Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2226 ggr
Luva
0

Vilken medryttare?

Jag är på jakt efter en medryttare.

Vilken av dessa två skulle ni ha valt.

1: Kvinna 40+. Har ridit hon blev 18, sen haft ett uppehåll och nu börjat rida igen i sommras. Är lite vimmsig, vid tränsning så lyckades hon knäppa lös hästen (vi stog ute och gjorde iordning), sen när hon skulle tränsa av glömde hon att knäppa upp käkrämen+ nosgrimman (jag stoppade henne i sista stund). Har bil och bor hyffast nära, har en 10 årig son varannan vecka.

2. Tjej 16 år. Ridit sen hon var 9. Var lugn. Kunde detta med att trä grimman rätt vid tränsning. Bor en bit ifrån, ej bil, har ej barn.

Deras ridkunskaper låg på lika nivå.

Lorita
0

ingen av dom Rynkar på näsan eller 16 åringen om du kan släppa henne ensam med hästen, vilket du nog inte vågar med den andra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

beror ju på hästen

JenD
0

Kvinnan 40+ hade jag inte tagit.. Hon kanske var nervös men man kan inte va vimsig så man glömmer basic säkerhetstänk Obestämd

Sen som #2 säger det beror på hästen om nr 2 hade passat, jag hade kollat efter andra…

Lycka till Skrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

isabelle_
0

Jag skulle också fortsätt leta faktiskt. Försök hitta någon som liknar dig på personligheten när du är med hästar, För det är så du vill att din häst ska bli behandlad Flört Blev lite rörigt inlägg med hoppas du förstår vad jag menar.

Hovgarden
0

Är man 16 är många väldigt vuxna och ansvarsfulla så varför inet?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

isabelle_
0

Eftersom hon bor en bit ifrån annars hade det nog varit ett stjärnklart alternativ tror jag.

Hovgarden
0

Det är inte så att det går buss annars tycker jag att du ska leta vidare…

/Katja

Luva
0

Det går buss som stannar precis utanför stallet, och hon är tydligen van då till hennes ridskola åker hon ca 1 timme och sen går i 1½ km.

Från hennes skola tar det ca 1 timme till stallet och hem 1½, men jag pratade med hennes mamma som var med och hon sa att ev kan de mötas upp på vägen när de slutar jobba.

imsuchadiva
0

Jag skulle inte valt något.
Går ej att ha någon som är vimsig när det handlar om hästar.
Samt att 16årigen är för ung.

bell
0

Detta beror ju helt på dig o dina hästarGlad men själv hade jag tagit ut 40+ en gång till som hon verkade ok förövrigt.

Smex
0

ingen av dom.

let vidare!

lisette
0

helt ärligt kan jag inte förstå varför ni säger att hon ska leta vidare. vad vet vi om hästen och personen ifråga?

en 16 åring kan vara kanonbra och tom bättre än en 30 åring.

ge det en chans!

Hovgarden
0

Tycker fortfarande inte 16 år för ung man går på gymnasiet och som sagt ofta är man väldigt ansvarsfull. Jag hade medryttarhäst när jag var 13 och när jag var 16 år red jag på ridskolechefens dressyr häst som då startade intermediär och var en väldigt speciell herre. Så åldern tycker inte jag är avgöranade om hon kändes rätt

/Katja

imsuchadiva
0

#12 hon frågade ju vad vi tyckte :)

lisette
0

#13 exakt vad jag tycker!

vad är det som säger att en 16åring är en som flårider och inte kan ta hand om hästen

#14 jo men får förklara sina tankar med. varför skulle en 16 åring vara för ung?

när jag var i 10 års åldern skötte jag en a-ponny. efter några år började jag sköta större hästar och då skötte vi nästan allt där var med hästarna. foderstaterna var bestämda, men vi gav dem maten.

jag tycker inte man ska vara rädd för att prova!

[LoveNasse]
0

#9 Man är verkligen inte för ung vid 16. Kan inte alla bara inse att det handlar inte om ålder utan om kunskap!

Maja
0

Jag skulle säga 16-åringen förutsatt att hon passar ihop med hästen. Sedan måste du givetvis se till vilka krav du ställer på medryttaren. Vill du ha någon som tränar regelbundet eller bara tar lite mysiga skogsturer då och då?

Jag blev medryttare första gången när jag var 12 år gammal. Då på ett islandssto som gick i skritt, trav och galopp, men jag tränade upp henne så att hon efter ett tag även gick i en fin tölt. Så jag tycker inte att man ska "klaga" på åldern.. Jag kan ju säga att jag var i bättre ridform då än vad jag är nu, 8 år senare..

[LoveNasse]
0

#17 Det där ville jag höra! :)

Maja
0

#18 - :)

Då red jag inför tränare (ridlärare) varje vecka, sedan övade jag med henne på helgerna. Nu har jag inte ridit inför tränare av något slag på.. Ehm, 3-4 år. :P

Anna
0

Jag blev medryttare för första gången när jag var 11 ungefär och det var aldrig några problem! I början var ägaren med mig men sedan var det "fritt fram" och jag lärde mig otroligt mycket, både i hästväg och ansvarsväg. Jag var medryttare i samma stall i 5 år och önskar att jag sluppit flytta därifrån. Är 16 idag och letar medryttarhäst igen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Peppe
0

jag fick egen häst när jag var 12 år, utan hästvana föräldrar, så varför inte en 16 åring?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Jag hade valt 16-åringen, om det fungerar med personkemin (och hästen). Det är nästan bland det viktigaste anser jag…

Att hon bor långt ifrån verkar ju inte hindra henne, så det är väl inget problem för dig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zadeira
0

Som vissa sagt, om 16-åringen passar med hästen och dig hade jag definitivt valt henne. Att hon är 16 spelar ju ingen roll alls om hon är duktig med hästen, och att hon bor långt borta är inget hinder eftersom det finns bra förbindelser.

Den äldre kvinnan hade jag inte valt, även om det bara var tillfälligt hade jag inte litat på säkerheten för min häst när hon var så vimsig och förvirrad.

Peppe
0

ajdå om alla tycker att 40åringen är SÅ vimsig så borde nog inte jag heller ha häst. har dragit av tränset många gånger utan att knäppa upp det ena och det andra, även dragit av täcken och glömt bensnören osv. Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

perlino
0

Jag gör oftast iordning hästarna lösa, men om inte ni är vana vid det förstår jag att det är viktigt att inte glömma sådant även om man kanske är nervös.

16 åring tycker jag är för ungt om man kan hitta en äldre med mer erfarenhet.

Jag skulle inte välja någon av dom, utan att leta vidare först.

Lorita
0

Jag måste förtydliga mig eftersom Luva tvekar så tycker jag inte att någon är lämplig, känns det rätt spelar ju ålder ingen roll.

Jag var 13 när jag fick min första häst och jag har aldrig svikit någon häst. Mina killar har tidigt fått lära sig att utan häst då är inte jag en hel människa, jag tror nästan mina barn fattar det också Obestämd

Men känns det inte rätt, då är det inte rätt och har man med ryttare ska man ju vara trygg med den personen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

16åringen. Säkerheten först. Men ta ingen som inte kan hantera en häst själv, då är det bättre att vänta tills du hittar ngn som du känner att du kan lämna hästen i dennes händer o slappna av.

monsterblom
0

jag skulle nog ta ut dem båda en gång till för att få se dem hantera hästen en andra gång. du vet vem de är, de är förmodligen inte lika nervösa som vid första gång. därefter skulle jag bestämma mig. är 40+ lika vimsig skulle jag nog inte välja henne. om 16 åringen gör ett lika bra intryck nästa gång skulle jag välja henne förutsatt att hon passa med både häst och ägare. viktigt är också att de är berädda på att de ska kunna ha en dialog med dig och lyssna på dina regler kring hästen.
gå igenom dina regler med dem båda och diskutera vad de tycker är viktigt att ha koll på och redogör innan du bestämmt dig för hur DU vill ha det.

lycka till

Tusen
0

Jag skulle precis som #28 ta ut dem fler gånger. Är man nervös (som 40 + -aren) så kanske det går över. 16-åringen kan också vara kanon men då vill man väl veta att föräldrarna ställer upp om det behövs skjuts. Dessutom går ju 16-åringen i skolan och går väl i gymnasiet. Då brukar det bli stressigt för många så då är det viktigt att veta att de verklien kommer när de ska.

Sen kan jag kanske tycka att glömma knäppa  upp en käkrem eller nosgrimma inte är någon katastrof faktiskt.Tyst