Ryktplats ute?
Någon som har ryktplats ute? Hur ser den ut, gärna bild.
Har funderat på om man ska få till nå sånt men jag behöver tips.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

nej det har jag inte, men ja tack!
lättaste jag sett är telefonstolpar som är nergrävda i marken. sedan urholkade för en liggande stolpe. fastgjorda med vinkeljärn.
lättare än så blir det nog inte.
Precis som #1 säger - den modellen är nog den vanligaste och den jag skulle vilja ha. Att sätta fast i en vägg är ju också ett alternativ men då måste ju ringen ha ett ordentligt fäste.
Hakuna matata!

Så har ser min ut och det ska bli tre platser till att kunna binda hästarna, groparna är redan grävda (stolpar ligger och väntar) så det är bara lite kvar. Jag älskar att borsta mina ute, när man sitter på kontor hela dagarna så vill man var ute på kvällen.
Vi hade en rätt läskig olycka med en sån där ryktplats som # 3 har på bilden.
En häst stod uppbunden och blev skrämd av något, kastade sig bakåt i panik. Tack och lov var bommen gammal och i dåligt skick så den lossnade. Däremot var det mindre kul när hästen sprang runt gårdsplanen med bommen fasthängade i grimskaftet runt benen. Tack och lov skadade den sig inte allvarligt.
Därför hoppas jag inte ni glömmer att binda fast hästen i balband eller liknande som går av vid en sån där händelse! Tyvärr tänkte den ägaren inte på det utan band hästen med grimskaftet direkt i bommen…

#4 det gäller ju överalt där man binder häst, jag har även säkerhetkabin. Lös häst är aldrig roligt
jag försöker binda som i lite hållbarare än balband men inte så hållbart att dom inte kommer lös om dom skulle bli skrämda.
Jag har som regel att antingen ska hästarna kunna komma lös lätt eller så ska de sitta fast ordentligt att de inte kommer loss. Tå dänker jag främst när de står i en stallgång och kan resa sig eller kasta sig bakåt. Skulle olyckan vara framme och de lossnar voltar de bakåt och slår i huvudet. Dock har jag säkerhetshakar på dem - men de hästar som bryckar får små "ryck" ibland får itne panik utan lugnar ner sig så fort de känner att de inte kommer någon stans. Hade de då suttit i balsnören hade jag haft många lösa hästar.
Men sedan är det ju självklart olika från häst till häst. Ett sto jag hade fick panik om hoin satt fast på det viset och då band jag henne bara löst med ett grimskaft istället så jag lätt kunde dra loss om jag kände att hon blev orolig.
Hakuna matata!
#6, visst är det så. Men som min lilla berättelse visade så tänker inte alla på att binda upp ute i bom sådär är precis samma sak som att binda upp i stallgång ifall olyckan är framme. Samma sak gäller ju överallt man binder upp en häst. Även om lös häst inte är roligt är det ju bättre än en häst som skadar sig pga att den sitter fast.
#7, Jag förstår din tanke, men samtidigt hinner man inte alltid utlösa säkerhetshake innan hästen skadat sig…
Såhär ser vår utebindplats ut.
Det är på "baksidan" av gödselstacken. Funkar bra o man kan binda upp 2 hästar där, sen kan man binda en i husknuten av stallet samt så har vi två uppbindningsplatser på framsidan av stallet. En i ett gammalt träd och en i väggen på sadelkammaren.
Varför så många ställen? för att vi har uppemot ett 30-tal hästar på bete sammantaget på sommaren så ska folk ut o rida samtidigt är det alltid platsbrist.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Både #3 och #9 ser väldigt bra ut. Nå har båda väldigt fina uteplatser! Men jag är lite rädd för de #4 skriver om. Men de kanske skulle funka om man hade plastkedjor som man kan haka fast hästen i, dom går ju av om hästen verkligen vill.
Jag va på ett ridläger en gång och där va de järnstaket som man band hästarna i. De skulle oxå funka men era va ju snyggare :D
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Sådan uppbindning som #3 har tycker jag är både snyggt och enkelt att göra.
Utöver att binda hästarna så att dom kan komma loss vid panik tycker jag det är viktigt att ha lädergrimma som går sönder lättare än nylongrimma.
Ang. säkerheten tycker jag man ska ha ett grimskaft med säkerhets hake på + lädergrimma. : )
Ang. tråden : ) jag har ingen ute plats men vill gärna ha, får tjata lite på stallägaren.. : )

Vi har en utanför stallet. Den är inte särskilt vacker, men praktisk. Eftersom den är i anslutning till stallet har vi ett litet tak över.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Saken är väl den att oavsett hur man binder upp hästen så kommer den förr eller senare få panik, men är den van vid att vara uppbunden så kommer paniken inte att komma att få samma genomslag som för en häst som inte är van vid att stå uppbunden.
Jag binder upp Harry med dubbelknut eftersom han knyter upp säkerhetsknutar. Sedan att ha painkhakar under hästens haka aldrig i livet, om hästen stegrar medan man försöker få tag i den haken så hinner man bli halvt ihjälslagen om inte av frambenen så av haken som kommer skjutandes i hundraåttio knyck snett uppifrån. Samma anledning skulle jag aldrig ha en panikhake mot fastbindningstället. slänger hästen sig bakåt och man lossar den kommer haken fara som en projektil rakt mot hästen.

#15 du kan klä den med hönsnät så kan inte hästen bita
Vi har ingen uppbidningsplats alls ute. Jag tränar min häst på att stå plats och det funkar ganska bra. Kan lyfta alla hovar fast han är lös. Har ett långt rep på honom som gör att man kan fånga honom fort om det skulle vara något.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
tack för tipset :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vi har utebindplats, tyvärr som enda bindplats.
Från början hade vi en bindbom likt #3, men med MKT klenare bommar (detta är i stallet jag hyr in mig i). Hade min förra häst uppbunden varpå han blev biten av en broms och kastade sig lite bakåt och hela bomen flög med, varpå han bakade 5 steg till innan han stannade - ngt förföljer mig!! Hehe, tur han är van att konstiga saker händer och att man ska stå still tills hjälp anländer.
Så spikade dom fast bommen igen, så stog min unghäst där + deras isis som har exem. Deras häst kliade sig på bommen varpå den gick av. Ingen av hästarna reagerade nämnvärt.
Så spikade dom på en 2"4 istället för den liggande bommen (nu utan mittstöd). Så stog min unghäst där och hon jocksade med huvudet (dök ner, kolade upp, dök ner, kollade upp osv) och fastnade - virade in huvudet i grimskaftet. När jag kom fram och skulle hjälpa henne märkte hon plötsligt att hon satt fast och fick panik och slängde sig bak. Plankan gick av och jag for med den iväg och slängdes med huvudet före i backen. Pappa som också stog brevid sträckte ut handen och löste ut säkerhetshaken och allt var över.
Jag blev förbannad och sa åt dom i stallet att fixa detta. Så nu har vi fortfarande dom tunna klena stolparna (suck) men med 3 plankor runt om toppen, med ringar i (lite tadigare än innan iaf). Och så har vi ringar ordentligt fästa i väggen - där jag kan binda unghästen.
Jag har alltid panikhake på grimskaften, sedan binder jag på ett sätt att man bara kan dra i enden och hästen är helt lös (enden ska inte ens behöva löpa igenom ringen utan hästen är lös direkt).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#15 eller enklare är att stryka på antibit. Hönsnät som sitter "fel" eller har kasat kan ge fula stick och rivskador.
Eller så tränar man att vara konsekvent, att så fort hästen ens funderar på att bita på bommen så säger man till.

#22 duktiga killar! :D
håller på att träna "stå" med Harry, men det går långsamt och sen är väl inte mitt tålamod det bästa… Det är ju inte som med Lito, korsningen i stallet, han ställer man i spolspiltan och så står han där tills man hämtar honom. Han flyttar sig inte. rätt roligt att se, hovslagaren går ut ur stallet och formar skon medan matte försvinner ut på höskulle för att grejja hö, medan hästen står kvar och sover utan grimma i spolspiltan.
Vi ska fixa uteplats nu om vi får bygglov till ligghallen. Men hur djupt ska vi ha stolparna som bommen vilar på.

Har ingen själv däremot såg jag en riktigt fräck på Öland.
De hade gjutt en hög "klump" ovanpå brunnen. Högst upp var den nedsjunken, ungefär som ett fågelbad. Längs kanten satt flera uppbindningsringar och mitt i stod där en gammal gårdspump. När man pumpade upp vatten så hamnade det i rännan ("fågelbadet") så hästarna fick vatten samtidigt som de var uppbundna.
Skynda långsamt så går det fortare.
Att bero på uppbindnings plattser… Själv binder jag upp från sidorna i en gång, inget som kan gå sånder (då menar jag plankor mm).
Men jag hade en klasskompis som var dum nog att knyta fast sin häst i en gungställning (ni vet jag sa antingen ska hästen lätt komma lös eller sitta fast och inte komma loss alls)´, men hon lyckades med en dålig kombination av dem båda. Hon knöt fast hästen i gungställningen (en sån i metall som man brukar kunna köpa och ställa i trädgården).
Detta resulterade i att när hästen drog lite bakåt så vickade hela ställningen varpå hästen fick panik och skenade ca 2-3 km - med gungställningen hängandes efter.
Senor mm var i princip bara slamsor som hängde och hur de lyckades lappa ihop den hästen till att idag ens kunna gå är ett mirakel.
Så se till att det ni binder fast i verkligen sitter fast och inte kan följa med hästen, då saker som "förföljer" brukar vara minst sagt läskiga! Och har man då otur så får man inte stopp på hästen om den är lite nervig av sig =/
Hakuna matata!