Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1918 ggr
f97lintro
0

Säkerhetsväst

Min ridväst börjar bli för liten nu, så undrar; Vad är säkrast?

Denna modell: (Väst med "rutor")

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230246&deptid=83&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Eller Denna modell: (Väst utan rutor)

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230177&deptid=83&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Nu tänker jag inte på modellarna i sej utan undrar om det är säkrare att ha en väst med rutor är en utan rutor?

Finns olika teorier om detta.

Hörde att: Trycket fördelar sig på hela "rutan" och om man då har en väst med små rutor så fördelas trycket på en liten yta och då gör det mer ont.

Alex
0

En väst utan rutor är mer följsam, och därför ser jag den som betydligt säkrare, eftersom man blir friare i rörelserna och mer bekväm i en sån.

I alla fall jag har blivit extremt stel och hindrad när jag haft en "hel" säkerhetsväst på mig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bell
0

Test fakta

pdf test

en djungel…

olympiathurfjell
0

Jag rider helst utan väst men när jag har väst så föredrar jag en med rutor. Tycker den sitter mycket bättre. Men vad som är säkrast vet jag inte. :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

monsterblom
0

jag har en som är i "hela" rutor. men jag valde en som är extremt följsam.
heter Outlyne Soft. den är superskön. hitta den på lillhästen.
men när du köper en väst är det viktigaste att den sitter bekvämt och sitter rätt. sedan vilken model som passar dig bäst kan man få hjälp med i butiken.

Invisible
0

Västarna är ju testade och framtagna just för att vara bra och säkra. Och är dom inte det så är dom väll inte godkända.

Och som #1 säger, en väst med rutor är ju betydligt mer följsam, och blir därav säkrare.

bell
0

Problemet är ju att bara för att en väst uppger att den har säkerhetsnivå 3 så är det inte säkert att den skyddar. Tvivlar starkt på att det blivit annorlunda sedan testerna i inlägg #2 framlades i juni 2008… Läs gärna på test fakta Glad

Janice
0

I våras fick jag fick pengar att köpa en säkerhetsväst, efter mycket tjat från sambon. Okej tänkte jag, då går jag "all in" och köper en race safe. Men, trivdes inte med den! Kändes som en flytväst när man satt, alltså att den hade tendenser att åka upp över öronen… Alla är vi olika och har olika kroppsformer, men denna

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=230087&deptid=83&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

passade mig mycket bättre! Lite billigare, men jag är väldigt nöjd. Har faktiskt varit duktig på att använda den också Skrattande Ställbar över axlarna och sitter mycket bra.

Linnea
0

#7 Den var inte fel storlek då? Racesafe brukar sitta som en tröja.. man märker inte att man har den på sig!

Skynda långsamt så går det fortare.

JOSSE-E
0

Heej :) Jag har alltid avskytt att rida med väst, men för ungefär ett år sen provade jag racesafe-västen (den med rutor), och det är en av de mest bekväma västarna jag provat. Formar sig perfekt efter kroppen. Tror att den är väldigt säker också eftersom att i princip alla jockys på täby galopp använder den typen av väst. Det är också en väldigt modern väst, ifall man nu bryr sig om det :)

Ha det bra! KRAM <3

Linnea
0

#9 Exakt, många jockeys och fälttävlansryttare använder dom och det säger ju en hel del!

Skynda långsamt så går det fortare.

93johanna
0

Heej jag har en med rutor och jag tycker att den är jätte bekvämGladMen det sämsta med dom som har rutor har oftast dragkedja ocj jag har hört o sett att den brukar öppna sig :(