Söker B-ponny ryttare...
Jag bor på en liten gård i Alunda, 4 mil nord-ost om uppsala där det för tillfället står 5 st Welsh Mountains. Jag rider/tränar alla själv, men nu är det så att jag skulle behöva en liten ryttare som skulle kunna komma ut på några små tävlingar. Så bor du någonstans här i närheten så tycker jag du ska läsa!
Det är 4-års hingsten Molstabergs Lord Milligan som behöver en liten ryttare. Än så länge är han lite körd på travbanan precis bredvid, riden ut i skogen och på dressyrbanan har han nu precis börjat gå på tygeln ordentligt. Grunderna är klara och vi har börjat med lite framdelsvändningar, skänkelvikningar mm för att få honom att bli kännslig för hjälperna osv - Han är alltså på god väg till att bli en fin liten ridponny. Tyvärr blev han hallt för ett tag sedn och fick stå och är därför nyligen igångsatt igen och har därför heller inte kommit så långt i utvecklingen som han kunde ha varit.
Han är en grov kille så jag har inga problem att bara rida honom ute i skogen eller på dressyrbanan för motions och lärandets skull, men behöver någon annan liten tjej/kille som skulle kunna hoppa några små hinder och sedan börja tävla i valfri gren när det börjar klicka mellan häst och ryttare.
När han rids på paddocken bryr han sig inte i andra hästar och rider man ut och han ser andra hästar blir han lite gapig men är bara att knalla på som vanligt så bryr han sig inte mer om det. Han är absolut inte bråkig när man rider honom, utan är samarbetsvillig och possitiv.
Han är en ganska så pigg häst (dock inte het på något vis) och behöver nog en lite mer tuff ryttare. Eller ja, man kan inte "åka häst" på honom utan kräver att ryttaren kan lite grunder innn, han är ju trotts allt ingen läromästare ännu.
På våran gård har vi en fin 20x60 m paddock att träna i och tillgång till 2 travbanor 500 m från vårat stall samt mängder av skogsvägar.
Även 2 tränare som tar privatlektioner som bor alldeles i närheten som vi har kontakt med samt att det finns både dressyr och hoppträningar i ridhus som ligger 10-15 min från oss.
Som medryttare behöver du alltså inte stå för foder osv, men ett litet bidrag till skoning vill vi dock ha och ev. lektioner som tas betalas av ryttaren.
M. Lord Milligan eller "Mille" kallad är född 2005, köptes av mig som föl och därefter har han gått fint på utställningar, och vi hoppas nu få lite resultat på tävlingsbanan med.
e. Heniarth Mr. Milligan
u. Nerwyn Lorna e. Verdrefawr Daniel
Bild från i våras:
Vill du veta lite mer om mig och hästarna så kan du kolla på min hemsida: www.elinaelovsson.webs.com även om den inte är särskillt färdig än.
Annars nås jag enklast på mail: elajna_alunda@hotmail.com
eller via telefon: 076-35 08 555
Hakuna matata!
*putt* (A)
Hakuna matata!
Ja då får jag väll fortsätta rida finkillen själv ett tag till då^^ Men vet nig någon intresserad hör av er :D
Hakuna matata!

Vilket toppen erbjudande har du hittat någon? Bara nyfiken, 
Om han är borta en dag så vet du var han finns 
Tja jag har itne hittat någon direkt ryttare ännu. Jag har hittat (ja jag visste faktiskt inte att de fanns haha, eller i.af itne att de var häst intresserade ;) en liten tjej som ridit några terminer som är ganska så tuff av sig. Hon har tömkört honom i paddocken och ute i skogen, dock har endast jag ridit honom fram tills nu och hon ska få pröva på om ett par veckor (då han stått ett tag). Förhoppningsvis kommer hon kunna rida honom, men 2 st. ryttare är ju inte dumt det heller om han ska hållas igång ordentligt =)
#4 Jag tor inte du skulle få med honom någonstans obemärkt. Så fort någon går fram till en grind går "larmet" alla hästar gnäggar i hopp om att de ska få komma in och äta xD Sedan tyr han sig väldigt mycket till matte… Så kom hit så kan du försöka ;D
Men vill du kan du ju alltid få komma och hälsa på med en liten snygg brud nästa år (A) Haha ;D
Hakuna matata!

Ett tips är att sätta upp lappar på ridskolor i närheten, där finns många ponnybarn som vill rida mer än en gång i veckan på ridskola:)
#6 Jo jag har gjort det, men så fort lite okunniga föräldrar som har sina ungar på ridskola hör ordet "hingst" så flyr alla sin kos… Förstår inte vad det är med hingstar? Visst får man väll passa om man rider ihop med ett brunstigt sto - men på paddocken osv? Här hemma har det aldrig stått en vallack såvida vi inte skulle sälja den som det… Hingstar är oftast mycket trevligare än både sto och hingstar att arbeta med, ett tag hade vi flera hingstar än ston i stallet xD :S
Hakuna matata!
Håller med, det finns alldeles för många förutfattade meningar om hingstar. Jag som drömmer om ett hingststall tycker det är jobbigt nu innan jag har ett eget ställe. Fick leta som en tok efter en stallplats till min 1-åring.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Visst finns det de hingstar som slår med frambenen och skriker som idioter, men det är ytterst få. Vi hade en arabhingst som slog med frambenen varje gång en häst gick förbi hans box (och då hade vi för visso väldigt smala gångar och han kunde nästan nosa på hästen som gick förbi), men allla de andra hingstarna vi haft/har har kunnats ridas tillsammans eller gått ihop.
Det enda man behöver tänka på om man har hingst i ett annat stall är väll att för enkelhetens skull ställa den mellan vallacker/i ett hörn så att inga ston blir sura då de annars gärna slår i väggen om de står bredvid en hingst och de inte är brunstiga.
Visst kan de göra ifrån sig ett litet pip men sällan mer än så (och vad gör det att de gnäggar i 5 sekunder?) om någon går precis förbi med en annan häst.
Sedan brukar vi göra så att vi har 1-3 meter mellan hagarna för att de inte ska kunna stå och hälsa på varandra, men å andra sidan har vi så till alla hästar för vi har även haft ston som rykt ihop då de gick med bara ett staket emellan.
Jag tycker man ska dömma från hingst till hingst - för åtminstånde 90% av alla hingstar skulle kunna stå i ett uppstallningsstall med andra hästar!
Hakuna matata!

#7 Försökte hitta medryttare till min ursnälla russhingst men det var totalt omöjligt.. hade han varit valack hade det säkert varit många intresserade..
Skynda långsamt så går det fortare.

#9 Så sant så sant.
Tyvärr verkar många antingen tro att hingstar är blodsugande monster eller menlösa små fågelungar…
Kan du inte kolla med ridinstruktörerna om de vet något barn som vill tävla lite? Fast det kanske du redan gjort…
Jo jag har redan gjort det xD Men ska försöka skola om grannen från Islänningar till Welshar ;D Hon är i.af Welsh frälst och var med sisst på utställning med honom ^^
Hakuna matata!