakt vid inridning
Ska lämna iväg min unghäst på inridning hos en bekant men vill gärna ha ett bra kontrakt. Jag har alltid kontrakt oavsett vad jag gör så jag vill inte vara utan den här gången heller.
tips mottages snartast och tacksamt :)
Jag vet inte riktigt, men olyckor orsakade av hästen under inridningen lär ju inte ingå i hennes ansvar, men skada orsakad av ryttare… Sedan hur lätt/svårt det är att ebvisa är väll en sak.
Låter någon annan som kanske redan har ett kontrakt ge bättre tipps xD
Hakuna matata!
Skador orsakade av hästen skulle jag se till att inridarens försäkring täcker, i alla fall när det gäller person- och dyrare egendomsskador. Sen kan det ju vara bra att göra upp vem som betalar om hästen t.ex skulle bita sönder en kratta (sånt tycker ju jag inridaren ska stå för, eftersom det är sånt hästen inte borde komma åt) eller om hästen spränger ett staket t.ex…
Att skriva med hur mycket hästen ska tränas och vad som ska tränas kan ju vara smart, jag menar om hästen ska bara vänja sig vid utrustning och ryttare på ryggen, hjälperna, eller att gångarterna ska sitta bra och fint liksom…
Och så även för hur lång tid hästen ska vara där samt pris.
Sen kanske det kan vara bra att ha med vem som står för skador på din utrustning om du lämnar med sånt, om du inte har försäkring som täcker, och vem som ska betala i olika situationer.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Glöm inte att skriva vem som håller hästen försäkrad och hur tränaren ska göra om hästen skadas och bedömer att vård behövs. Mindre skador också, ska hon tala om det?!
Rada upp vad som följer med, så allt kommer tillbaka, och vad som händer om det går sönder.

Ah toppen frö alla svar! Ingen som har något exempel på kontrakt. själva grunden, elelr kan man ta ett fodervärdsavtal och modifiera? Jätte tack för svar alla bra svar!

Puttar upp vill gärna veta vilket typ av kontrakt jag ska använda eller hur jag ska skriva det..
Det lättaste är ju att använda ett färdigt kontrakt som tex för Fodervärd, och sen modifiera eller lägga till sådant som saknas.
exempel på saker som bör finnas med
Avtalet gäller; Inridning av häst
Avtalstid: Vilken tid avtalet gäller, om det är tills vidare eller tidsbestämt.
Pengar; Vad och när ska det betalas, i förskott eller efter inridningen är slutförd
Försäkring; Hur är hästen försäkrad
Veterinärundersökning; Vem står för detta om något händer under inridningstiden och försäkringen inte täcker
Daglig skötsel; Hur kommer hästen skötas, uppstallning i box eller lösdrift, daglig utevistelse, strö - spån, halm, torv, foder - hur många gånger per dag grovfoder och kraftfoder.
Utrustning: Vilken utrustning följer med hästen från ägaren? Sadel, träns, bett, täcken, skydd osv. Vem står för om ny utrustning behövs, gammal går sönder eller om inridaren vill använda annat bett? I vilket skick lämnas detta iväg och hur ska det lämnas tillbaka.
Återlämnande; När räknas inridnigen färdig, hur långt utbildad ska hästen vara?
Avtalets upphörande; Kan avtaler brytas i förtid, av vilka orsaker? Full betalning eller viss procent trots icke fullföljt uppdrag? Om hästägaren inte är nöjd och upplever att hästen inte mår bra eller blir felbehandlad hur löses detta?
Tvist; vad sker vid en eventuell tvist? Lämpligast är att tvisten skall överlämnas till allmän domstol.
Sen givetvis fakta om hästen, namn, ras, härstammning, ålder, pass (viktigt att det finns på papper om passet följer med till inridaren och att det ska återlämnas tillsammans med hästen) osv.
Hoppas det hjälper dig lite iallafall.

sedan tror jag det är viktigt ni kommer överens om VAD inridningen ska omfatta.
skritt, trav, galopp? mer?
alla har ju olika definitioner vad inriden är.

#6 Super tack! Nus ka jag plita ihop ett :)
Ja hon ska bli riden i skritt, trav och galopp samt löshoppas :)