skiss till stall
Sitter här och skissar på vårt nya stall (fick ett ryck så här vid midnatt), vi håller på att höja taket i ett gammalt kostall, och ska inreda det till ett häststall..
Nu behöver jag er hjälp!
Hur tycker ni jag ska göra? stallet är 14*8,2 m
Det ska få plats 2 -3 storhästboxar, 2 mindre boxar (till shetlandsponnier) sadelkammare och Rycktspilta/Spolspilta
Man låser sig så lätt, så kom gärna med förslag hur man kan göra!

Det där ser rättså bra ut. Foder och sadlar kan man ha i samma rum, fast i varsin ände. Du kan ju dela av med någon slags låga skåp eller så som du har grejer i. Tänk också på var du ska ha krubbor/vattenkopppar.
Ska du ha spannar så fundera över hur du ska fylla dem, att lyfta ner och upp med vattten i blir onödigt tungt arbete. Det är ju också bra om du kan fodra utan att gå in i boxarna. Var ska du förvara hö/hösilage? Är där en golvbrunn i spolspiltan eller ska där göras en? En annan sak som är väldigt bra är en brandsläckare, fundera över en bra placering. Hur många fönster finns i stallet, ett i varje box? Galler? Varska du har redskap som grepar och skottkärror?
Här fick du kanske lite att fundera över.
Skynda långsamt så går det fortare.

så här någonting skulle jag göra, tänk på att gångar knycker yta
inte den vackrase skiss men jag hoppas du förstår 

#2 Å andra sidan är det bra att ha en utgång i var ände av stallet ifall det skulle börja brinna.

#3 jag såg ingen dörr i slutet av stallgången 

#4 Nej men där var plats för en..

Om man ska ta upp en ny dörr så skulle jag hellre ta bort den nedre ponnyboxen och göra spolspilta där med en dörr ut bakom och sen göra en ponnybox bredvid den andra ponny boxen + ta bort andra spolspiltan slå ihop den ytan till sadelkammare mm
Då har man fortfarande mindre gångar som tar yta så man får plats med en stor häst box mer.
Eller varför inte engelska boxdörrar ut från alla boxar om det nu skulle börja brinna
allt är ju en kostnads fråga 

#6 Finns mycket att tänka på. När jag skulle bygga om till stall gjorde jag säkert 10 skisser innan jag var nöjd.

Ett förslag från mig.
Gången mellan boxarna är jättebra när man fodrar. Har inte tänkt på måtten och så…

Om man klickar på zoma in på skissen visas den i normalstorlek. Blev lite fel.