Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 629 ggr
Scandi
0

Igångsättning efter vila

Scandi
0

mackan ska vila  i två veckor från o med måndag o sedan ska han skrittas en vecka därefter.. men hur ska vi göra sedan..?????

Scandi
0

för att få en så bra star som möjligt..?? vill att han ska bli mer rörlig..

Luthien89
0

Vila två veckor och sedan skrittas en vecka?? Ja, sen är det väl bara att jogga igång igen, det är ju ingen större vila..

elin
0

skulle skritta han i 3 dagar efter vilan, sen börja trava lite smått o sedan när han känns mjuk igen galoppera, öka succesivt.

/Elin

Scandi
0

nä d e ju inte d.. men ville inte att han ska vila för länge heller.. men han kunde fått tre veckor men nu e d så att sara åker iväg v5 så då ska jag o angela rida honom bara o sedan när hon kommer tbax så ska vi börja träna.. en gnåg i månaden var.

Snuttan
0

Så här skulle jag ha gjort

• vila två veckor

• skritt en vecka, första dagarna bara lång tygel, sedan skritt jobb och att öka på tiden. En vilodag den veckan

• sedan lägga in trav i andra rid-veckan, öka på tiden och svårighetsgraden i traven. Skulle ha två vilodagar den veckan.

• och galoppera lite smått i slutet av den veckan.

Mangis
0

*funderar* Om du inte vill att han ska stelna till kanske det kan vara en idé att gå promenader? Jag har samma problem med min fröken.

Scandi
0

tänkte göra d några dag i veckan nu de här två veckorna e d bra lr?vill att han ska få en nu fräsch start innan vi börjar tränar…:) jo hade tänkt gå med honom ngn dag i veckan nu de här två vekorna..e d bra lr?

Mangis
0

Det är bättre än att står still iaf. Min stelnar till trots sin jättehage och lösdrift. Men det skulle säkert vara 10 ggr värre om hon stod på box och inte promenerades med. Det är ju vila även om han promeneras med eller t.o.m. skrittas uppsuttet.

gejsa
0

På två veckor hinner inte hästen tappa några muskler. Så har du börjat skritta en hel vecka så är det ingen fara att börja rida.

Scandi
0

oki tack.