hoho - snabba tips (lagning)?!
hejsan!
Igår när jag tog in Yrla upptäckte jag till min fasa att hon fått en hyffsad reva på sitt enda regntäcke! Det är fodrat med fleece.
Fick tipset att provisoriskt laga det med eltejp, kanske kan funka en dag eller så men annars hörde jag att man kan köpa något lagningsmedel på coop som man lagar t.ex segelkläder med. - Typ som lim, förstod jag det som..?!
Någon som kan tipsa mig om hur jag på bästa sätt kan försöka laga täcket?
Idag skulle det vara uppehåll så tösen fick ha sitt stalltäcke/tunna termotäcke på sig men usch vad det har regnat idag - hade varit bättre att låtit henne vara utan istället.. =(
Mvh Tessan

textil lim.
Någon särskild sort?
Ska jag enbart limma eller ska jag limma fast någon form av tyglapp, över revan?

är det hål rakt igenom? då i sånna fall skulle jag limma på en lapp av galon (regntygs material). textil lim finns i större varuhus det du måste kolla är att det tål vatten.
Silvertejp fungerar bättre än eltejp… Är bara att tejpa ihop, håller hyffsat.
Annars fungerar lagningar dåligt på regntäta täcken, är bara att köpa nya som förhoppningsvis håller bättre i stortset…
#3: Ja det var en reva genom både yttertyget och fleecen. Fleecen går ju lätt att sy ihop, värre med det andra tyget.
#4: Ursäkta, menade silvertejp men skrev eltejp, är kass på sådana saker 

Skulle gärna köpa nytt nu direkt men just nu är ekonomin inte alls öppen för sådana förslag.. ska klura lite på det.
Laga tills vidare och köpa när du har råd ;) Är bättre att spara lite till ett bättre täcke ändå än att köpa ett biligare som snart går sönder.

när vår vattensäng gick sönder så testade vi med plåsterspray, det funkade.. :D
Vad är plåsterspray för något?

vad det låter. plåster på spray. man sprayar på så blir det som ett plåster.
Aldrig hört talas om… Måste fortsätta med fler korkade frågor; är det meningen man ska ha det på riktiga sår med?

Jag brukar sy för hand ihop alltihop och sätta på massor av impregnering. Håller ett tag iaf.

Jag skulle ha satt silvertejp, det har jag gjort på massor av täcken och det håller väldigt bra. Annars är det till att tvätta täcket och sy ihop det igen med en lapp (textil limma fast en lapp sitter inte länge).
Sen tipsar jag hett om att köpa ett medel som finns på friluftsbutiker (Liquid Sole tror jag det heter) som man använder till att täta sömmar på tex tält. Det är som en silikon som man smetar tunnt på sömmarna.
Därför att när man har sytt i ett vattenavvisande tyg förstörs strukturen av nålen när den går genom tyget och täcket tappar sin vattentäta förmåga.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#10 man får ställa dumma frågor. annars lär man sig inget. ;)
det funkar precis som vanliga plåster. det blir en skyddande hinna på såret. faktum är att när min travare skadade sig så blev jag föreslagen att skaffa spray plåster pga flugorna (var mitt i rötmånaden).
ska se om jag kan hitta någon bra länk.

här har vi en sida som har plåsterspray. apoteket säljer också.
man ska ju ha det på sår, men vi hade inget att laga sängen med så vi provade den sprayen och den funkade jättebra!
Tack för era tips, jättesnällt! =)
igår eftermiddag åkte vi till coop och inhandade textillim och vattentåliga lagningslappar (som man lagar regnkläder med). Dessa satte jag fast över revan med en massa klister - ska se om det hela sitter som det ska idag, inte tusan torkade mitt elände på 30 min som det stod på limtuben! 
Vete tusan om det kommer hålla särskilt bra men med lite silvertejp också så funkar det förhoppningsvis ett litet tag. Tills jkag har bestämt mig hur jags ka göra med vinterns täcken och ev. klippning! 

#14 hur fasike kom ni på o testa med sårspray;D lät lite lustigt;P bra fantasi;P
#16: detta hade jag velat se, när de kom på idén alltså.. ;D

#17 haha jo ja me;P

men vad gör man när man står med en läckande vattensäng mitt i natten och inte har något annat att ta till? man provar det man har helt enkelt. det grymmaste var ju ändå att det höll så himla länge som det gjorde. jag var övertygad om att det skulle läcka igenom. ;)
nu kommer jag itne ihåg vilken spray vi köpte tyvärr.

en bekant brukade sätta syckel-lappar på sina täcken om det bara va små-revor. Dessa lappar finns ju även som litegrann större, dock finns det en begränsning på hur stora revor man kan laga så ;)
en annan sydde bara en tygbit över revan, sedan sprejade hon flera lag med impregnerings-sprej och sen en sprej för att gjöra vanliga skor helt vattentäta över :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
#20 Vilken avancerat lagning!!

#22 njaaa, det värsta var att hitta en bild som täckte hela revan.. haha :)

#19 MIN fråga är såklart vad ni gjorde mittinatten så att sängen gick sönder?! 
jag har nyss lagat ett täcke..
jag sydde det för hand så tätt som möjligt. Sen tog jag textillim plus silvertejt. jag lade till en bön också för säkerhets skull 

#25# Det håller nog ett bra tag ska du se. Har själv gjort samma sak fast utan textillim.

Ett annat hett tips är att använda kontaktlim och pensla på ett tjockt lager och sedan sätta på en ny bit tyg och sedan använda impregneringsspray. Håller kanon!!

Klistra på något material som tål vatten, sen kan man väl ta några stygn med nål och tråd runt om :) tror att det funkar, jag har nog gjort så på ngt täcke. :P
för at tlaga ett hål så bör man först o främst sy ihopa kanterna. gärnaf ör hand emd ett vattentätttyg under (so msys fast samtidigt)….
sedan tar man siliconlim/siliconklister/vanligt silicon på tub och smetar ut ett tunnt lager, lägger en ny lapp över som täcker revan +2-3 cm utanför.
sy fast emd några stygn. Limma emd emra silicon i sömmarna du gjort….. för genom silicon ska det mycekt till innan det väter igneom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

vad bra med alla tips nu när Reddie täcke precis gått sönder.

ok, har precis lärt mig en sak. Sy inte! (om täcket ska tåla regn) Eftersom sömmen gör att det kan gå vatten igenom där.

ngn häst som var blöt antar jag? ;)
Nu jävlar har vart enda täcke gått sönder för Yrla ute i hagen!! *grr* Lånade tråd och nål i syslöjden idag, så blir det till att sy i stallet i eftermiddag. Vad trött man blir, tur att man ska till ullared här framöver… ;) men tråkigt när sakerna går sönder hela tiden!