Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 642 ggr
Zadeira
1

Provrida

På söndag ska jag troligtvis provrida ett varmblodssto för att se om jag ska bli "medryttare" på henne en dag i veckan. Vet inte mycket om henne mer än att hon är ca 155 cm, pigg och snäll, men eftersom jag är på jakt efter häst att sköta och rida kan jag ju lika bra prova på om hon är något för mig. Dessutom är det gratis.

Jag är måttligt nervös, har bara provridit en gång tidigare hos nån där jag redan kände en. Tanken på att ägaren ska sitta där och se på, studera mig och bedöma om jag är tillräckligt bra för hennes häst gör mig lite nipprig. Tänk dessutom om hästen är väldigt het eller bara sticker med mig..

Dessutom kommer jag säkert inte komma upp heller, för jag är van vid ponny och tycker till och med det är svårt att komma upp på dem ibland…

Mangis
0

Nar jag har haft intresserade medryttare på provridning har jag främst kollat på hur de hanterat hästen och vilken inställning de har om det blir problem. Man vet som ägare att medryttaren inte kan känna hästen direkt, men för mig var det i alla fall viktigt att medryttaren var ärlig och ödmjuk. Ridningen kommer med tiden. Lycka till på söndag!

Zadeira
0

Jo, det är ju svårt första gången man träffar och rider en häst, innan man vet hur den reagerar och fungerar, och innan den vet vem jag är och hur jag gör. Fast, ibland klickar det direkt som mig och första sköthästen, och ibland vet man direkt att hästen inte är något för en.

Tackar!

bubbelbubbel
0

det kommer nog gå bra ska du se. :)
var bara dig själv, och var ärlig om saker och ting, det blir nog lättare då, jag har också svårt att hoppa upp på hästar, men lägg det som ett litet skämt, "oj oj, nu ska jag försöka komma upp här med, haha", så löser det ju sig ! :)
lycka till !

lisette
0

zadeira är den tjej som var hos mig och red oskar (som hade honom som favorithäst på ridskolan tidigare) i grimma/grimskaft.

lise, som jag sa till dig när du var här. flyttar vi till gården utanför marieholm får du gärna börja rida oskar! om det inte blir ngt med den här travaren vill säga! ;)

bubbelbubbel
0

AHAAA ! :) så roligt ! :)
*hihi* marieholm ligger ju häääär ;)

PimTheGreat
0

jag ska imorgon ha ut en medryttare eller snarare en meskötare till Fontane. Gillar hon inte honom eller det inte fungerar så kanske det blir bättre att hon kollar Pim så har jag två på honom och sköter Fontane helt och håller själv. Funderat på om det kanske blir bättre så då Fontane är väldigt speciell häst och ska utvecklas och utbildas….

Shailina
0

Om det är någon tröst, Zadeira, så stiger inte jag upp från marken själv heller, jag använder pall ;) Nu är min Nikiga 165 hög då, men även om hon varit 10cm lägre skulle jag nog använt pall. Personligen tycker jag om att gjöra så, det lär inte bli nåt ryck för hästen i samma grad som om tunga mig skulle kastat upp mig på normalt vis.. ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

PimTheGreat
0

Man ska använda pall när man sitter upp anser jag. Man sparar både på hästen, sig själv och sadeln

Tummelisa
0

# 6  Jag tycker det verkar vara en bra idé att låta medryttaren/skötaren ta Pim i stället så du kan jobba på med Fontane på egen hand fullt ut tills du kommit igång riktigt med honom. Om han är osäker, lär han sig troligen lättare att lita på en människa till att börja med. Två personer gör ju aldrig lika och grunden nu är ju väldigt viktig.

PimTheGreat
0

#9 Ja håller med där och det är väl det jag nu kommit på, men denna tjejen har inte hört av sig heller….. så ja jag vet inte hur det blir med henne. Har haft på funderig med att jobba med markträning enbart till april/ maj och sen skicka iväg honom på inridning (grunderna) nån månad hos en duktig instruktör inom western. då jag själv e osäker kanske det inte är så smart att utmana sig själv här. Sen tränar jag vidare för henne.

NinaToy
0

Min ponny va rätt så pigg när jag provred honom men ägaren insåg att han alltid är pigg och det inte är så lätt första gången. :D

Zadeira
0

#7. Jo, jag har också hört det där med att stiga upp från pall sparar både häst, sadel och ryttare, så jag ska fråga henne om det.

Vi hade faktiskt en häst på ridskolan (privat som lånades ut ettp ar gånger i veckan), som man tvingades ha pall på för ägaren, vilket jag tycker man borde på alla ridskolehästar..

Zadeira
0

Lisette, hur det än blir med den här hästen så kan jag lova dig att jag kommer ut och rider Oskar också ifall ni flyttar!!! Jupp jupp! Fast, då vill jag iallfall ha träns till honom, för det är ju inte direkt hållbart att rida som jag gjorde när jag hälsade på hur snäll han än är ;)

Hoppas bara det blir nåt på söndag, hon har fortfarande inte hört av sig om tid och hr ja gtar mig dit från bussen…

lisette
0

har faktiskt fixat tillbaks hans träns nu.. :D så det går att rida när som.. :D

Zadeira
0

Hehe, det låter bra!

Zadeira
0

Hehe, det låter bra!