Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7413 ggr
Zabbio
0

Klippa lite = utan täcke?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan..

Jag är egentligen mot klippning Oskyldig men efter ridturen idag fick jag väl ge mig..

Han ar ju satt vinterpäls nu och det är första vintern jag kan rida vettigt. Red ut, tog det lugnt, skrittade väl mer än dubbelt så mycket som vanligt. Och halvägs på rundan är han ändå genomblöt och mycket, mycket trött/flåsig, så det blev en paus där han fick dricka, gå runt lite och beta i ett antal minuter, efter avskrittning vid grustaget.

Värmde upp och hade lite fart hem (hn är otroligt pigg fast att han blev trött ch varm) men  bara kanske 10 minuter. En bra del av vägen gick jag bredvid, är rätt skönt att sträcka på benen, och resten av biten  var det skritt som gällde. En sista tölt och galoppvända innan slutlig avskrittning, vid det laget hade han förståss återgått till normal andning och den mesta svetten torkad. Hem, svampa av och fleecetäcke.

Men jag inser att om jag ska kunna rida i vinter måste han klippas. Samtidigt kan han inte gå med täcke dygnet runt eftersom han får skav otroligt lätt, och så känns det bättre att få lufta pälsen tycker jag :) Men även med bogskydd och noga valda täcken får han tendens till skav vid höft och bog efter bara några dagar, jag gissar att om han haft det hela vintern hade han inte haft mer än några tussar päls kvar på kroppen..

Han är lite frusen.. klarar alla väder inklusive snöstorm, men blir han det minsta blöt så fryser han. Kommer in de flesta kvällar (lär bli var kväll när gräset tagit slut och det blivit kallare) har träd som skydd i hagen och fri tillgång på stråfoder.

Om jag gör en liten klippning, typ hals oh bakom armbågarna, så kan han väl gå ute otäckad?Där täcker ju knappt täckena..

Inte för att det blir nån snygg klippning, blir första gången jag klipper själv och vet inte hur van han är..men han brukar tolerera allt skit jag hittar på så det går nog bra. Är ingen som kollar på oss i skogen ändå ^__^

Bild från innan ritten idag..han började gå samtidigt som jag suttit upp, innan jag var klar och hade rättat till mig :) Han gör så, jobbar lite halft med det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

monsi
0

klipp så kallad jackt klippning finns flera varianter.

Klipper själv hals,mage o flank på mina de går utan täcke men  på halv lös drift. De står inne på nätternna om det blir riktigt kallt annars går de ut o in som de vill.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Zabbio
0

#1 Är inte jaktklippning dät man klipper allt utom sadelstaden?

Tänkte nåt i stil med detta. Jaaaaa…liiiite töntigt kanske men vad f-n..:P Man kan väl leka lite? Ska ju inte göra nåt seriöst i vinter ändå och det skadar ingen (får förståss anpassa mig efter hur pålle reagerar på allt). Det täcker de värsta ställena men borde inte kräva täcke. Jag tror ine att han svettas mycket vid flanken…

monsi
0

Finns olika jackt klippnigar.

En där man klipper hals,armbågr lite under magen (typ rand) sen flanken.

Det var en kul klippningGlad

fridak
0

spårklippning finns det väl något som heter? då klipper du del av halsen och ett spår längs med hela sidan på hästen. ungefär som filtklippning som också borde fungera otäckat.

Salo
0

Haha, läckert. Så vill jag klippa (klipper aldrig), vilka idéer jag fick nu. Fast jag har ju ingen klippmaskin så… det får bli nån annan gång. :)

Rita-S
0

Spårklipp kan dom iaf gå utan täcke för det mästa, enligt alla jag talat med samt alla hemsidor jag hittat iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tusen
0

Som sagt spårklippning av olika varianter tar ju bort hår från ställen som ändå inte täcks. Då det gäller täckning av hästar så är det oftast vi människor som fryser och då också tror att hästen fryser. Ren, torr kyla fryser sällan hästen av. Däremot kombinationen regn och blåst (vilket för övrigt även kan ske på sommaren också) kan göra att vissa hästar fryser. Dock långt ifrån alla.

Rita-S
0

#7 presis :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Janice
0

Hade min islandshäst klippt såhär förra vintern. Täckade bara då det var riktigt riktigt kallt, eller då det var regn/snöoväder.

monsi
0

# 9 det var den klippningen jag försökte beskriva i 3# Tack! för bra bild på vacker häst.

Repoort
0

En spårklippt häst som njuter av norrlands härliga februarisnö

monsi
0

#11 tjusig

[Angel88]
0

mitt sto skulle gå av på mitten om ja inte teckade henne… har till och med fått lägga på henne ett 100g täcke nu, och har börjat sätta mycket päls med på halsen. om ja inte teckar henne är hon lika spänd som en fiolsträng längs hela ryggraden och ömmar. hon har även gått med rengn tecke hela sommaren i stort sett… en mycket kännslig dam dessvärre. hadde varit skönare utan tecke mer naturligt..

Alex
0

Att bara klippa halsen och bogen ska inte vara några problem. Det är väldigt vanligt bland islandshästar, just för att de ska kunna gå otäckade ändå. Men att de torkar snabbt där de svettas som mest, vilket ju ofta är just där.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

Jag ska göra en så kallad islandsklippning, dvs klippa ett spår från bringarn upp till halsen på framsidan så att säga. Hjälper inte det får det bli spårklippning.

Han blir ju genomvåt vid minsta lilla redan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zabbio
0

Tack fötr info och tips, då hade jag rätt för mig :)

Crow klrar ju normalt sett allt kallt väder utan täke, men fryser när han blir blöt (= skakar. Känner bakom öronen, nere vid de blodkärlen där om han är kall eler varm, är han kall där så vet jag att han snart fryser ordentligt om han inte kommer in eller får täcke. Och det är bara när han blir blöt. Har jag täcke på annars så blir han mycket varm under täcket och det kan inte heler vara skönt).

Naturligtvis får han täcke vid regn eller rejältblötsnö fall, det får han ju oavsett om jag inte klipper. Vil bara vara säker på att kunna klippa ner svettomrpådena utan att behöva täcka mer än annars :)

Den klippningen jag tänker på liknar väl mest islandsklippning :) Vi får se hur det blir, klippmakinen jag kan låna ska vara rätt klumpig, och jag vet inte hur Crow reagerar, så vi får se hur konstnärlig klippningen blir, eller om han bara blir massakrerad.. :3