Videos
Humor! Hittade lite gamla videos hemma på datorn som jag klippte ihop. Behöll ljudet pga de ibland helt hilarius kommentarer som hörs. Annat skoj: Mangis bakben, hennes tunga och mina underskänklar… Men hon är iaf väluppfostrad i stallet. 

fina filmer

Jättefina filmer! =)
Har hästen varit travad eller vart hon ridhäst från första början??
Var mkt
roligt att se filmerna och hur ni förändrats emellan dem, känner igen många problem ifrån när jag rider travhästen jag rider… :p
Eftersom du stretchar din travhäst måste jag fråga, stretchar du bakbenen bakåt? Hur går det med henne? Har det förändrats något sedan hon började ridas ifrån travet (om du hållit på med det länge)?

den enda jag reagerade på var att skänklarna inte ligger direkt stilla. mkt fladder, men jag ska inte säga ngt. för mina är likadana! :d

Åh, fina mangis! Verkar vara en väluppfostrad dam.

Tack för allt beröm! Själv vek jag mig nästan dubbel… Har verkligen hänt mkt senaste året, särskilt i hoppningen.
#2 Hon skolades om vid 7, startat 8 ggr med dryga 12 000 i vinstpengar. På hemsidan finns lite historia…
#3 Har faktiskt inte stretchat bakbenen bakåt, mest pga att jag haft som mål från början att hjälpa henne nå längre fram. Tycker att hon är duktig på att skjuta bakåt. *ler* Jag tycker själv att hon blivit bättre på att ta för sig framåt med bakbenen både i trav och i galopp. Och visst är det skillnad mot när vi började för 10 år sedan! Fast just nu slipper hon ryttare eftersom hon är dräktig.
#4 Mmm, det var väl det jag reagerade på mest oxå. Sedan händerna, men det där är kluvet för jag har hört från mer erfaret folk att jag ska rida henne med händerna där. Själv vill jag definitift få ihop och upp dem mer.
Fast stretchningen bakåt påverkar ju även ryggmusklerna…
Min baktanke med travhästar vs ridhästar i stretchningen bakåt är för att se om de inte har lika mkt låsningar i bakre regionen utav ryggen/baken… Är ju otroligt vanligt med felridna ridhästar som man inte kan stretcha särskilt långt bakåt eller knappt bakåt alls på eftersom de är låsta i ryggen…
Jag tycker du ska beröma dig själv massor! Var ju nästan bara balanstrav på första filmen och sedan har den utveklats och blivit mkt renare även om hon värkar tendera till mkt laterala rörelser…
Helt otorligt vad ni båda utvecklas :D :D Och jisses vilken uppfostrad häst :D Roligt att se..

Vilken väluppfostrad häst!
Hur har du lärt henne att stanna sådär när du går?
Tänkte på mig idag när jag skull leda eller sadla min häst, ni skulle ha skrattat, noll koll alltså.

fina videos ! :D
o väluppfosrad polle :P :)

#7 Det har jag inte ens tänkt på, med stretchning bakåt alltså. Får testa det! Jag vet att hon tyckte det var svårt framåt i början iaf.
#9 *funderar* Jag läste en bok och experimenterade lite med kroppspråket… Hon fattade ganska snart. Det gäller bara att ha hennes uppmärksamhet fullt ut. Fast hon har alltid varit lydig och vet vad nej betyder. Om hon känner för det… Förra gången hon var dräktig red jag mycket barbacka i skogen, med bara halsrem. Det var jättekul och man kände sig som en stooor hästmänniska - ända till dess att hon bestämde sig för att trava och galoppera nerför en backe i grustaget. Det var då jag insåg att Mangarella alltid gör som hon själv vill om man ger henne minsta lilla lucka. Nuförtiden har jag alltid grimma på när jag rider barbacka.
Sussi: Jag tränar det med en häst och rider en häst som gör det lika bra som Mangis. Vad jag kan föreslå är att vara konsekvent och jobba mkt på ditt kroppsspråk och beröma när hästen gör rätt och bara låtsas som ingenting när den kliver iväg och bara upprepa tills den gör rätt och då beröma.
Jag jmf mkt med hunduppfostring, sådant här är ju liksom krav på att alla hundar kan, så varför skulle inte hästar kunna enklare kommandon? Gör även som jag gör med hundar :p

mycket väluppfustrad häst du har! :)
o vad duktig som går in i transporten själv.. :) skulle ja släppa min skulle hon springa ifrån den.. :/
Hur har du tränat henne att gå in själv? :)
det jag tittade på i filmerna var väl att hon slarvade med bakbenen i galoppen..

ja o vilket program har du använt dig av när du klippt o fixat ihop en film?

#13 Det tog fyra timmars frustration och att jag skulle bli förbannad. *ler* Började mkt pedagogiskt med att inte ge frukost. Tyvärr är Mangis totalt ointresserad av mat, sällskap och allat annat som andra hästar bryr sig om så det hände inte mkt. Förrän hon tyckte det var tråkigt och till slut bestämde sig för att uppföra sig illa (hon stegrade och viftade med frambenen, då var jag inte stor trots att hon är så liten). Jag ledsnade och satte på kedja, därefter går hon in snäll som ett lamm. Men det är absolut inget jag rekommenderar! I vårt fall handlar det om att Mangis inte riktigt vet att hon inte bestämmer. Fortfarande finns det tillfällen då jag måste påminna henne. Hon verkar så vän, men är så oerhört stark…
Programmet heter Adobe Premiere Elements och kostar säkert inte gratis. Det är sambons dator och därmed hans program.
Fina filmer :) Väluppfostrad pålle. Kamé är också lydig (fast det är inte jag som har lärt henne allt, det är hennes andra skötare, som inte kan rida Kamé längre, jag har lärt henne lite :P) Monessa kan vara lydig när hon vill. Idag skrittade jag barbacka själv en liten bit i grimma och grimskaft. Det gick bar =)
Jag har också 'fladdrat' med benen, men nu är d bättre.

Jag har ju i ärlighetens namn inte lärt Mangis allt - hon var rätt väluppfostrad från travåren. Men det gäller att inte slappa!

Snuttan: Kan inte du visa fotto/film på hur långt bak man ska stretcha benen? Innan tävlingar så brukar min pålle nämligen sträcka på bakbenen själv rakt ut i luften. :P Min står också själv i stallgången, travar själv in i transporten, ;P.
pga att jag skulle titta på dina filmer så låste sig datorn 2 gånger under en kvart *suck,pust o stön* 
Men jag ska säga det att de var värt det, väldigt trevlig häst!!
Det jag reagera på var skänklarna, på många red du emr med hälen än med vaden, dina händer såg då o då rätt stel ut med, sen att hon nästan såg ut som hon trava med bakbenen i galoppen, ananrs så kanon!
Du förklarade längre upp hur du lärt hästen o självlasta, jag förstod inte
vill du förklara igen, i detalj?
Kram på dig o din fina häst!
/Elin

#19 När hon började ställa sig tyckte jag att det blev farligt, så då trädde jag ett kedjegrimskaft i grimman. Varje gång hon ställde sig eller kastade sig bakåt höll jag emot, så det drogs åt runt mulen. När hon landade lossnade kedjan. Det tog tre försök så hade hon gått på, fått beröm och lite kraftfoder. Vi backade kanske ute 3-4 ggr och hon gick snällt på varje gång efter det. Men många år hade jag kedja på vid lastning för säkerhets skull, fast knäppt som ett vanligt grimskaft och slängt över halsen. Om hon börjar strula så morrar jag lite, mer är det inte.
Metoden är hård och är inget som jag normalt skulle ta till (jag hade lånat transport och hade gott om tid på mig) men för egen säkerhets skull valde jag ändå att göra så. På Mangis var det tydligen effektivt och hon har definitivt inte fått några men. Men många hästar kan det säkert sabba istället och få dem rädda för transporten. Man bör nog vara rätt säker på att hästen inte är rädd innan man provar. Å andra sidan är det inget våld - bara att det blir obehagligt när hästen "gör fel".

Puttar - om det är ngn som missat filmerna

Senaste nytt på denna front är att Pappa veterinär bedömt Mangis som en häst med stora ryggproblem efter att ha sett videorna. :-S Får ta tag i det så fort ölungen är avvanjd (pappa säger spruta ryggen med cortison och de blir jättedåliga flera dagar) *ångest*

Trevliga filmer och mysig häst!!! =)
Testa slappna av i knäna så slipper du förhoppningsvis den fladdrande skänkeln. Det kan även vara hästens rörelse och/eller sadeln som får dig att fladdra. Lycka till!