Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1877 ggr
Gingo
0

Ska jag byta bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider nu en travare som går på travet. Bettet är ett gummibett med äppelsmak två delat, Hon är verkligen jätte mjuk och fin i munnen.

Jag rider mest med skänklar och rösten. Men ifall jag ska ta ett tygeltag säger vi drar hon upp huvet. Hon går med huvet ganska högt annars också. Kan det vara fel på bettet? Nån som vet ett bett som inte är skarpt alls?

Hon är tandkollad ganska nyligen och en massör kommer regelbundent. Det är inget fel på henne i överigt. Kan det vara fel bett?

vet inte om bilden är så bra.

CelsiusT
0

m hon går på travet (eller har gått) så är det inte alls ovanligt att dom drar upp huvudet, det är nämligen så dom ska gå på travet. Att hon gör så även i ridningen och framförallt när du tar i tygeln beror på att hon inte lärt sig vad det betyder. Det låter inte som att det är fel på bettet, enligt mig, utan som ett helt normalt beteende för en travare.

Mitt tips är att jobba med formen, låga händer (kanske även en martingal?), och plocka i munnen på henne så hon blir eftergiven för bettet. Direkt hon sänker huvudet så släpp efter i början. Efter hand så lär hon sig att det lönar sig att sänka huvudet när man rider henne, då blir det även lättare att ta tygeltag som hon svarar på (istället för att höja huvudet).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gingo
0

Det har jag inte alls tänkt på o: Man ser ju att dom höjer huvet men det har jag inte tänkt på.

Hon har inte blevit riden på ungefär ett år Så jag vill inte 'jobba' Så mycekt med hon från början och lära känna henne osv, Martingal har vi på henne nu.

Nästa gång jag rider hon ska jag ta bort den och prova utan och göra som du har sagt :)

En till fråga jag funderar på att prov rida monte med henne (om ett tag) Tror du hon kan bli väldigt stark och hård i munnen som hon blir när man kör henne?

Linnea
0

#2 Det kan mycket väl hända att hon blir men de kan ofta lära sig skillnad mellan monté och vanlig ridning, lättast är kanske att inte ha samma bett när du rider vanligt och när du rider monté eller så. Många hästar som har olika bett i hoppning och dressyr kan ju reagera olika bara de ser tränset, dom vet vad dom ska göra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gingo
0

okej. Me ndet skulle vara kul att bara prova på nån gång också :) om det inte funkar behöver man ju rida monte med hon :)

electra
0

#0 Vad har hon för bett när hon går snabbjobb/startar? Vanligt travbett eller annat?

Gingo
0

# tror det är ett tredelat körbett inte säker.

Akerberg
0

Är bettet lagom långt? Är det tvådelat och för långt slår det upp i gomen när man tar i tyglarna.

Gingo
0

Tror inte det är för långt det är inte så att det hänger ut ur munnen på hon men det kan ju skilja några mm. Har inte varit där på länge nu men ska försöka titta om det är förstort.