Bra drag bil?
Nu går vi i tankarna att köpa en ny bil (beg) att köra hästarna med. I nuläget har vi en passat som fungerar kanon att dra med men jag skulle vilja ha en lite starkare bil som orkar lite mer och som har fyrhjulsdrift.
Vad har ni för bilar att dra transporten med?
Kom gärna med tips. Vi har väl tänkt oss att lägga runt 60-80.000kr på bilen.
Vi har den nyaste volvo V70, västing modellen, ocean race blå ;-) Super snygg :)
Men Volvo är jätte bra dragbilar, är ganska dålig på det men volvo skulle jag föreslå : )

Én Nissan Terrano
Stabil o säker bil som orkar uppför hala backar. En riktigt kul bil att leva med

´Har ni BE? 
Tycker ni borde sattsa på en hästbuss ist, mkt bättre.

#4 hon frågade efter dragbil ;)
visst är det bättre med lastbil på alla sätt och vis, men för 60-80.000 får man ingen lastbil ;) man får snarare punga upp ett x antal 100.000, och då pratar jag om en liten B-korts lastbil.
vi drar iaf med en volvo 740 ;) det är den enda bilen jag dragit med också så jag ska inte säga om den är bra :P men pappa säger iaf att volvo är oslagbart att dra med :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag svarade vad jag tyckte :)
volvo
Jag har volvo just nu, gillar inte riktigt dom.. Men kanske att nya volvo är bättre, men inte storförtjust i volvo…
Vi har tidigare haft
nissan terrano och patrol - görbra bilar =)
chevrolet - otroligt bra bilar, flera bra modeller
Land rover (defender) - rolig bil =)
Alla dessa märken har jättebra dragbiler =) Kommer så snart mn ekonomi tillåter byta till en bättre bil =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
har en volvo 940 som jag drar med och tycker att den fungerar jättebra att dra transport efter.
#5 det säger min pappa med.. och han har hållt på med folkrace i många år och haft mkt olika bilar både att tävla med och att dra med =)

Vi dra mer en Hyundai Santa Fe, riktigt bra dra bil enligt mig och inte en så dyr bil heller du hittar nog en 03-04 för under 80.
Lycka till med bilköpet
#3 Pappa har BE men jag håller på att ta B :)

Ska du ha en bra bil för de pengarna säger jag Volvo V70 diesel! Bra drag och driv en perfekt dragare. Drar ca 0,8 med transport på! 0,4 blandad! Vi har en och jag älskar den!
i stort sätt alla dieslar drar bättre ;D
saab 95 2.3t motor. kanon att dra med och en stark bil!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
fyrhjulsdrift, diesel & turbo, drar i de stora hela bättre än "andra" bilar.
Bästa är ju o åka o prova olika bilar.

Jag har en honda crv. Alla tiders bil att dra med, ej heller stor o klumpig i övrigt. Drar mycket på vanlig B-behörighet. 1530 tror jag vår drar. Helt klart en bil att rekomendera.

#13 0 15 Jo men om du har kört en volvo diesel så går den i prencip lika bra som en bensinare dessutom mycket bätter än måmnga bensinare..

I din prisklass, volvo v70 d5. Outstanding som jag har provat i alla fall.

#18 :)
En bekanting till mig har en 4-hjulsdriven Skoda som hon är nöjd med.
Päronen har en Subaru Legacy AWD vilket funkar super.
Själv drar jag med en Volvo V50, ingen värstingdragbil, men det funkar.

om du bara har B körkort och vill ha en bil som orkar dra ett släpp helt godkänd så rekomenderar jag Opel Omega.
den kan dra ett 1300 släp lätt (och godkändt!). Märks knappt att man har släpp på. Om du sen får BE så kan du sen dra ett 1500 hur lätt som helst.

#12 - Ja, glömde skriva att det såklart ska vara en diesel!
#20 - v50 har vi haft, men kände att den var lite för klen och för lätt. Dock krockade jag med den i vintras, därför vi bara har en bil nu.
Vi har endast B körkort, men ska ta BE. Lastbilskort har dock sambon. Vi måste ha en bil som får dra mycket då ena hästen väger 685kg och gärna vill åka boogie.
Någon som har en LandRover Freelander?

Jag kör med en Toyota RAV4. Den har fyrhjulsdrift och finns både som diesel och bensin. Den funkar fint att dra med, men har en nackdel. Bakluckan öppnas ju åt sidan som en dörr, och iallafall med min transport tar dörren i transportens handbroms = jag kan inte öppna dörren 
Hade jag haft BE-kort hade jag velat ha en Volvo v70, de har ett himla rymligt bagage och är bra att dra med.
Jag har itne men grannen kör en Peugeot 607. Den drar knappa 0.6 l/milen med transport och 2 travare i och den är tyst och bekväm!
Funderar verkligen på att köpa denna bil den dagen jag själv ska ha en bil att dra med! =)
Hakuna matata!

#22 en boggie väger oftas 1500 kg så då måste du har BE. Finns ingen bil som kan dra 1500 kg på ett B körkort.

#25 bara ett litet påpekande. Bilen kan dra 1500kg men man får inte. I mitt tycke, väldigt dumt. Jag själv vill ha en volvo v70 att dra med, men eftersom bilen i sig är rätt tung så måste jag ha BE kort för det :(
#22 Vi har 2 st boggie, extra bred och extra hög båda två. Den ena är 1250 och den andra 1350. De är för visso båda nerviktade men tänker man bara på vad transporten väger och vad man kör för hästar så går det bra (t.ex 2 ponnyer/en stor häst osv).
Så visst går det med boggie transporter på vanligt B-kort ^^
Hakuna matata!

Honda CRV är en riktigt bra minijeep :)
// Cathie @ www.cathie.se

#25 det finns bilar som kan dra 1500 på b-kort men de är inte jättemånga. det är lätt att kolla vad en bil får dra både med b och be-kort bara man har reg.nr.

#26 ja det var ju det jag sa genom att man måste ha BE för att dra 1500 kg.
#29 jo jag vet det. Kollar alltid upp reg. nummret först varje gång då jag ska köpa bil, för att se hur många som har ägt bilen och hur myket den kan dra.
Något som jag också kan påpeka är att bara för att bilen är stor och kraftig så bettyder det inte att man kan dra ett släpp på 1300 kg. Då bettyder det att bilen är alldeles för tung så det går över gränsen för B körkort.
Oftas så brukar dom bara kunna dra ett litet släp på 750 kg.

#26 ja det var ju det jag sa genom att man måste ha BE för att dra 1500 kg.
#29 jo jag vet det. Kollar alltid upp reg. nummret först varje gång då jag ska köpa bil, för att se hur många som har ägt bilen och hur myket den kan dra.
Något som jag också kan påpeka är att bara för att bilen är stor och kraftig så bettyder det inte att man kan dra ett släpp på 1300 kg. Då bettyder det att bilen är alldeles för tung så det går över gränsen för B körkort.
Oftas så brukar dom bara kunna dra ett litet släp på 750 kg.
De flesta bilar som vi använder idag som är "normala personbilar" (alltså inte de små pytte bilarna) brukar kunna dra de flesta lite lättare/nedviktade transporterna. Men mer än 750 kg kan i.af de flesta bilar dra :P men sedan är det ju totalvikten som spelar roll om man har för stora bilar med som sagt, men 750 var väldigt lite!
Hakuna matata!

Min volvo får dra 1500kg på B-körkort.

#30 är bilen väldigt stor och tung så brukar de inte få dra så mycket på b-kort för då bilen själv rätt nära b-korts-ekipage-gränsen på 3500kg. mindre bilar får inte heller dra så mycket för att de är för lätta men hittar du en bil som är lagom tung 1500-1800kg så brukar den få dra rätt mycket på b-kort(1300-1500).
kolla tex volvo 855 eller v70.
mitsubishi galant
saab 9000, 9-3
subaru legacy
m.fl.
Min förra bil, en Ford sierra var toppen att dra med. Den var stark som sjutton och fick dra mkt tror det var 1500 kg på B (eller om det var strax under, kanske 1490 eller liknande). Man märkte knappt att man hade släp bakom sig, suverän att dra med. Tyvärr så krockade jag den =(
Medarbetare på westernridning.ifokus