Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 12261 ggr
cordenia
0

Kontrakt för stallplats

Jag har lite funderingar till er som hyr stallplats och till er som hyr ut.
Brukar ni skriva ett kontakt för er plats i stallet? Vad brukar stå i dessa?

Står nämligen i ett stall nu som det inte finns några kontrakt skriva och tyvärr tycker inte jag att det fungerar utan folk meddelar inte när de flyttar och göra lite som de själva vill. Rynkar på näsan
Tänkte rekommendera stallägaren att ha kontrakt till stallet och vill därför veta lite vad som kan stå i dem. Har ni uppsägningstid osv?

cordenia
0

Vet inte om jag valde rätt grupp för inlägget, men rätta mig gärna om det blev fel

Rita-S
0

jag står ju på en ridskola, så vi har kontrakter. 1 månad uppsägningstid, det tycker jag även är rimligt. Man har ju uppsägningstid på lägenheter man hyr själv.
Där står en hel del olika i olika kontrakter, men lättaste är nog att investera i att köpa ett färdig format kontrakt. Dom brukar inte va så himla dyra.

Stall 10B i umeå har sitt kontrakt liggande som PFD som ni kan kika här. Här ser ni ett eksempel på hur ett kontrakt kan fungera. Jag vill dock inte rekomendera att ni kopierar detta rakt av, det är nog säkerligen utformat med hjälp av jurist och är en ägodel, men ni kan få bra med ideer så ni kan forma ett eget eksempelvis.

Arbor i Kiruna har även sitt liggande framme, kika även på det.

LRF har ett gratis för nedladdning, det tycker jag är jättebra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

HannaT
1

Jag har stått i två stall och haft kontrakt i båda.

I stall nr. 1 var kontraktet flera sidor långt och i det stod både det ena och det andra, tex:
- Uppsägningstid (2 månader)
- Man ska medverka på stallstädningsdagar annars får man betala
- Kostnader för stallplats och foder
- Viktiga stallregler
…och mycket mer.

I stall nr. 2 har vi bara det viktigaste, alltså…
- Uppsägningstid (1 månad)
- Priser för stallplats och foder

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Alex
0

Priser och vad som ingår i det bör stå med. Samt uppsägningstid åt båda håll (är ju en trygghet för både stallägare och hästägare), en månad tycker jag är lagom.

Sen tycker ju jag det är vettigt att ha med att stallägaren/andra inhyrda har rätt att tillkalla veterinär (för ägarens räkning) om de anser att det behövs, i såna fall det är något akut och man inte lyckas få tag på ägaren till hästen. Så inte hästägaren sen kan köra på något i stil med att det inte var h*n som kallade veterinären och därmed inte bör betala.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

cordenia
0

#2 Tack för länkarna, tyckte om kontraktet som LRF hade. Blir nog till att göra något liknade men ta med mera specifika saker som finns just i vårat stall.

Rita-S
0

#5 presis, ni måste ta med saker ni själv anser viktiga, vad som inngår i hyran tex, om hästägare ansvarar för nånting själv (ha täcket klart på boxdörren om man vill ha täcket påsatt tex, vissa stallägare går till torkrum och hämtar medans andra inte vill göra det på 40 hästar bara för att dra ett exempel), kanske nämna om täckesbyte inngår om hästen skal ha utetäcke och sen innetäcke var för sig och inte utetäcket utanpå innetäcket eller dyl. Det kan va mycket som är praktisk att ta med i kontraktet. 

Och samtidig kan det bli för mycket med. Sådana saker som ha täcket hängande på boxdörren kan ju inngå i stallregler, som kan ligga vid som eget .. vad heter det nu på svensk, atatchement på engelska, bifogad del?

Att man skriver ett eget lite dokument om stallregler. "sopa stallgongen, tvätta vattenkar/krubba, var sak på sin plats" osv osv osv står där, det står om stallägare går till torkrum med våta täcken eller hämtar dom där eller ej, om hästägaren själv får komma vid veterinär och hovis (kanske föruten akutfall där stallägare har ringt vet och ägare är på väg) och annat?

Och sen står det i kontraktet vad som inngår i hyran och hänvisas till stallreglerna med som ligger som bifogat del. Detta kan göra kontrakten rätt änkla. Det är ganska mycket som kan stoppas inn i stallregler tycker jag.  

Rita flummar lite bara :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

perlino
0

Ja, kontrakt tycker jag ska finnas. Dessa saker ser jag som självklara!

Uppsägningstid från båda sidor
Priser och att ändringar kan förekomma
Vad som ingår (och om man kan köpa till ex mockning vid behov)
Stallregler (eget dokument som medföljer kontraktet)

Det här med att tillkalla veterinär som #4 skriver om tycker jag låter mycket bra att ta med.

Listan kan göras lång, men detta tycker jag är viktigast.