Jobb?
Hej.
Vad vill ni som fortfarande pluggar jobba med i framtiden? Och ska ni plugga nånting efter ni slutar gymnasiumet? Ni som redan pluggar och gått ut gymnasiumet, vad pluggar ni och vad ska ni bli? :)
Ni som redan jobbar, vad jobbar ni med? :)
/ Sara
/ Sara & Casper

Läser till klasslärare. Har faktiskt valt yrke efter hur jag vill leva. Jag vill inte ge hela min bästa tid för jobbet och det tordes inte behöva som klasslärare, dessutom ser jag fram emot juni, juli o augusti. :D
Kan tänka mig bli lärare för enbart ettor och tvåor, en dag från 9-13 låter rimligt i mina öron 
Går 2:a året nu på hästhållning.. Jag vill utbilda mig till djursjukvårdare i Skara efter att jag gått klart hästhållning :) Men det är jättesvårt att komma in :(

Jag läser på gymnasietm och jag siktar på att bli tandläkare. Just nu se det mörk ut, då man måste ha 18.0 eller 19.0 i snitt för att komma in på tandläkarhögskolan :s men ajg kämpar på!

jag går 1:a året på hendel :) och vill jobba med mode- klädesaffär :)
vill även en annan sak, men det är en hemlis som bara jag vet om :): P

jobbar på bilprovningen och besiktar bilar… Gick fordonslinjen i skolan..
Okej, :) Låter kul, med allt ni säger ^^
Sussi, är det några speciella ämnen? Eller är det alltiallo? :)
/ Sara & Casper
jag arbetar på fabrik där man tillverkar värmepumpar.
ingen utbildning. (bara inbillning) 

#1 Jag trodde man generellt ville bort från klassläraryrket och det var hela poängen med att ämnesinrikta även studierna för de blivande "lärare för yngre åldrar" eller vad det nu heter… Själv är jag 4-9 Ma/NO/Teknik och jag garanterar dig att du inte kommer jobba 9-13 och vara ledig mer än två månader på sommaren. Faktum är att facken får slita ganska hårt för att läraryrket ska hållas borta från 40-timmarsveckan. Vilket är helt absurt i mina ögon. Men 35 timmar på arbetsplatsen har du i vilket fall som helst, och ytterligare 10 som du förväntas göra på "egen" tid. Men jag älskar jobbet, även om det sliter rätt så hårt.
Jen, okej. Bara inbillning? :P
/ Sara & Casper

Jag jobbar på ett försäkringsbolag. Rätt ok faktiskt.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Okej, :)
Är det någon som vet, appråpå utbildning, Om man ska plugga på högskolan eller vad det nu heter. Har dom någon adress?
/ Sara & Casper

Går mitt 2:a år på Öknaskolans naturbruksgymnasium, skall ta och läsa in ngra ämnen på komvux efter det att jag slutat. Sedan blir det veterinärhogskolan i Uppsala.
#9 jupp, jag får låtsas att jag kan nåt 

#11 Det finns massor av olika högskolor och universitet, men de flesta program kan sökas via VHS (verket för högskoleservice, inte gamla videokasettband…).
Mangis, Okej. I Stockholm eller Uppsala borde det ju finnas. Är dock osäker på hemsideadresser dit.
/ Sara & Casper

går sista året till restaurangkock.. om jag börajar jobba som det vet jag inte än,beror på vad som finns när man slutat…

Uppsala Universitet är det ngt särskilt du är intresserad av? Bättre välja utbildning efter vad du är intresserad av och sedan välja studieort efter vilken utbildning som verkar bäst. Jag gick i Uppsala, det var väl OK men jag gnällde rätt mkt då för då var jag fortfarande elev och ville bara lata mig. Nu är jag arbetsam lärare och vill gärna studera mera, men hinner inte. *ler*
Går på högstadiet nu, vill ha ett stuteri samt försäljningstall eller;
- Bli journalist/pressfotograf
- kemist
- Biolog
- Dressyrtränare
- Kock alt konditor
Många drömmar men ett kort liv;)

#8 Ja, alltså jag vet att man inte har hela sommaren ledig och mycket ege planeringar kommer ju till.
Jag bor också i Finland och det kan vara annorlunda här än i Sverige. En klasslärare jobbar här i genomsnitt 28,5 h i veckan i de lägre klasserna.
Vad undervisar du och vilka åldrar? Kan inte tolka det du skrev, finne som jag är
skulle velat plugga konst..
eller djurvårdare…
men…jag blir nog gummiarbetare ett tag till ;)
vill inte flytta än nämligen…haha

Pluggar på universitet, ska bli lärare (mot yngre barn)

Jag vill bli… Öum… Jaaa…
Jag ska nog gifta mig rikt å leva drömliv! =D

#19 Undervisar i Matematik, NO (just nu Biologi och Fysik) samt Teknik i skolår 6-9. Har mycket specialundervisning i min nuvarande anställning. Var faktiskt på studebesök i Helsingfors för ett år sedan, det var intressant!

Går på mediegymnasiet… ska bli nånting inom samhälle sen när jag pluggar vidare, kanske ridande polis? ;) haha. :D
#23# Alla mina matte och NO lärare har varit hemska därför ser jag de ämnena som tråkiga ämnen! ;) haha.

#22# Har jag funderat på lääänge! :) Har fortfarande inte gett upp drömmen om Robbie Williams - han är singel och väntar på mig! haha. ;)

har gått utb. hästhållning och undersköterska. jobba nu inom hemtjänsten… åker runt i stugorna :-) jag får röra på mkt å de finns alltid att göra… trivs jätte-bra!
Jag går hotell & restaurang, världens mest sugigaste linje! *hata,hata,hata*
Jag vill bli dressyrtränare. Har haft rätt mycket lektioner, dock gratis för har jag ju ingen utbildning. Dessutom jag tycker det e så roligt o är inriktad dressyr, Har dessutom unghästvana o har utbildat min 5 åring själv. Så dressyrtränare kommer jag jobba hårt på när jag gått ut den här förbannande Hotell o restaurang 
/Elin

Cevir: studera.nu är en bra sida för att hitta högskolor och utbildningar.
Jag pluggar företagsekonomi, men vet inte vad jag ska jobba med…
Jag vill bli hästskötare, trots slitet. Är nu arbetslös och studerar ej, men vi får se.
Tack för båda hemsidorna, Kemikal och Mangis!
Jag vet inte riktigt vad jag vill plugga. Vill mest se vad de har för utbildningar, och vill väll inte vara aldelles för långt bort och plugga!
/ Sara & Casper
Putt.
/ Sara & Casper

Jag har ett år kvar på universitet och blir sen färdig civilingenjör inom kemiteknik men inriktning mot miljö och hantering av miljöfarligt avfall.
En fruktansvärt teoretisk och lång utbildning (4.5 år minst) men det blir ett fett lönekuvert till mig när jag börjar jobba heltid.
Det är nog ett måste med min dyra livsstil med mycket hästar och förhoppningsvis en egen gård med ridhus i framtiden..
Insåg att jag inte hittar en rik karl att gifta mig med så jag får allt tjäna pengarna på egen hand
Satt och kollade lite på vilka olika saker man kan plugga. Funderar på att kanske plugga tyska, och sen åka till tyskland efter studenten och jobba där i några måndarer. Vore faktiskt rätt kul!
/ Sara & Casper

blir nog något med hästar eller så blir jag psykolog. efter gymnasiet ska jag iaf resa och jobba utomlands, antingen med hästar eller barn.
så jag har inte riktigt bestämt mig än ;)

#25 Hahaha! Ja, du får väll försöka komma med på nått hörn! ;)
Hur många av er har mer än jag och Milli funderat på att kanske jobba utomlands? :)
/ Sara & Casper
Putt. :)
/ Sara & Casper
Går media på gymnasiet, och det jag känner nu att jag skulle kunna jobba med det är väl frilansfotograf och/eller -journalist. Det passar mig. ^^ Men vi får väl se..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Okej, :) Hur är media att gå? Har hört så mkt olika åsikter om det!
/ Sara & Casper
#39 Jag tycker det är svinkul. :) Började på sam förra året, men gick bara två månader innan jag hoppade av.. Det var inte min grej. Så jag började om i år, på media, och det är extremt mycket roligare.. Men så har vi väldigt bra lärare och helt underbar klass, och det hjälper ju till en hel del också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#40 Vad kul att du trivs bättre nu ^^, Det är så många som tycker det är jätte tråkigt :S
/ Sara & Casper
Ja, är man inte intresserad av mediaämnena är det klart det är tråkigt.. Fast då förstår jag inte varför man väljer den linjen. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hehe nej precis ;) Jag skulle faktiskt kunnat tänka mig att gå media..fast hästar var ju de som lokade mest!
/ Sara & Casper