Oväntat föl !
En som köpte häst i april fick sig en riktig överraskning 4 mån senare. Ett litet föl stod vid sidan av stoet och diade. De köpte en ridhäst för lite lättare tävlingsbruk. Nu blev de uppfödare mot sin vilja. De har varit i kontakt med säljaren och den visste inte någonting om hur det kunnat ha hänt då hästen stått hos en fodervärd de sista året innan den sen såldes till den här nya familjen. De lyckades komma ikontakt med fodervärden som i sin tur inte kan ge något svar på hur stoet blivit dräktigt och isåfall med vem. Det ska inte ha funnits så mycket som en unghingst eller hingstföl i deras stall. Men det fanns en tid som stoet kunnat varit i kontakt med en hingst under sommardelen 08. Stoet var med fodervärdensdotter till en bekant som hade då två unghingstar på bete som i sin tur ägdes av ett par bekanta till dem.
När nu de som äger stoet idag trodde att det här skulle kunna redas ut lätt så blev det istället rena rama cirkusen, vem som ska stå till ansvar och betala de omkostnader det här ska komma att kosta med DNA tester samt kostnader för det här extra fölet som inte Stoägarna har bett om.
Jag kan förstå Stoägararen att detta fölet inte varit i deras värld planerad och vill att någon ska stå till svars för de extra kostnader som den för med sig. Tjejen som vill rida istället för att ha föl. Hon är lessen för att hon nu inte kunnat /kan vara med på tävlingarna som gått och ska gå under 2010.
Det som har nu kunnat göras är att stoet har flyttats till en som kan ta sig ann stoet och fölet och fölet har fått två kompisar att leka med. De som nu har stoet och fölet ska ta över fölet när det blir avvant, därefter ska stoet gå tillbaka till ägaren igen.
Hur någon av de ev. unghingstar kommit sig till stoet kommer ingen att kunna ge svar på, för det har man tydligen gått igenom dag för dag, då stoet bevista stället där unghingstarna gick. Någon har sagt att tjejerna som var där ska ha kunnat gjort betäckningen för att de tyckte det var spännande, men det går inte att fastställa att så kunnat varit.
Som det nu ser ut så är det låst mellan parterna. Det ryker hett omkring de samtliga. Jag satt med i ett av samtalen och tyvärr känner jag att alla har rätt på sitt sätt att se saken.
Men frågan är om det är värt att gå i krig för att få fadern på fölet ? ?
Personligen Nej !.
Ja, detta var en av 09 års litet föls ankomst till världen som tack och lov idag har en plats hos de som kommer att älska den för vad den är. Själv skulle jag vilja fått den till mig, om så utan stam alls. Fölet är grymt vacker. Så som det tydligen ska vara när ingenting är planerat eller vad nu som orsaka den här lilla oskyldiga varelsens tillkomst.

som det kan gå..! 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
För fölets skull tycker jag absolut att de ska DNA-typa det mot unghingstarna om någon av dessa är möjllig som fader. Detta av flera olika orsaker. Dessutom är det inte alls så dyrt att DNA-testa hästen som man skulle kunna tro. det kan det vara värt vid en försäljning av fölet.
Tjejen som vill tävla 2010 måste väl kunna göra det i alla fall fastän stoet fick föl i år. Fölet ska väl vänjas av i vår antar jag och även om stoet har ett föl nu så kan man mycket väl börja träna henne så smått i vinter. En häst tappar inte sin kondition lita fort som vi människor gör.
Att DNA-testa fölungen räcker ju itne bara det - unghingstarna måste ju i sådana fall också testas. Även om det inte är så dyrt så tar det all ifrån 1-6 månader att få svar och skulle det inte vara någon av dessa unghingstarna så blir det ju även utgifter för dessa hingstar (även om det ju borde vara någon av dem).
Men vad är då tanken - att ägarna till hingstarna (som kanske betäckt stoet utan att dem själva ens visste det) ska betala alla utgifter att föda upp fölet? Och i sådana fall - hur länge?
Självklart är det väll inte särskillt trevligt att plöttsligt bli ägare till ett föl utan att det var planerat - Men med all den utredning, tjaffs och extra kostnader att få fram vem som är ansvarig så skulle jag nog själv ändå låtit det vara - sett till att fölet fått en trevlig liten ny ägare vid den åldern och sattsa på ny kula efter vintern.
Hakuna matata!