Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4258 ggr
[LoveNasse]
0

Häst till nybörjare

Jag måste fråga er hästägare en sak.

Det är såhär att jag har en kompis som vill ta upp ridningen igen men inte på ridskola eftersom hon skulle få börja med betydligt yngre personer. Vi är båda 15 år jag har mycket god häst och ridvana. Jag fick då iden att vi tillsammans kunde vara medryttare eller "hyra" en häst en gång i veckan där hon kunde rida och jag hålla lektion. (Jag är duktig) Tempot skulle vara i skritt och trav till att börja med. Hon har rätt bra balans när hon rider och det funkar bra i skritt och trav även om lättridningen är lite i otakt. Min kompis har mjuk hand när hon rider och är försiktig om hästen. Hon är lättlärd och är just nu på en nivå som någon som ridit kanske ett år. Vi tänkte att man kunde betala kanske 350 kr/mån för 1 gång i veckan. Och då lugna pass på volt eller uteriding där jag går brevid. Hästen skulle absolut inte bli "förstörd" eftersom att jag är mkt kunnig och vet hur man ska rida rätt, och hon är mjuk i handen.

Skulle ni som hästägare gå med på det, om ni hade en snäll häst?

liten tanke bara… :P

Alex
0

Det är väl värt att kolla, testa annonsera/svara på annonser och se vad folk säger. Hade jag en snäll häst som det gick att bara "åka häst" på så hade jag kanske övervägt det, men jag hade helt klart föredragit om personen tagit lektioner för en utbildad instruktör, både för sin egen och hästens skull. Fast då främst för sin egen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[LoveNasse]
0

aa okej :) Anledningen att hon inte vill ta för instuktör är för att hon som sagt får rida med folk som är kanske 10 år eller nått och på vår ridskola här hemma är det "lite mobbing" mot folk som inte rider någe bra. De får kommentarer och så, och hennes föräldrar e skilda så de vill inte betala jätte mycket för privat lektioner..

imsuchadiva
0

Ett litet tips är att skriva vart ni bor.
Lättare att erbjuda en häst åt er då ;D

[LoveNasse]
0

#3 Jag hade bara tänkt fråga om det var något som hästägare skulle gå med på men vi bor i åkersberga norr om stockholm :)

imsuchadiva
0

aha, i åkersberga har jag en gammal "pojkvänn" ;D xD

Men jag skulle helt klart kunna gå med på det :)

[LoveNasse]
0

"aha, i åkersberga har jag en gammal "pojkvänn" ;D xD"

haha xP

Bra bra då vet jag :P

Fler??

Gronstedt
0

Jag gör något liknande med min partner - h*n "åker häst" en halvtimme eller en timme någon gång i veckan, före eller efter att jag rider och jobbar "på riktigt". Men om det var någon annan som skulle låna min häst och göra det skulle jag vilja ha ett väldigt tydligt kontrakt där det står angivet vad som får göras och vem som är ansvarig.

[LoveNasse]
0

#7 Det är en bra ide igentligen, det kanske skull vara bättre om hon rider först och sen rider jag och ser till att hästen "avslutas" på rätt sätt. Jo kontrakt är bra :)

[LoveNasse]
0

Fler svar ? Skulle ni som hästägare gå med på detta? =P

perlino
0

#9 Jag skulle inte gå med på det, men så vill jag ju ha hästen för mig själv och kontrollera allt själv, så jag är inte rätt person att svara här. ;)

Gingo
0

Nu har jag dock inte häst men har haft. Jag skulle aldrig mer kunna lånba ut en häst som jag är ägare till, Då min förra lånades ut och ev köp när vi fick hem han var det bara att avliva :( Sönder rider av nån som ridit i 7 år. Så nej Jag skulle inte kunna läna ut en häst.

Det har inte med att hon är nybörjare att göra eller så utan att jag är rädd att få hem en häst som knappt kan gå. Ta inte illa upp eller något sånt :)

Alex
0

#9 Du får ha lite tålamod. Flört Det har bara gått några timmar sen du startade tråden, alla är inte inne dagtid och vissa inte ens varje dag. Så väntar du lite så får du garanterat fler svar inom ett par dagar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[LoveNasse]
0

#11 Asså vi skulle rida den 1/gång i veckan och ägaren resten av dagarna :P

#12 Jag har inte tålamod :p haha..

Hovgarden
0

Jag skulle gå med på det men då gratis då jag skulle bli jätte glad om någon ville hjälpa mig att motionera någon av mina ponnyer (har bara snälla ponnyer med olika utbildningsnivå)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[LoveNasse]
0

#14 tänk om alla var som du :P

Gingo
0

# 13 jo jag fårstår det men jag litar endå inte på att låna ut en häst om jag hade nån nu då. Men om inte det här hade hänt Hade jag bara varit glad och gjort det gratis.

[LoveNasse]
0

#16 Jag förstår dig, det är knappast roligt att få tillbaka en förstörd häst. Det gör ont i hjärtat =(

Salo
0

Jag kan nog tänka mig låna ut min kuse då jag inte rider själv så mycket som jag borde. Men kontrakt vore ju bra då och att man är med första lektionen så man känner sig lite delaktig i vad som händer med hästen.

Hovgarden
0

Jag tycker oxå det var smart tips med kontrakt för det är nog sällan man har det för ridning.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Gronstedt
0

Speciellt eftersom båda medryttarna här är under 18 år, efter vad jag förstod. Det kanske är speciella ansvarsregler som gäller om man lånar ut sin häst till en omyndig person och det händer något, med häst, ryttare eller utrustning. Det är ju lite annat om två myndiga personer kommer överens, enligt lag är man ju ansvarig för sig själv när man är över 18.

Tråkig ridskola ni har där du bor, LoveNasse. Usch för sådana!

Gingo
0

# 17 jo det gör det :( Men om jag fick vara med om ni rider i en paddock eller liknande skulle jag  gått med på det kanske. Fast nu var nån väl ute efter att rida ut ? om jag fatta rätt

[LoveNasse]
0

#20 japp …  den är vekrligen tråkig ! Själv rider jag ju bra så det är inget problem för mig men jag tkr ändå det är synd.

[LoveNasse]
0

putt

Luva
0

Om jag hade haft en snäll häst, så kanske.

Hästen jag har idag, nej.

Peppe
0

jag lånar inte ut min häst till nån som är sämre än jag själv… samma nivå eller bättre. jag vill inte ha mitt arbete förstört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sus-sharon
0

varför kan tjejen inte ta privata lektioner på ridskola?

jag rider privatlektion på ridskolehäst för utb. instruktör ungefär varannan vecka (för det är vad studentbudgeten tillåter) och det fungerar hur bra som helst.

jag som hästägare skulle inte låna ut min häst av samma grunder som #25 ger, och dessutom inte till "ridlektion" utan utbildad instruktör.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[LoveNasse]
0

#26 För att det kostar 450/kr lektion för 30 minuters lektion och 15 minuters självständig uppvämrning.

Nej det är ju så det funkar, man vill inte för att en 15 åring inte kan undervisa jag förstår precis hur ni tänker så skulle jag nog oxå tänka om jag hade egen häst. Grejjen är den att jag vet själv att jag är duktig. De jag har hållt lektion för säger att det är på samma nivå som på våran ridskola med skit duktiga instruktörer. Men hur ska man kunna bevisa att man är bra när man inte får än chans?

satin
0

#27 Är man duktig så brukar man inte behöva bevisa det
då upptäcker folk det ändå så småningom.

sus-sharon
0

#27 ok, då förstår jag, det var bra mycket dyrare än vad jag betalar (300 kr för 60 min). men det finns ingen annan instruktör som inte tar lika mycket betalt?

det har absolut inte med din ålder att göra, och jag betvivlar inte att du är en duktig ryttare. däremot skulle jag inte vilja låna ut en häst till nån som är en osäker ryttare och som inte tar lektioner för en utbildad instruktör, därför att det helt enkelt är så att en utbildad instruktör troligtvis kan fungera som ett bättre stöd för såväl ryttare som häst och det kommer i längden ge mer för bägge parter.

jag skulle inte själv ta lektioner för någon som inte är utbildad trots att jag anser mig själv vara en hyfsat rutinerad ryttare med känsla för vad jag gör.

grejen är att alla ryttare har svagheter de behöver jobba med, och det tror jag personligen att man får en mer kvalitativ hjälp med av någon som är utbildad instruktör. inte alla bra ryttare är bra instruktörer och inte alla instruktörer är felfria ryttare - det sitter mycket i vad man har fallenhet för.

förstår du hur jag menar? jag motsätter mig varken din unga ålder eller din erfarenhet som ryttare, däremot är det inte säkert att du per automatik är en bra instruktör och därför tycker jag att man ska vända sig till en sådan.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Alex
0

Leta efter privata instruktörer i erat område istället, och kolla möjligheten att låna en häst för att rida för en sån. Jag tror att det är större chans att folk lånar ut sin häst om hon rider för en utbildad instruktör.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[LoveNasse]
0

#29 Jaa självklart har alla ryttare massa saker som kan förbättras absolut! :)