tömkörning
Vad ska man tänka på när man ska köra in en häst? Lillan e ju inte hanterad på de sättet än.. Å jag vill tömöra henne innan vi rider..

Du vill bara tömköra eller helt köra in henne?
De viktigaste när man kör in en häst är att lära hästen att inte vara bakrädd.
Du kan börja med att gå på sidan om hästen och sedan gradvis flytta dig längre och längre bak hästen och slutligen gå bakom hästen. Detta gör man inte på en gång utan låter det ta sin tid.
När hästen kan tömköras utan problem så kan man börja med enkla saker som hästen få dra, inte en kärra. Tänk på att hästen också kan bli rädd när den känner av skaklarna på sidan så det måste också läras in att det inte är något farligt.
Vet att det finns andra här på forumet som kan detta hundra gånger bättre än jag. Har varit och hjälp till i ett travstall och lärde mig detta där men har aldrig själv kört in en häst.
Men hoppas du fick några ideer iaf!
Tack för svaret.. :) Iden är ju att hon ska gå å köra till slut.. Men man måste ju börja någon stanns.. problemet är att hon inte ens kan longeras..å jag vet inte hur man lär en häst de
Regel nr. 1 - ta hjälp av någon erfaren som vet vad han/hon håller på med. Om du gör fel, kan du förstöra hästen för resten av hästens liv. Det är så lätt hänt att hästen blir skrämd och tex välter med vagnen.
Regel nr. 2 - var aldrig ensam. Helst ska man vara tre stycken när man kör in en häst - en som håller hästen och två som håller vagn och som kan "rycka bort" vagnen om hästen skulle bli skrämd.
Regel nr. 3 - skynda långsamt.
Lycka till med inkörningen.
Ang. longering. Samma sak där. En håller i longeringslinan och en hjälper hästen att gå runt på volt. Är man ensam kan man använda sig av en rundkorall (en slags volt med väggar, vanlig inom western), som hjälp för hästen att stödja sig mot.

Som Asagard säger, ta hjälp av någon som kan om det är första gången för dig. Bättre det än att hästen blir rädd i onödan.
Om hästen inte kan longeras så tycker jag att du ska börja där, alltså lägga tömkörningen på hyllan ett tag. Longering är ett moment där hästen måste acceptera dig som ledare och följa dina kommandon, i tömkörning (särskilt då du går bakom) är det ännu viktigare att hästen respekterar dig eftersom den lätt kan dra i väg annars. För att lära en häst att bli longerad krävs det att den som står i mitten av volten har ett kroppsspråk som hästen underkastar sig - menar nu inte att hästen ska vara rädd, men den ska se direkt att den som håller i linan bestämmer. För en nybörjare kan det vara svårt att visa ett sånt kroppsspråk, och därför håller jag med Asagard om att det är bättre att ta hjälp av någon som kan leda hästen runt cirkeln tills den förstår övningen. Har man tillgång till en vanligt ridvolt med staket så kan hästen uppskatta att man håller till i ett hörn, så att den har ett naturligt stöd av staketet.
Självklart kan man tömköra en häst som aldrig blivit longerad, men personligen tycker jag att det är enklare att börja med longeringen och lära hästen vilka rommandon som gäller, för att sedan föra över det på tömkörningen.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Får jag hoppa in med en relaterad fråga… Om man har en inkörd häst (travare) som man själv aldrig kört eller tömkört med - dock longerat - hur börjar man tömköra på bästa sätt då? jag vill alltså tömköra hästen eftersom det ger variation och bra träning, inte för att förbereda körning eller liknande..
Hästen torde alltså kunna detta men matte har aldrig gjort det.. =)