Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1455 ggr
CelsiusT
0

Grovfoderplacering?

Jag har en liten sak som jag funderar på. Jag flyttade mina hästar till lösdriften igårkväll =) Vi blev klara med utgrävningen och det blev jättebra!

Men jag funderar på hur man ska placera grovfodret på bästa sätt. I början nu är tanken att bara lunchfodra för att vänja hästarnas magar vi hösilaget medan det fortfarande finns mat i hagen.

Ska man anordna krubba inne i lösdriften och fodra i? Ska man sprida ut det ute? Ska man fixa en anordning ute så det inte kommer regn på det?

Sedan (om några veckor) är tanken att ge hästarna fri tillgång på grovfoder och även då kommer funderingen på hur man placerar fodret bäst.

Kan man placera ut en rundbal och skära upp 3-4 "hål" (tänker mig ca 2dm breda och uppefrån och ner på balen) som hästarna kan stå och äta ur. Tänker så för att få balen att hålla längre (har bara två hästar) + att det annars är jobbigt att anordna tak till balen. Är det bäst att placera en rundbal på berget eller på gräset?

Eller är det för mkt med en rundbal (ca 3-400kg) på två hästar? Ska man istället ge av dom mindre balarna (=dubbelt så dyra)? Om man ger av dom mindre balarna, är det då bättre att fodra inne i lösdriften?

Är det smart att fodra så nära lösdriften som möjligt eller tvärt om? Jag tänker på hästarnas rörelse i hagen och hur villiga dom är att gå bort till maten om det är dåligt väder, eller tvärt om hur villiga dom är att stå inne vid dåligt väder om dom inte kan äta inne. Samtidigt som dom kanske blir stående inne hela vintern (trots fint väder) om man fodrar inne…

Hur tänker ni?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

Hade jag haft en lösdrift, så skulle jag sett till att ha maten på ett ställe där hästarna inte kommer att kunna trampa sönder marken och behöva stå i lera, eftersom dem kommer ägna ganska mycket tid till att äta vintertid och då kommer det gå ruskigt snabbt att trampa upp marken runt balen och sen är det alldeles lerigt. Så jag hade lagt en yta med grus/sand.

Angående balarna, så hade jag gjort någon anordning så det inte kan regna på det och inte heller så det spills en massa, så hästarna trampar rundor i det och sen inte vill äta det. Gör man en smart anordning så kan man spara massor med pengar.

Hösilagebal på 300-400 kg skulle jag tro är för mycket till två hästar, det tar ju bara några dagar sedan blir det dåligt.. Men är det väldigt torrt, uppåt 70-80% ts, så kan det gå.. Det beror ju lite på vädret också, är det kallt, så håller det lite längre..
Men jag hade nog sattsar på hö på rundbal eller mindre hösilgebalar för att vara på den säkra sidan.

Detta är vad jag hade tänkt angående utfodringen om jag haft en lösdrift :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#1 Ja fast en yta med sand/grus hjälper ju inte för lerigheten, då måste man ju gräva upp och bottna med sten som drenerar och sedan göra någon yta av det. Då är det ju bättre att ha den på berget.

Att göra en anordning så det inte regnar på den, jag hade ju ett förslag på att bara skära i plasten så det blir små öppningar och resten regntätt? Så gör man ju ofta till får om man ha för få får till en rundbal. Det för ju också att det inte rides ner så mkt spill. Annars har jag lite svårt att komma på hur jag kan gör aen anordning som är säker utan att det kostar multum.

Tanken är i så fall att ha dom mindre balarna nu när det bara blir lunchfodringar och när det fortfarande är väldigt varmt och sedan köpa till rundbalar när det blir kallt, typ december till februari kanske. Dom balarna vi kan köpa i så fall är väldigt torra. (Vi har nämligen redan köpt småbalar med ensilage men det räcker bara halva vintern)

Min största fundering är ju hurivida man ska ha foder inomhus eller inte. Och hurivida man KAN ha foder inomhus eller inte. Hur bra det är för hästarna liksom.

Cilla89a
0

#2 vi har gjort en yta med grus, och det vi gjorde var att dra bort lite utav jorden och sen la vi på ett ordentligt lager med grus, och det funkar hur bra som helst, så jag förstår inte hur du kan säga att det inte hjälper för lerigheten?
nu har vi ingen lösdrift, denna yta som är ungefär 25*30 meter fungerar som en rasthage vintertid, för att slippa låta hästarna trampa upp hagen och stå i lera, samt nu när hästarna fortfarande går i den stora hagen, fungerar denna yta som foderställe. Man märker rätt snabbt, att slänger man ut hö i hagen, där det är gräs, går det några dagar sedan är där upptrampat. Denna yta med grus är guld värd.

att ha foder inomhus, tänker du på ligghallen då?
tror jag inte är så bra, tänk på hästarna som är ranglåga, är det lite dåligt väder, så står dem ranghöga hästarna i ligghallen, antingen för att söka skydd för vädret eller att äta och då får de ranglåga stå ute hela tiden.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

du kan göra en höautomat

WinterPrince
0

I lösdriften där jag har min häst står hösilagebalen strax utanför ligghallen. Marken är asfalterad just runt balplatsen för att inte bli lerigt.

Sen står balen i en rund foderhäck.

Zaphix
0

I vårt stall hängre vi upp en massa hönät i hagarna som vi fyller på dagligen. Ingen idé att ställa ut balar, vi har i alla fall två hästar som river sönder och kissar och bajsar på maten och en massa blir nedtrampat.
Dessutom får de gå och leta efter hönäten som hängre i träden, då får de lite naturlig aktivering också.

Dock planerar vi att bytta två höautomater så småningom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#3 Så som jag förstog det så var det att "slänga ut" lite sand och då borde det inte hjälpa på smkt. Men ska man gräva undan och fylla upp med sand så att det håller (så som du beskriver) så blir det både dyrt och väldigt besvärligt. Speciellt som vi har berg i hagen.

Ja jag tänker mig att man kan utfodra dom i "ligghallen" (eller vad man nu vill kalla lösdriftstallet för). Jag har två hästar och stallet är gott och väl tillräckligt stort för att båda ska få komma in. Dom står båda inne tillsammans eller är båda ute tillsammans, äter ofta från samma tuva osv, så att den "ranglåga" inte skulle få mat tror jag ju knappast skulle ske om man matade inne.

#4 Hur? Jag vet ju att det finns massa olika varianter osv, men jag vill ha tips och tankar kring hur man kan anordna utfodringarna, utan att det blir jättedyrt.

#5 Jag har stallet på berg och precis utanför är det ett område med berg, så där blir ju inte lerigt. Hade också fundering på att ställa en bal där. Har du en rund foderhäck? Sådan som man har till får och andra djur? Den är det inget tak på va? Hur klarar det sig?

thilda-
0

#7 inne på gotlandsruss.ifokus så finns det en tråd som heter "höhäckar" :)

lisette
0

kan hästarna äta från samma bunke? det är inte så att en häst blir ivägknuffad?

samsas de så hade jag haft balen på berget. annars spridit ut det på olika ställen.

det finns olika ringar att sätta balar i. man kan bygga egna osv.

Elshira
0

#Höpåsar i träd?! Ni vet jg inte hur högt eller lågt de satt men högre än en krubba av lägre modell bör nog inte höet vara på i.af då de kan få problem med nacke och rygg - de är ju trots allt inte skapta att äta i träd xD

Hakuna matata!

Tusen
0

Allt beror på hur goda vänner dina hästar är. Våra är så snälla mot varandra att de t.o.m. äter kraftfoder tillsammans ur olika bunkar och i olika mängder. Ingen tar av den andra. Nästan för bra för att vara sant eller hur?Glad

VI har alltid fodrinngen utomhus då de inte behöver bli rädda för att bli instängda eller så. En höhäck eller hölåda där man fyller på någon gång då och då gör att hästarna har mat hela tiden och äter då bara så mycket de behöver. Inget spill och ingen bråk om maten. Dock kan det ta några månader innande har vant sig vid att det alltid finns mat.

Länk till en fantastisk höhäck.

Zaphix
0

11: Det är en sån vi ska bygga typ. :)

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Foderhäcken är nog egentligen avsedd för kor, men samma princip som de för får fast storlek större.

Den har inget tak, men då vi har 6 hästar i lösdriften så går hösilaget åt innan det hinner bli dåligt.

CelsiusT
0

#9 Nej hästarna buffar inte undan varandra. När jag fodrar med kraft till dom så håller jag i båda hinkarna samtidigt och dom äter precis intill varandra utan att tjura. När den ena är klar sticker den ner huvudet till den andra och dom fortsätter att äta tillsammans, ur samma hink, om dom får för mig =) Dom äter ungefär samma mängd så mig brukar det inte spela någon roll. Dom äter ofta från samma tuva gräs (ser jättegulligt ut, ska se om jag får bild på det någon dag).

#11 Ja dom ha rju haft fri tillgång till gräs hela sommaren ;) Hehe, nee men jag förstår vad du menar. Men dom har tidigare år alltid haft fri tillgång på hö, så det ska nog inte vara några problem =)

Jag tänker på detta med tak till en rundbal. Vad tror ni om det att man låter plasten sitta på åsså skär man upp några hål runt om på balen så hästarna bara kommer åt en del av balen. Då blir ju resten av balen fortfarande inpackad och det gör inget om det regnar eller snöar på den. Jag vet folk som gjort så till sina får när dom inte haft höhäckar, så det borde ju fungera. Vad tror ni om det?

Tusen
0

#14 Nja, det finns en risk, när man behåller plasten på, att hästen får i sig plasten. Inte så bra. Försök istället att göra ett tak (av annat material) som du kan ha över balen.

Zaphix
0

10: Var det riktat till våra hönät i träden?

Isf så är det inga problem. De sitter iofs nån meter upp, men de skakar ned höt från näten och äter från marken.

Min och Dackes blogg