Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 464 ggr
Qabang
0

Bilder från idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var sista dagen på praktiken innan jullovet. Jag fick en julklapp, som jag faktiskt öppnade idag, hehe. En mountian horse tröja, jätte fin :) Hon är så snäll, själv fick hon bara en aladdin choklad ask och ett julkort av mig. Men det är ju tanken som räknas, eller hur? Fotade lite innan jag gick hem också, vi hade ingen snö men mycket frost ute så det såg nästan ut som snö :)

Lilla Sune som kikar över hagen med munnen full av hö.

Qabang
0

Sune igen..

Maja
0

Oj, så söt han var!! :)

Qabang
0

Och hm, glömt av vad den heter Oskyldig tittar nyfiket..

Qabang
0

Och sist, lilla Plutten..

Alex
0

Vilka sötnosar. :) Vart var det du praktiserade?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan
0

Vilka fina bilder! Vad för kamera är det du har?

Varför har de två första kedjor snurrade runt nos-delen på grimmorna?

Qabang
0

#5 Jag praktiserar på ett halvblodsstuteri. Hästarna är otroliga, helt underbara. Och ägaren är trevlig och snäll, jätte fin människa. Hon fick 3 hingstar iår, dock fick jag inga bilder på den tredje då den var så upptagen med att äta..

#6 En Nikon D50. Jo, för att dem inte bär på några skor och då går inte stöten igenom, något sånt förklarade hon :)

Linjerat
0

Gud vilka fina hästar! =)

Qabang
0

Tack så jätte mycket Glad

NinaToy
0

FINT!!! :)

__iE
0

fina pållar o bilder ! :)

Murre_Uddiz
0

Fina pållar o bilder säger jag me :)

Cevir
0

Otroligt söta :D :D

/ Sara & Casper

gejsa
0

Låter lite lustigt med att ha kedja runt grimman. Dom kan ju få skav eller också när det är kallt så blir det ju jättekallt av kedjorna. Dom kan ju även ramla ner och vara ivägen. Har man föl och unghästar så ska man ju ha så lite som möjligt på dom. Risk för skador annars.

Qabang
0

Hon jobbar som veterinär assistens, eller vad det nu kallas, och vet vad hon gör. Dem har haft kedja runt grimman sedan 1 månaders ålder, och det har funkat jätte bra. Eftersom dem inte använder skor, så går stöten inte igenom, och känns knappt för hästen.. Dem använder bara grimma när dem är ute i hagen. Tror många använder sig av den metoden som uppfödare.

gejsa
0

Ja, för mig spelar det ingen roll vad hon jobbar med. Jag skulle aldrig göra så med mina unghästar.

Milli
0

#15 men stöten går väl igenom ändå? mina hästar har inte skor, och dom får stötar om dom kommer emot tråden…

Qabang
0

#16 Okej. Har inget mer o säga dig om det här. Tycker du får prata med någon som är mer kunnig. Påstår inte att du är okunnig, men just om det här så tycker jag du ska ta reda på saker och ting innan dina påhopp.

#17 Jo, men det är självklart man får stöt, har du nån gång fått en stöt? Man hoppar till av shock, men unghästar reagerar inte lika mycket på det - inte dessa ialf, dem är så vana vid allt. Nu måste jag även tillägga att dem håller på att vänjas av utan mamma, och dem blir hysteriska! Försöker hela tiden smita ur hagen.

Milli
0

#18 okej okej, ja jag har fått en stöt! ursäkta mitt inlägg! visste inte att du skulle ta så illa upp…

Qabang
0

#19 Jag tar inte illa upp, tycker bara det är fel att man inte kan försöka förstå, tycker ni det är fel så gör ni det, jag har inte bett någon att göra samma sak. Dessutom skapade jag ingen diskusion om kedja och grimma, utan om min praktik och foton. Detta är inte mina hästar och det är inte jag som satt kedja, men jag vet däremot att hon inte gör det av en dålig anledning - vilket ni med andra ord påstår, och det gör mig faktiskt ledsen.

Qabang
0

Detta är lilla Sune i sommras :)

NinaToy
0

#20# Håller med dig, unghästar ska lära sig vid tidig ålder och det är ett bra sätt att lära de att man inte rymmer från hagen tex.

lisette
0

det tipset med att sätta kedja på grimman har vi ju läst om tidigare. men det var ngn som satt de som tentaklar på grimman. tror tom att sussi provade det.

tycker absolut inte det är ngn dum idé. hästen måste ju lära sig att stanna bakom staketet.

Luthien89
0

Asså det dära med kedja på grimman är ju sjuukt! Haha, "hästen reagerar inte om den inte har skor"! Kanske dax att sätta in starkare ström isåfall, istället för att hästen ska få smällen i huvudet!!!

Qabang
0

En sak ska du ha klart för dig, och det är att den INTE får någon ström i huvudet, hur jävla dum tror du att vi är? Jag kan vara helt säker på att detta är första gången som du ser något liknande, och jag personligen tycker att du ska höra med någon som har erfarenheter om det här innan dina påhopp. 

Fölen går bredvid sina mammor i hagen, och för dem som har uppfödning eller föl vet att det kan gå riktigt vilt till när dem håller på att säras. Jag tänker inte diskutera det här, vill du däremot göra det får du gärna skapa en egen tråd om det!

bubbelbubbel
0

sjukt hade det varit om man hade stått och slått hästen med tråden så den får stötar gång på gång och blir rädd på det sättet, detta är ju bara ett bra sätt att slippa jaga föl hela tiden ?

Snuttan
0

Jag vet ett stall vid roslagsbanan i täby, där deras hästar flera gånger gått egenom el-banden, för att hästarna ska få mer stötar då och desutom inte gå nära roslagsbanan så har alla deras hästar grimmr på i hagen med en ståltråd som en antenn…

Funkar enligt dem väldigt bra och är en bilig lösning.

Qabang
0

#26 Stallet och hagarna ligger precis vid en motorväg, det finns alltid risk att dem kan ta sig ur och springa rakt över. Vi vill verkligen inte att detta ska hända. Risken är dessutom större när mammorna står precis intill, dem gick såklart utan kedja när dem gick tillsammans med sina mammor, det är bara nu som dem har kedja när du går ensamma. Och så fort dem vet vad det är som gäller, så åker kedjan bort. Den gör abslout ingen skada.

bubbelbubbel
0

#28, nej precis, man vill ju inte riskera dom små liven, då är det bättre med en kedja. det är ju för deras skull inte för att vara elak.
alla sätt är bra utom dom dåliga ;)
och tar ingen skada av det, så ser inte jag nått fel med det..

lisette
0

#25 det är klart att den får strömmen/stöten i huvudet. sätter du din hand mot staketet så får du ju inte stöten i foten… det är ju därför det är så effektivt.

men jag tycker det är ett bra sätt, man slipper ju passa hästarna hela tiden. allra helst när man har det runt stallet som du beskriver och som snuttan gör i #27

jag la strömmen (grinden) mot brago en gång för att han försökte tränga sig framför när jag tog in en annan häst. tror ni han gjorde om det?

Qabang
0

#30 Det var just det jag förklarade. Att nuddar hästen strömmen med rumpan, så är det rumpan som får sig en stöt och inte huvudet. Eller?

lisette
0

inte för att jag har läst det någonstans här ovanför, men visst är det så!

fäll nu in taggarna för jag är ivf på din sida. ;)

fina pållar förresten, för det var ju det tråden handlade om!

Murre_Uddiz
0

Fattar 0, men ni behöver inte förklaara. ;P

Bilderna var fina, och tråden skulle inte bli nån diskution, haha. Försöker komma in mer på 'ämnet' :P

Vet själv iaf hur det är att få stöt. Schock får man. Jag darrar efter. Känner i nåra minuter sen går det över,.

Eve
0

Mysiga bilder :):)… Nu fick ju jag också lust att åka till stallet och fota ^^.. men våra hästar är så tråkiga, de reagerar knappt på nånting.. bara Lykka ^^

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

basket_kajsa
0

#0,#1,#3#4, ojojojoj vilka fina bilder! haru många bra objektiv till din kamera? det känns som om hästarna kommer ut ur bilden på något sätt.. skarpa, men ändå mjuka, om ni fattar vad jag menar :P

MiaMaria
0

Söta kusar!

Om vi går barfota får vi en stöt ändå och lika är det med hästarna. Jag skulle personligen inte använt kedjor med det är jag de. Har däremot använt ståltråd som tentackler och det fungerar super när inte bus-ponnyn rev av sig grimman dvs ;-)

Yazmine
0

Gillar också bilderna,ska inte komentera utrustningen på hästarna =)

linasvovvar
0

super härliga bilder Sune verkar vara en go kille =0)