Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3555 ggr
Gronstedt
0

Varför oldenburg?

Min hyrda häst är stambokförd i oldenburg-stamboken, med oldenburgkronan inbränd på låret. Men i passet kan man läsa att pappans båda föräldrar är renrasiga hannover så långt passet sträcker sig (har inte passet här - är det 3 generationer bakåt från föräldrarna?), utom ett fullblod långt borta på farmors sida, och mammans föräldrar är ett renrasigt fullblod och en renrasig hannover.

Så varför i allsin dar är hon inte i Hannover-boken?

Alex
0

Jaa du, det var väl någon som tyckte hästen passade bättre som oldenburgare. Flört Nej men både engelskt fullblod och hannoveranare är väl vanliga och godkända raser att korsa in, så det kanske helt enkelt har något med det att göra?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Vad jag förstått så är de alla mer eller mindre samma ras, men att man väljer att registrera som t.ex brittisk ridponny itsället för svensk ridponny? *är inte semma på det här med storhäst avel, men var en gissning*

Men en och samma häst kan ju också vara godkänd för de olika "raserna" lite som när man sätter t.ex welsh partbred stämpel för svensk ridponny med welsh blod =)

Hakuna matata!

Cezanne
0

Oldenburg har numera en öppen stambok. Pratade med en representant i våras eftersom min häst har oldenburgare i grunden men det spelade ingen roll så länge hennes härstamning var godkänd av förbund som var godkänd av Oldenburgförbundet.

Gronstedt
0

Vad menas med "öppen stambok"? Att alla andra raser som är godkända av Oldenburgförbundet kan registreras som Oldenburg?

Cezanne
0

#4 Precis!

Gronstedt
0

Varför gör man så - öppnar stamboken?

Jag läste på om rasen oldenburg innan jag fick hem henne, men nu har jag alltså en hannover med fullblod. Inget fel med det, hon är världens bästa häst, men lite konstigt verkar det. Fast hon har den där typiska "oldenburgnäsan", så någonstans är det väl en oldenburgare i bakgrunden.

Alex
0

#6 Antagligen för att det finns dåligt med individer i rasen och att stänga stamboken skulle medföra inavel och/eller att rasen dör ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cezanne
0

Man ville kanske bredda avelsbasen?

Vet att man i Tyskland började förädla rasen redan på 50-talet genom att ta in en fullblodshingst och en anglonormand som var högt i blod. Man gjorde det för att man ville modernisera rasen och göra den till ridhäst istället för vagnhäst som den främst varit innan.