Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1685 ggr
Scandi
0

Kalk till äldre hästar?

Scandi
0

ska man lr ska man inte ge kalk till en gammal häst? innan har jag hört att d inte var bra att ge gammla människor d.. men e d samma med hästar? tycker ju att eftersom när man blir äldre så urkalkas ju sklettet o då borde d ju vara bra med kalk? vet att min mormor är kalktabletter nu.. men d finns kanske olika teorier?

Scandi
0

en dum fråga kanske? :S

Tyfon
0

alla hästar ska ha kalk men i olika mängder

gejsa
0

Finns ju dom som ger kalk jämt till sina hästar. Men undrar om det gör någon skillnad när hästen redan är gammal? Jag ger inte kalk varken till ung eller gammal häst. Så jag har ingen aning.

Mandysan
0

Jag ger inte foderkalk men har gett kiselgur som är liknande när hovarna har varit dåliga.

NinaToy
0

Jag ger rehalyt salt som innehåller lite kalcium, samma sak som kalk, eller?

fisa-lisa
0

Det kanske är som med rynkkrämer till människor. Man vet ju inte om man hade haft mer eller mindre rynkor om man inte använt!? Men tanterna kanske inte vågar chansa! HI HI

fridak
0

stallägaren ger kalk till hästarna men hon ahr inte sagt ngt till de andra inackorderingarna så när de är jourer så får inte pållarna kalk. tror att det kvittar om de får det el ej. om de skulle behöva det så tar nog kroppen upp det men behövs det itne så far det ut.

mazze
0

Det beror väl lite på kalk o fosfor balansen om jag förstått det rätt.