Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3495 ggr
NinaToy
0

Min sits. / bruten bom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gör som SarahPeace och frågar om ni kan ge mig tips/kommentarer till min sits..

Hur märker man att en bom är bruten?

gejsa
0

Det hoppas jag verkligen inte att du tror att du har. Det kan förstöra ryggen på hästen rätt så snabbt.

Om du vänder på den och vickar på den så märker du det. Är den lätt att vicka på så kan det vara så. Har aldrig haft en sådan i min hand. Men enl bukefalisterna så är ung så man ska känna. Rätta mig gärna om jag har fel.

Fast å ena sidan vet jag en inackordering som kom hem från ett ställe där dom provar ut sadlar. Där hade dom sett att den var bruten men hon hade inte märkt något. Om du misstänker det så åk till en bra sadelmakare som kan kolla upp om det är så.

PimTheGreat
0

jag har med hört att man kollar  bruten bom så som gejsa skrev

Luthien89
0

Usch :O Min ponny han kom till ridskolan som 6 åring och fick sadel som han hade sen i 10 år när han gick på ridskola. Sen köpte jag honom när han han skulel pensioneras efter 10 år och och fick sadeln på köpet som han haft under alla år.. Sen efter ungefär 3 år så skule vi köpa en ny för den jag fick med som han haft under ridskoleåren vart rätt sliten. Så kom vi till sdalemakaren och sa att min bom vart bruten :O :O Men jag hade inte märkt nått :O :O Så jag har ingen som helst aning hur länge han gick med bruten bom, den kanske var bruten när han fick sadeln på 6 åring :O Vi har ingen aning.

Han har iaf inte ont i ryggen :D Tack och lov för det :)

Emmelie
0

Jag har egentligen inte så mkt att säga här, då jag inte är så insatt eller vet tillräckligt mkt för att kommentera din sits mer ingående.. Men vad jag reagerar på är din hand och dess läge. Överarmen skall liksom löpa längsmed din sida och sedan skall underarmen gå 90 grader ut från kroppen (okej inte exakt 90 grader men ungefär)..

Snuttan
0

Det är rejält svårt att känna om en bom är avbrutten eller inte. De bästa sadelmakarna säger själva att för att vara 100% så måste de öppna upp sadeln och kolla efter, och de har ju stor vana att känna efter om bommen kan ha någon spricka eller vara av…

Vad man iallafall själv kan prova att göra är det Gejsa skrev, även fast jag tyckte hon beskrev det lite dåligt.. Jag håller sadeln som så att den är upp och ner, bakvalvet emot magen och så får man ta i rätt rejält för att känna något ibland.. Bommen ska inte kunna röra sig för fem ören ju om du inte har en flexibom, vilket är rätt ovanligt och du borde ju veta om du har det ;)

Jag har fått öva mig en hel del då jag kort tag jobbat hos sadelmakare och lekt med det med alla ridskolans 50 sadlar tillsammans med sadelmakare :p 

Jag tycker du sitter trevligt :) Lite för rak arm-vinkel, prova att ha lite mer böj i armbågen för att få mer rörlighet till munnen och få lättare att vinkla handleden i små rörelser som behövs för finkänsliga hjälper bara så blir det kanon :)

NinaToy
0

#5# Okej. :) Tack för svaret. ;P
Jag RÅKADE tappa den i golvet en gång från en mycket låg höjd ca ½ meter… och jag har kännt och klämt och inget verkar va av eller så, när den sitter på hästen så har han ju inte bommen PÅ ryggen ju… den sitter bra där.

Milli
0

Jag hade en sadel med bruten bom. Vi märkte det genom att sadeln inte satt som den brukade, gled fram. sen visade sadelmakaren att om man vickade på den så var bomen rörlig. kändes att den var av.

Snuttan
0

Alltså så lätt brukar inte bommar gå av :p De flesta bommar är ju rejälare än så :p Vet du vad din bom är gjord av för material?

[slo]
0

Ja mycket mer än vad Snuttan har skrivit kan inte jag få fram av den bilden… Släng in några till, där ni gör lite saker :) Det är lättare att tänka "nu ska jag sitta korrekt" i en halt ;)