Älgjakt!
Jaha, då var det dags för älgjakt igen och försöka att undvika så mycket skog som möjligt. Tycker detta är otroligt tråkigt. Jag menar, här hemma har vi otroligt mycket vägar i skogen, men kanske bara 3-4 st ridvägar där man rider på grusväg och nästan ingen skog. Massa tråkigt.
Håller ni med eller inte? 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ja, det är tråkigt, men framförallt tycker jag man ska hålla sig borta den första veckan när många jägare tar ledigt för jakten.
Ja, visst är det tråkigt! Men man får ösa på med reflexer, sitta och sjunga högt på hästryggen och göra sig hörd! =)

Jag rider som vanligt i skogen.. Jag antar att jägarna här i krokarna ser skillnad på en älg och en häst ;) Dem får ju inte skjuta förrens dem är 100% säkra..
Dessutom har jag aldrig under 5 åren vi bott här, märkt av någon jakt alls, annat än grannen som hyrt ut sin mark till danskar och tyskar, men på den marken rider jag väldigt sällan..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
måste säga att jag har väldigt stor tur. stallet som ponnyn står har en massa underbara ridvägar som man kan rida på fast det är älgtider. det är mindre, privata vägar för bilar igenom skogen som vi får använda. så vi kan rida i skogen trots älgjakt.

vi rider med full reflexmundering på(reflexväst, reflextäcke, benreflex, hjälmreflex, reflexbrösta mm). finns bara en väg om man inte ska rida i skogen…
Han som äger gården, där vi har hästarna, är själv med i älgjakten och vet precis hur allt ligger till och var de håller till. Så det är ju mycket bra. För vi brukar fråga honom, nästan varje gång vi ser honom, var vi kan rida och hur det går med jakten.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#3 Det ska du inte lita på… inte länge sedan en jägare sköt en ponny i en hae i tron att det var vildsvin, och varje år hör man ju om folk och hästar som blivit beskjutbna av jägare, ofta trots reflexer eller skäckiga/vita/annorlunda färgade hästar m.m…
Jägare är ett farligt släkte..
(Javisst..de flesta sköter sig väl, men det räcker ju med en idiot för att ens älskade häst eller en själv ligger döende på stigen.. om man har otur..:/ )
Jag rider med extra reflexer, och så är våra vanliga ridvägar i princip bara grusvägar, så det är inte mycket älgjakt på dem.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja var ju en jägare som lyckades skjuta sin jaktkamrat här för några år sen, han trodde det var den skjutna älgen som rörde på sig, men det var hans vän…
Och det är inte enda personen som blivit skjuten, eller ens dödad, under älgjakten. Så om folk tar människor för älgar ska man nog passa sig med häst…
Mitt förslag är dock att ta kontakt med jaktlaget som håller till runt stallet, och ha en öppen dialog med dem om var de befinner sig och vilka tider de jagar olika dagar och så… Det är en rätt så skön säkerhet för både ryttare och jägare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja när jägare är "skjutglada" och i kombination med trötthet kan det bli fel ibland tyvärr. Inte så många olyckor händer men de få som råkar ut för det är det knappast kul för…
Sätt på er så mycket färgglatt som möjligt (inte bara reflexer) och prata gärna med jaktlaget - särskillt om du vet med mig att inte bara du rider på vissa stigar, att de ska vara medvetna att på vissa plattser rider folk och göra dem uppmärksammade om det.
Men jag tycker nog man ska hålla sig borta från mindre stigar, utan håll er till de vanliga grusvägarna/större stigarna.
Hakuna matata!

#7 men jag har ändå inte märkt av någon jakt här i skogarna under dessa 5 åren vi bott här, och jag har ridit som vanligt i skogen varje år, dock undviker jag att rida på grannens mark som han hyrt ut till danskar och tyskar, nu när det är älgjakt, för dem är helt galna, vi vågar inte ens gå där med hunden nu när det är älgjakt, dem är helt sjövilda!
Medarbetare på Dressyr.ifokus