Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2758 ggr
[LoveNasse]
0

Blir så irriterad!!!

Jag blir verkligen piss *ff! Hela tiden när det gäller medryttare så vill folk inte ha en ungdom. Man är för ung vid tex. 15. Det är bättre om man är 30. Vad f*n det handlar väl om kunskapen inte om åldern. När man skickar in på en annons och skriver sin ålder så säger dem "du är för ung" Om de syftar på att man inte är myndig så använd ett medryttaravtal!! Varför ska en 30 åring garanterat vara bättre än en 15 åring!?!?

Här har ni något att diskutera.

lisette
0

jag håller med dig. dock har de kanske dåliga erfarenheter av yngre personer.

[LoveNasse]
0

#1 Så kan det säkert vara, men hur man är med en häst beror på hur man är som person inte ålder. En 15 åring kan ibland vara mer mogen en någon på 50.

Peppe
0

jag kan hålla med där

det många är rädda för är nog att 15 åringar ibland tar med sig hela kompisgäng till stallet som står och röker i dörröppningen. inte sagt att du gör det, men vi hade sånna i mitt förra stall

jag är rätt löjlig med min häst men jag ska förmodligen låna ut honom i höst en dag i veckan, till min kusin som jag sett rida sen hon började och som tränar för min tränare. dom gångerna hon lånar honom kommer hon dessutom rida lektion för min tränare så det känns tryggt då =)  jag vet vad han utsätts för så att säga

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maja
0

Jag kan köpa saker som "Jag vill inte att du är under 18 år (eller utan körkort) eftersom du måste kunna ta dig hit med bil." För personer utan körkort är ofta mer låsta och den som söker medryttare vill nog ha någon som garanterat kan komma när som helst (ja, ni förstår vad jag menar)..

Men annars är det lite synd ibland då många yngre är duktigare än äldre.

Alex
0

Ja, körkort är ju en sak, men annars är det ju synd om de bara går efter ålder. Men tyvärr finns det många oansvariga yngre, har stött på såna själv (dock inte till min häst). De lyssnar inte på ägaren utan flängrider och är inte så ansvariga. Dock gäller ju det långt ifrån alla, så det är ju himla synd att det blir så…

När man är i den åldern är det oftast lättast att hitta medryttarhäst via kontakter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

niare
0

vi har haft medryttare och de har blivit så när dom är yngre så blir de mer fläng ute i skogen, och dom vill ha med sig kopmisar sen vill dom också rida hästen. sen finns det seriösa jätteduktiga men jag antar väll att en äldre kan ta mer ansvar mm om något skulle hända.

men jag skulle ju själv välja en äldre person dels för att jag upplevt detta. de tar de mer seriöst.

Zadeira
0

Jag tror att det inte så mycket handlar om att de tror att unga inte har kunskapen, utan att de tror att unga tar det mindre seriöst.

Tyvärr är det ju så att ofta (inte alltid och definitivt inte alla personer) upplevs äldre som mer seriösa. Man är inte lika rädd att en äldre tar dit kompisar hur som helst exempelvis.

Jag tycker verkligen inte man kan säga över telefon eller mail att "Nej, du är för ung" utan att man träffas och ser hur man är som person. Det viktigaste är ju att kemin funkar mellan ägaren, medryttaren och hästen, då spelar det ju egentligen inte nån roll om man är 15 eller 30 år.

Tack och lov har jag aldrig haft problem att få medryttarhäst pga min ålder, man har kanske tur ;)

[LoveNasse]
0

Jag tycker verkligen inte man kan säga över telefon eller mail att "Nej, du är för ung" utan att man träffas och ser hur man är som person.

Det är så jag oxå tycker, man kan väl lxm få komma och provrida ändå!

Birke
0

Människor måste lära sig att kolla på på djupet istället för att anta. Men dock känner man nog att en äldre kan ta mer ansvar, även om det inte ofta är så. Jag är själv 15, men tänker också så, då jag är petig med mina hästar.

Lorita
0

#8 varför ska man låta någon provrida om man inte vill ha en yngre, det kan ju vara så att man vill att den som rider ska vara myndig och det blir man tidigast vid 18 vad jag vet Obestämd

Sen kan det ju vara så att man vill ha någon som är ungefär lika gammal som vad man själv är.

Jag har också erfarenhet av att möta ungdomar som förändras kraftigt då dom frigör sig och blir vuxna och det skull jag inte vilja ha som medryttare på min häst.

Det är faktiskt hästägaren som bestämmer, inte du du kanske kan få en möjlighet att få rida hästen om du passar med den kravbild som finns

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

Jag har haft många potentiella medryttare/hästskötare som gjort mig mörkrädd när jag sökt efter någon som kna hjälpa mig med min häst.

Detta är ett exempel från när harry fortfarande var oinriden men stod i ett stall som var granne med ridskolan och jag hade löst ridhuskort för att kunna jobba med honom i lina och på töm. En tjej hade sett min annons på hastannonser.se och mailade mig. Berättade litet om sig själv och sådär. I annonsen hade jag skrivit att det är en unghäst, som INTE är inriden. Men likt förbannat så tjatade den här tjejen om "när kan jag komma och provrida?" och jag svarade "han är inte inriden, det GÅR inte att rida på honom." "nehe, men när skulle jag kunna komma ut och provrida då?"

Seriöst? vad är det man inte fattar med att hästen inte är inriden?

Men samtidigt så min bästa hästskötare jag haft till honom var 12-13 när hon började, och hon vart stenhård och följde våra regler till punkt och pricka. Medan många andra hästskötare vart med ett par gånger och grejjat och sedan tröttna de eftersom Harry inte gick att rida på.

Men sen har jag haft oseriösa äldre skötare ockås, hade en tjej som var sisådär 23-24 och jag var då alltså yngre än den här tjejen. Hon anklagade mig för att inte mocka när jag hade min egna häst, eftersom boxen alltid vart genomsur när hon kom till stallet och skulle mocka…. ehhh…. min häst är en kissenisse, boxen såg ut sån när hon också hade mockat, och även om jag själv mockat dagen innan. så hon slutade för hon ansåg att jag strunta i att mocka åt min häst så hon skulle få ta alla skiten….

så åldern spelar verkligen ingen roll….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gronstedt
0

Jag tror inte det har att göra med att man tror att ungdomen är oansvarig så mycket som med att en person under 18 år inte är juridiskt ansvarig för konsekvenserna av sina egna handlingar och inte har juridisk rätt att ingå kontrakt. Du som är 15 kan inte teckna medryttaravtal utan målsmans underskrift, och hur krångligt blir det inte då? Den som ställer farlig utrustning (hästen) till förfogande för en underårig är ansvarig för eventuella skador den underåriga personen ådrar sig OCH ansvarig för eventuella skador som drabbar häst och utrustning. Så tyvärr, det är nog svårt om man inte blir medryttare hos någon man inte känner väl och har en kompisrelationmed, eller där målsman är väl införstådd med hela medryttargrejen och kan skriva under att målsman ansvarar för den underårigas handlingar.

Min gosnos är till exempel lektionshäst på deltid och jag har kontrakt med ridskolan att om hon skadas när hon hanteras av ridskolans elever, så svarar ridskolan för sin del av stallhyran och hela veterinärkostnaden tills hästen är frisk eller utdömd. Ingen omyndig person kan teckna ett sådant avtal med mig - men en som är över 18 skulle kunna det.

[LoveNasse]
0

#12 Då har du nog ett väldigt förmånligt avtal… jag tycker emdryttaren ska betala för evn skada om det är den som har orsakat den. Men inte om skadan sker av en slump som lika gärna kunde hänt ägaren.

f97lintro
0

Håller med dig.

I stallet där vi står turas alla om om att ta ut och in hästarna och fodra. Mina föräldrar jobbar ju så vi har lite svårt att få ihop det. För att få släppa up/in och fodra ska man vara över 15 år.

Så när vi sökte medryttare ville vi då att den personen skulle hjälpa till mot att hon fick rida gratis. Därför ville vi att hon skulle vara så gammal.

perlino
0

Jag tänker som #10 och sedan har jag varit med om det som #3 skriver; att de yngre tar med sig allt fler kompisar och även om man säger att det endtast är medryttaren som får rida ens häst så har ändå människor runt om sett att de byter ryttare.
Jag poängterar däremot att långt ifrån alla beter sig så.

Jag håller verkligen med om att det finns lika många äldre som inte är helt lämpliga, men om jag kan välja mellan en äldre och en yngre medryttare av samma kunskap skulle jag ta den äldre, dels för att vara mer i samma ålder och för att man i regel har mer erfarenhet av det mesta om man är äldre, men framförallt det juridiska.

Gronstedt
0

#14: Det spelar ingen roll om avtalet är bra eller dåligt, det viktiga är att den som är omyndig inte kan vara juridiskt ansvarig, hur ansvarskännande personen än är. Så jag skulle inte acceptera en underårig medryttare om inte vederbörandes målsman var med och det fanns ett uttryckligt avtal som sade att målsman accepterar att umgänget med hästen sker på egen risk.