Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
elin
0

Silikonbett igen ;P

Vad har silikonbett för funktion?
Hört att det är väldigt mjukt!(?)
Skulle jag kunna ha det till Nisse?
Letar nämligen ett nytt bett åt Nisse att byta emellan med.

/Elin

Luthien89
0

Väääääldigt milt bett till hästen :) Har ett själv, men det är rätt tjock ute på kanterna och min häst tycker bara om smala bett..

elin
0

okej, tack för ditt svar luthien :)
Vad kostar ett sådant?

/Elin

Luthien89
0

Finns att köpa på www.mantorpstravshop.se

elin
0

jag hittar det inte där, vad heter det egentligen?

/Elin

elin
0

puttar

/Elin

__iE
0

finns det inte på börjes elr höök ? :D

NinaToy
0

#6# Nej men det finns på Flyinges Häst och Ryttare affär.

Jag har själv ett till min och han är en otroligt het ponny som slänger med huvet hela tiden men han slutade göra det med detta bettet och det funkar finfint! :)

elin
0

vill ha mer svar om jag kunde ha det till nisse?
O vad bettet heter egentligen?
Hittar det inte på mantorps sida Ledsen

/Elin

Luthien89
0

Klicka på ridsportsutrustning, så kommer det upp en meny, välj då bett, sen kommer det upp en meny till där väljer du träns som står näst längst ner, och då kommer det en meny till och där står stång, klicka där :P

Kass på att förklara men hoppas att du fattar :P

elin
0

tack luthien, jag hitta det!
Men skulle jag kunna ha det till nisse?

/Elin

Luthien89
0

Vad har du för bett nu? Hur funkar hon på det?

elin
0

har ett vanligt 2 delat, hon går bra på det, men jag vill ha ngt att växla med, rider ibland på sidepull men vill kunna byta till annat bett.
Hon går bra på det 2 delade. Har ett 3 delat egg bett, men de gillar hon inte :/

/Elin

Luthien89
0

Det silikonbettet är ju som sagt otorligt milt, mildare än ett tvådelat.. Så är hon väldigt mjuk och "lätt" i munnen så tror jag hon komemr funka JÄTTEFINT på det bettet.

Min häst är vääldigt mjuk och "lätt" i munnen och han trivdes inte med tvådelat, det var för strakt för honom, han kastade med huvudet.. Så testade jag vanligt rakt bett med fasta bettringar och det blev en helt annan häst :) Men sen efter ett par månader, hade han vant sig vid bettet och reagerade inte när jag tog i hionom, så bytade jag till tredelat och nu går han kalasbra med det också :)

Tror det är bra för hästar att byta bett lite, i alla fall på min :P

[slo]
0

Ja jag tror också det är bra att byta bett då och då, eller bara sänka/höja ett hål på sidostycket :) Min åsikt om silikonbett vill ni nog inte höra ;)

Luthien89
0

varför inte?

elin
0

okej tack luthien :)

Klart vi vill höra slo, vill ju höra från många sidor.

/Elin

[slo]
0

#16 Hur man ens kan få för sig att stoppa in något som är så tjockt i munnen på en häst förstår jag inte, det är inte direkt så att hästar är utvecklade med en glipa i munnen för att vi ska kunna ha bett i munnen på dom.

Dessutom, att hävda att det ena eller andra bettet är mildare eller skarpare är rätt mycket skitsnack. Betten blir aldrig skarpare än vad handen är.

-Anso-
0

har 3 bett som jag växlar med mellan varven o det tycker jag funkar jätte bra..

Luthien89
0

#17 Det är väl klart att hästar inte är skapta för att ha bett i munnen.. Sen skiljer sig hästar väldigt mkt från mun till mun, och vissa trivs med bett som andra hästar absolut inte trivs med! Vissa är helt okänlsliga och andra är helt hyperkänsliga, och då behöver det inte bara ha med handen på ryttaren att göra, dem är skapta så!!! Och att du inte vill stoppa ett silikonbett i din häst mun, är kanske för att den funkar bra på ett litet smalt bett, eller så har du aldrig testat ett silikonbett! Men min häst är väldigt hyperkänslig, och min tränare säger själv att jag har en nästan för mjuk hand när jag rider. Alltså så är ett silikonbett det mjukaste för honom, och han funkar bäst på det = då trivs han. Dels för att det går att börja åt alla håll och är rakt! Min tandläkare har själv sagt att han är känslig i sig och mjuk och då är ett rakt gummiklätt eller silikon det bästa jag kan ha på honom. Men det finns säkert hästar som absolut skulle vantrivas med ett sådant bett för dem är annorlunda och ser annorlunda ut i munnen..

NinaToy
0

#17# Så väldans tjockt är det inte…