Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10605 ggr
Zadeira
0

varmsko/kallsko

Hittils har jag bara stött på hovslagare som kallskor, men nu har vi äntligen fått ny hovslagare åt hästen och han vill hellre varmsko. 

Har ni någon erfarenhet av varmskoning? Dela med er!

Vad blir det för skillnad i resultat på varmskoning och kallskoning? Fördelar och nackdelar med båda sätten?

CelsiusT
0

Har inte haft det själv, men kompisen hade varmskoning förr.

Skona sitter bättre - färre tappskor. Det kan ta lite längre tid dock.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
0

Efter att ha läst lite på nätet nu såg jag att de gärna varmskor kallblod som har lite större och tjockare skor, då det är lättare att forma dem rätt.

Läste även att det sparar på hovslagaren,och det är ju bra.

Dock har jag inte hittat tillräckligt om fördelar och nackdelar, eller jämförelser mot kallskoning, så ännu har jag ingen uppfattning.

Zaphix
0

Aldrig sett varmskoning, heller inte hört talas om någon som gör så här uppe. Men verkar spännande, skulle absolut kunna testa det om hovslagaren höll på med det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Invisible
0

Varmskor du, hamnar skon mer korrekt, vilket bidrar till att skon sitter bättre och formar sig efter hoven. Risken finns dock att hoven torkar, men minskar risken för strålröta, om jag inte minns fel.

Tror varmskoning sker mycket i England, men börjar komma mer och mer här.

Invisible
0

Nej, strålröta stämmer ju inte! Humhum, kommer banne mig inte ihåg vad det heter! Tyst

Gronstedt
0

När min häst just kommit, och hade mycket slitna och deformerade hovar, varmskodde hovisen första gången, just för att skorna och hovarna skulle anpassas bättre till varanda. Sedan har hon kallskott, vilket hon alltid gör utom i speciella fall.

#2: Det verkar skumt - antingen skon är varm eller kall när den kommer på hoven, så värms den ju för att formas. Eller hur menar de?

Peppe
0

Peppe varmskoddes några gånger när vi just köpt honom. resultatet var riktigt illa men det hade endast med hovslagaren att göra

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

niare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haft varmskoning med detta på kallbloden , skorna sitter bättre

skon värms upp sedan skyls den ner men den är ju fortfarande varm, slänger in lite bilder jag tog sist vi hade varmskoning

niare
1

precis när han lägger emot den.

niare
0

de luktar inte gott heller :P

Cilla89a
1

reagerar hästarna inte väldigt mycket på röken?
jag kan tänka mig Brimad, han hade väl suttit i mitt knä efter något sådant ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

niare
0

nej de reagerar faktist inget alls, vi har haft på ovana med och de har inte brytt sig. men sen är det ju annorlunda från olika hästar. luktar bränd nagel :P

Zadeira
0

#6, nu förstår inte jag hur du menar ;) Skon värms ju inte alltid för att formas?

Gronstedt
0

#13: Hur skulle den annars kunna formas? Utom slipas, då.

studs
0

varmskoning sitter bättre i o med att den varma skon "smällter" hoven så den blir plan med skon,

När en hovslagare varmskor så värms skon alltid, och det är ingen häst vad jag vet som har reagerat på röken, där emot kanske dom reagerar på att de fräser till när skon läggs mot hoven, men inget jätte märkvärdigt!

Caspianowner
0

Har varmskott tre gånger och jag måste bara säga att jag var mkt förvånad över att det blev så bra. Skona satt verkligen sen på plats. Tyvärr så flytta den hovslagaren och vi har sen varit tvungna att hålla oss till kallskoning igen. Kunde jag välja skulle jag välja varmskoning. Även om det kosta i det här fallet 300 kr mer så var det värt varje extra kr.

Zadeira
0

# 14, de slår väl skon i rätt form? Med hammare och städ?

CelsiusT
0

#17 Jepp antingen slår dom med hammare och städ men kan också använda en apparat som dom "knäcker" skona i (ungefär en sån som rörmockare har för att böja rör), man kan spänna lite åt gången och få väldigt exakt som man vill ha det. Kommer inte ihåg vad man kallar den för.

Medarbetare på westernridning.ifokus

perlino
0

Varmskoning är jätte bra, av samma anledning som #8 skriver. Sitter mycket bättre, absolut värt att testa för er som inte har det.

Elshira
0

Jag har aldrig använt mig av varmskoning själv då våran hovslagare är gamma bästis med mamma och det blir rabatt på det om hon får fika ;) Jag vet hur varmskoning fungerar och självklart borde det ändå vara det bästa alternativet om man har en hovslagare till det.

Endel hovslagare kan vara lite slarviga när de skor och inte ser till att det är slätt när de lägger på en kall sko (vilket leder till små tomrum). Så kallskor man är det extra viktigt att man kollar flera gånger att det år så slätt som möjligt och finjusterar ordentlig med raspen.

Har dock varit med om när en hovslagare varmskodde ena ridponnyn till min kompis och ansåg att efter som man anpassar skon efter hoven är det inte så viktigt att få hoven slät (man såg från sidan att trakten och tån stack "ut" några milimeter mer än sidan). Tyckte han hade ett konstigt sätt att se på det bara för att man varmskodde  - så var alltid kritisk mot hovslagaren (oavsett kall eller varmskoning) och lär dig så mycket du kan själv om hovvård och genom att titta och lära genom skoning och böcker för att kunna vara kritisk! =)

En ordentligt gjord kallskoning skiljer nog ytterst lite jämnfört med en varmskoning. Men har man en problemhäst kan det där lilla vara nog så mycket för att skona ska åka av eller liknande, så har man möjlighet til någon som varmskor utan att öka priset hutlöst mycket så är det ju det bästa =)

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#17, 18: OK, jag är med Flört. Men kallformning kan bara användas för små justeringar om det inte ska bli väldigt mycket spänningar i metallen.

Är det någon som vet vad det är för legering i "vanliga" hästskor, förresten?