Ridhästar?
vad jag har hört är att i regel är dom flesta ridhästar för tunga och alla ridhästar jag har sett förutom dom som e hoss proffs tycker jag e för tunga.

Menar du för tjocka då eller för grova i typen? Vad gäller typen så finns det ju alla sorter, men generellt tycker jag att det är väldigt lätta hästar idag jämfört med förr.

Tjocka

OK, inte direkt i vårat stall iaf. Unghästarna som är på lösdrift kan vara lite tjocka ibland, men de tas in på stall månader innan för att bli smärtare till test och tävlingar. Tävlingshästarna står på stall och är jättefina.
"Okej"
jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar ?
alla hästar är ju inte för tjocka, och anledningen till att dom verkligen inte är det hos proffs är ju rätt enkel, där tränas dom hårt -ofta. fritidshästar tränas ju inte på samma sätt…

Jag tror många privatryttare är lite för "snälla" och släpper dom på frodiga beten och sen ägnar vi hösten och vintern till att banta våra små älsklingar. Jag håller med dig man ser alldeles för många överviktiga hästar runtomkring, möjligen att dom är slimmade och fina så där i mars, april fram till betet. Jag fick en fråga om min New Forest hade fång, dom tycket jag hade henne på så magert bete, när jag förklarade att jag inte villa att hon skulle gå upp, så trodde dom mig inte. Hon har i alla fall aldrig haft fång men är lätt göd och då är det ju bara att hålla igen på maten även på sommaren. Varför hålla på och jojo banta hästarna, det måste ju vara bättre att alltid passa vikten lite granna.
#6 exakt, det kan nog vara lika ohälsosamt att jojjobanta en häst som oss människor.
ämnesomsättningen kan bli förstörd av detta.
jaa, självklart är det ju så med.
men sen är det ju skillnad på profftränade hästar, och skogsmullar.

Jag tror att många privata Skogsmullehästar går lika hårt som tävlingshästar, många rider sina hästar minst en timme om dagen och ofta svettiga, det är i alla fall den anledningen jag hört till att klippa hästarna. Det är nog snarare så att det är lätt att missbedöma hur mycket/lite mat en häst ska ha, och då särskilt på bete. Vist är det härligt med stora gröna hagar i alla fall för ögat, våra gästar skulle nog må bättre av lite magrare skogsbete, att behöva jobba lite hårdare för att få i sig sin föda.
Är det nu så att man inte rider så mycket då blir det ju än viktigare att hålla nere på vikten på hästarna, det är ju inte hästarna som bestämmer mat mängden det är vi människor, vi måste ta vårat ansvar även över promenad hästarna och deras välbefinnande. Kanske får man tänka om, och se att det finns andra bättre alternativ än vykortsgröna hagar. Bönderna förr dom använde den steniga jorden där man inte kunde plöja och ta en skörd till bete, jag tycker man ska gå lite tillbaka till det gamla igen. Sen behöver inte Skogsmullehästen få kraftfoder heller det räcker så bra med hö och halm, förr var det hästar som jobbade som fick korn och havre.

#9 Jag kan inte hålla med dig om att skogsmullehästen går lika hårt som de i proffsträning. Vi har visserligen tillgång till skrittmaskin i stallet, men den används marginellt av oss hobbyryttare. Hos proffsryttare är det skritt, träning och ibland även en utritt varje dag för hästarna. Däremot får de oftast inte samma utevistelse.

En timmes ridning så hästen blir svett är som promendadridning. Inte behövs det något särskilt högt foder för den skull. Det är det felet vi gör. Vi hästägare tror att hästarn jobbar så hårt så dom behöver höga värden. Därav många tjocka hästar. Om det var det du menade.
Jag kanske "börjar" förstå lite nu iaf… 
Men även om tex en nordsvensk är grövre, så behöver den ju inte vara tungriden. Eller menar du att dom flesta ridhästar är "feta"? : )

jag tycker då att även ridhästar ska se ut som dom vältränade travhästarna gör.
#13 Usch, nej, Jag tycker travare hålls ALLDELES för smala :/

#14 nej dom e lagom så borde ridhästar åsså se ut
#15, neej, nu vet jag inte vilka travare du sett, men jag har sett många travare som kommit hem alldedles utmärglade från travproffs som kör in, startar dem och sånt.. Men visst finns det dem travare som har fint hull också, men inge som jag sett iaf..

#16 jag har bara sett fina min bebis som jag tränar e jättefin mitt trav russ e inte spellelt tjock han heller
#17 Det finns ju säkert dem som har fint hull, t.ex som på bilden :) Men jag säger bara utifrån vad jag sett..

#19 Men man måste ju också se på hur hästen är byggd rfån början, den kan ju finnas anledningar som har med rasen eller kanske benstommen att göra så att en annan häst kanske inte kan se ut så där. Jag sitter nu absolut inte och säger att det är fel att en häst ser ut som bilden i inlägg #19 gör utan med tanke på syftet med hästen och att den på bilden travar riktigt fort så ser den för mig riktigt bra ut. Däremot så finns det ingenting som säger att alla hästar har alla förutsättningar för att se ut som hästen på bilden i inlägg #19.

Exakt… Avlade för att springa fort är oftast lättare i typen medan samling och hårt muskelarbete kräven en annan typ av kropp. Det är ju det man försöker komma underfund med i dagens prestationsavel (för ridsporten, då); vikken typ av kropp som är optimal. Jag tycker inte det verkar helt hundra än, även om en del forskning finns.
ja du nea, alla hästar kan ju inte se ut som en elit-travare, stackars jango en stor tung tinker, om hon hade sett ut som en travare. då hade hon förmodligen varit väldigt undernärd…

#22# He, he eller min fjording Gejsa.
Nu har jag ett halvblod/fullblod som är 22 år hemma. Han kan ju aldrig tex se lika maffig ut som ett halvblod. Så det är ju rasen som gör det med. Men många skogshästar är tjocka. Men å ena sidan ser jag hellre det. För då vet jag att dom får mat iaf. Än att träffa ett benrangel ute i skogarna. För då mår dom ju sämre. Är man riktigt fet så kan ju både hjärta och ben fara illa. Men så farligt tjocka är inte dom hästar som jag ser iaf runt omkring mig.

#24# Nej, Nina inte alla. Nu ska du inte ta åt dig alls. Och du har ju eg ingen skogshäst som jag skrev. Jag har det. Men du tävlar ju. *ler* Om det var mitt inlägg som du undrade över.
neej nina, din häst är så söt så :)
men du tävlar ju honom med, inte rider som vi gör..;)