Lädervård ??
Vilket är de bästa läder tvål/fett du använt ?Och vilket är de sämsta?
Jag är väldigt nöjd med många eqifix,stubben,lincoln,Absorbine Horseman's One Step och effax.
Min favorit som gav bäst resultat va equifix o lincoln nu har jag sista burken va equifix med fett(tvålen blev stulen equifix)
.Men jag ska prova ett nytt märke jag aldrig provat Windsor heter den.Men imorgan ska jag till lyckås och fråga om dem kan bästela equifix 
De sämsta fett/tvål jag råkat ut för va Skinn- & Lädertvål Ekol och Skinn- & läderbalsam Ekol ush de va ingen bra, tvålen va sådär men lödra bara inget mer fettet blev bara klad på fingrarna och åkte inte ett dug in i lädret bara drog åt sig hår o skitt.Ush rekomenderar den inte

Absorbine Horseman's One Step, veredus och effax är bra tkr jag :) finns nog fler jag gillar, men kommer inte på märkena nu :P

använd en lädertvål där det finns animaliska fetter i. det har jag fått tips ifrån en kompis som utbildar sig som sadelmakare.
Stubbens sadeltvål har jag fått för mig ha animaliska fetter.
Jag har ett fett som min pappa gör (han är sadelmakare), det är inga kemikalier i utan enbart naturliga "ingredienser", bla animaliska fetter.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag använder Windsor glycerintvål och läderbalsam. Tvålen är inte enastående (Stûbbens är minst lika bra), men läderbalsamen är suverän. Den tränger verkligen in i lädret, så att ytan är torr efter en stund. Och om ytan inte är torr efter några timmar, så vet man att lädret är mättat. Andra balsammärken lämnar ibland en kletig film på ytan, men inte denna.

Använder ekol, dom som "kaka1234567" inte gillade. Tycker att det är bra att enkelt att använda.
Använder Ekol lädertvål, svinbra! Får tyvärr inte använda Ekols läderbalsam på saker jag använder på skolan då det finns jordnötsallergiker (innehåller jordnötsolja), har använt det tidigare.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
bästa: TIB horse lädersåpa eller tvål eller vad den heter. Jättebra och dryg!
sämsta: nått från ÖB som jag vann i någon tävling. helt värdelös, förstörde snarare lädret.

Det sämsta läderfett jag använt är Ekololja, det förstör ytan på lädret och gör det sladdrigt. Det bästa jag använt är Effax.
Hmm. är inte 100 på vilken tvål det är jag har. En vit burk med brun etikett, röd text och så är det en svart hoppande häst över. Hahah. Proffsig beskrivning x) Brukar inte använda läderbalsam/fett då det blir så.. fettigt och oftast kladdigt.
Olja använder jag bara om det är något läder som blivit väldigt stelt och sen lägger jag allt nytt läder i oljebad 1-2 dygn.
Kan tipsa om olja på sprayburk! Super smidigt om man bara vill olja in jodphurs eller stövlar! Bara spraya på och låta lädret dra åt sig det och sen torka av det överflödiga :D

#9 och #7 är det denna?
http://sjobogarden.se/handler.ashx?ImageName=images/products/Horse/leatherbalm.jpg&Size=M
För "lite då och då" insmörjning använder jag Ekol oljan. Tycker den är bra =)
För riktig återinfettning finns inget så bra som Ko-Cao-Line! Lädret bli mjukt och fint, vatten avvisande och lagom med glans =) Tyvärr är detta numera svårt att få tag på av okänd anledning men går att beställa på lite olika ställen för samma pris som annars ^^
Hakuna matata!

jag använder stübben glycerintvål och effax läderbalsam
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag använder glycerintvål från Belvoir. Superbra och luktar gott dessutom!
Sen använder jag Effax läderbalsam som funkar bra för mig!