Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1760 ggr
linasvovvar
0

Banting av otroligt tjock häst

Hur bantar man en häst på bästa sätt om han inte kan ridas ? Promenader och lite tömmkörnings turer är planerade men han kan inte ansträngas för mycket. Han är jättetjock, har fettknutor och ser inte ut att må så bra pga sin vikt.

Finns det något bra eftektivt sätt ?

Karizma
0

jag hade någ sett till vad hästen äter försöka minska ner fodret en del, men tänk på att den får i sig alla nödvändiga vitaminer osv. Sen ut o gå med hästen rider man en annan snäll häst kan man ha med sig den som ledhäst fast då krävs det att dom är bra vänner och de är lugna av sig. :) Har själv bantat ner tjockisar det tar tid men för inte få förslitningar råder jag till att banta hästen o promenera endast med den.

Cilla89a
0

jag hade försökt hitta ett grovfoder med väldigt låga värden, ge precis så mycket som är nödvändigt och inte mer, och slopa krafftfoder helt, och sedan motionera så mycket som den fixar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Birke
0

Ta bort allt extra skit som stoppas i h*n o ge fri så gott som fri tillgång till grovfoder, gärna med låga värden som #2 sa.

Sen är det bara att motionera så ofta det går. Då blir det bra :D Stora hagar o hagkompisar ger också lite motion gratis.

Elshira
0

Tänk honom som en fånghäst vad det gäller foder. Låga energivärden och ge gärna lite finare halm att äta för att ändå hålla igång tarmarna =)

Sen är det ju bara mycket motion och så stora hagar och kompisar att busa med som gäller! ^^

Hakuna matata!

f97lintro
0

Ett tips om man vill ha rådgivning om foder är att ringa Krafft's rådgivning/kundservice: 020-304040