Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3425 ggr
Rökkvadis
0

Lynnesfel eller?

Hej! allihopa jag har ett stort problem som jag skulle vilja ha hjälp med eller iaf era synpunkter.

Jag har somagt tt island sto som är 7år o jag har alltid haft problem med hanteringen på har liksom försökt allt… men jag börjar liksom o tro att hon har ett "lynnes fel" oftast så beror det ju på att kemin inte fungerar mellan häst o människa, men jag köpte henne från en känd islands människa som då förklarde hennes brister vilket jag då trodde att hon enbart var ouppfostrad o bara behövde ledarskapet så skulle allt gå bra, sagt ogjort jag har nu haft henne i snart ett år o hon blir bara tuffare o ledarskaps övningarna kan hon utan problem men hon förstår inte varför hon gör dom, därför har jag fått hjälp av en jätte duktig tjej som är lugn o verkligen kan rida o förstå hästen (ifall jag har missat något) men hon beter sig likadant.

Jag har alltid kunnat rida henne utan större problem hon har ju alltid visat att hon har humör o det kan jag acceptera, men nu red jag henne i Söndags o hon var inte arbetsvillig o hon kastade av mig två gånger o hon gav sig inte förens jag hade ramlat av, men jag kämpade vidare för att visa att det är jag som bestämmer o tillslut så fick jag henne dit jag villeFlört, men så idag så skulle min underbara vän rida henne o hon gick snällt i början i jätte fin form med inst två hovars övertramp sedan helt plötsligt från ingenstan så reser hon sig rakt upp o när hon väl gör sånt här så blir hon helt blockerad det går inte o få kontakt med henne.

Min fundering är har hon nått fel i huvudet?eller kan hon ha ont i ryggen?….med tanke på att hon alltid har testat allt som hon kommer på,men nu börjar hon bli farlig jag är ju rädd om mig själv o alla andra.

Har ni några synpunkter på det hela?

vad tror ni?

Linda
0

Hej

-Jag tror att hon har som många islandsfolk kallas "stor/stark vilja".

"Tyvärr" är det många hästar från island som transporteres hit för att bli familje hästar men ibland kan bara den resan vara för mkt för just den individen.

-Jag vet min pappa som köpt mkt hästar från Island och det brukar ta ett par år innan de vant sig brukar han säga.

-Vissa hästar är kännsligare änn andra och en sådann resa, ny miljö och helt annan hantering änn på island där de kanske stod på lösdrift osv klart att inte alla hästar är skapta för föändringar.

-Man brukar säga att ytterst få har "lynnesfel" men om du utgår från att din häst har det så är det bara att börja jobba..

-Tyvärr godkänner inget försäkringsbolag ersättningar och en häst med "mentala" problem tar dubbelt så lång tid att arbeta med änn en lugn och stabil häst.

-Men jag tror verkligen på att det går att få en sund häst av din häst, eftersom jag själv sett värre exemplar änn det du beskriver som har blivit jätte fina familjehästar.

Lycka till/ Linda

Kiara
0

Min erfarenhet är att ”lynnes fel” bottnar i något annat, psykisktsjuka hästar det är mycket ovanligt. Men vad som är fel när hästen inte fungerar det är ju svårt att avgöra, rygg och ben är ju lätt att kolla.

För en massa år sedan hade jag hand om en nordsvensk som ofta var mycket trevlig men så kunde det slå slint i huvudet på henne och hon blev farlig och jag menar farlig. En gång så släppte hon in mig i spiltan för att ge henne mat men när jag gick ut så sparkade hon mig i benet och jag har en grop i muskeln än. När hon var så farlig att man inte kunde vara i hennes närhet inte mocka boxen inte släppa ut henne i hagen så beslöts det om avlivning. Hon hade inte några fel som veterinären kunde hitta vid undersökning. Men efter obduktionen så viste vi och hade jag vetat vad den visad hade jag låtit avliva henne ett år tidigare. Hon hade cancer hela buken var angripen tydligen och smärtan måste varit enorm för den stakars hästen.

Med detta vill jag bara få sagt att även om man inte hittar något så finns alltid en orsak mer eller mindre tydlig. Att det skulle vara något sådant med din häst det tror jag inte men jag vill att alla ska tänka på denna nordsvensk innan man blir arg på en ”dum” häst/hund/katt/alla sorters djur.

En noggrann veterinär undersökning skulle jag rekommendera som första åtgärd om hästen visar sig frisk, vilket hon troligen är. För mig så förefaller problemet med din häst vara att hon när hon går bra pressas lite längre och hårdare än vad hon klarar. När hon ger er vad ni vill ha av henne så avsluta och sitt av henne och led ut henne i skogen. Att bli riden i form tar enorma mentala krafter från hästen och när den belastningen blir för stor då blir det en urladdning och hon försvarar sig med att gå upp på bakbenen. Som man själv efter en hårt pressad dag helt plötsligt bara ”måste” skrika på sin man eller tuta på den där dumma bilen, kraften måste ut.

Om din häst har gått länge och samlat kraft då är ribban mycket lägre innan urladdningen kommer och hästen kan uppfattas som en problem häst. Lägg mängden arbete precis under vad hon klarar och se henne som så populärt heter som en utbränd häst.

Försök att variera tärningen, lös hoppa henne varannan vecka är hon inkörd eller möjlig att köra in så att köra en dag i veckan är ju inte helt fel.

Ledarskaps övningar är jag lite så där tveksam till det är som att lyfta ut problemet ur vardagen att istället försöka ha fokus (det är ett mode ord) på att alltid i vardagen vara ledare. Jag tycker att man ska lyfta ut NH träningen och lägga in det i den vanliga hanteringen. Öva gärna men då för att träna människan på att göra rätt. När jag NH tränar i paddocken då går det mer ut på att förstärka hästens självförtroende och att övertyga hästen om att jag kan få den att klara vad den trodde att den inte kunde. Att få hästen att känna att henne kan jag lita på och det finns inget som hon ber mig om som är farligt.

Rökkvadis
0

Hon har ju alltid varit "rackig" som jag säger o alltid hittat på sattyg, min instruktör brukar säga att jag inte får sätta för mycker krav på henne eftersom att hon blir arg o då kan stegra sig o sparka bakut, men detta kallar jag att hon har humör o det lär jag som människa lyssna på då vet jag att nu förstår hon inte mig helt enkelt…..

Hanteringen tycker jag skulle ha blivit bättre efter snart ett år hon skulle ha acepterat att man håller på med henne, men det gör hon inte…jag har blivit tillsagd att hon har dåligt själv förtroende o inte litar på människan men är ändå arbets glad o villig… men hur får man en häst att hitta självförtroende? jag har blivt tillsagd att när hon blir arg så ska jag helt enkelt släppa det jag gör o göra något som hon kan… men det är ju inte lätt det heller eftersom hon blir helt blockerad o man får inte kontakt med henne, i det ögonblicket så struntar hon i att det kanske står en männsika i vägen….

Jag försöker att variera min träning men nu på sista så har hon tränats i form mer eftersom tölten har blivit försämrad….. i min stilla tanke så kanske hon skulle ha en vila men det är inte heller lösningen då får jag ett helvete sen hon blir alltså ohanterlig detta har vi provat förut….

Eftersom att det inte var jag som red henne igår så ringde min underbara vän o sa att min häst inte var sig lik.. dom menade på att mycket sattyg har hon gjort men detta var inte min "Disa" dom kände inte igen henne helt enkelt o det har inte jag heller gjort, i ena stunden så funderade jag på om jag hade pressat henne för hårt som gjorde att hon kastade av mig men när jag tänkte efter så har jag inte gjort det heller, vi gjorde inget som hon egentligen inte kan……

Så jag ringde till min equiterapuet o berättade hela historien o han var övertygad om att nått fel var det… kanske överansträngd eller sträckt sig i ryggen men varnästan helt säker på att hon har problem i bakre delen av ryggen… då han liksom är väldigt upptagen så skulle vi få vänta till den 19/12 innan han hade tid…. men då menade han på att under tiden skulle hon hållas i gång rida barbacka, eller mark arbete….

Jag vill ju inte "somni säger " kalla min häst "dum i huvudet" självklart vill man ju veta att hon inte har ont nånstans därför har jag valt att ta ut en kotknackare i första hand……eller tar in henne på en riktig häst klinik o få henne utredd…

Jag vet att det är ytterst få som verkligen har lynnes fel…… därför har jag valt att inte döma henne förens dom har kollat upp henne.

#1 Linda- Min häst är Danskfödd o hur hon är uppväxt vet jag inte inte, men jag vet att hon har haft ett föl…..På vilket sätt ska jag börja jobba med henne? har gjort allt…..

Kiara
0

Mitt råd är åk till en riktig klinik och gör en stor utredning med en gång i längden blir det, det billigaste. Gör en djupdykning i hennes hälsa en häst är så mycket mer än en rygg. Det rådet som din rännare ger att inte sätta för mycket krav på henne det skulle jag vilja förtydliga lär dig lyssna på hennes signaler och stoppa innan det slår slint i huvudet på henne.

Att hon försämrat tölten är lite oroväckande och kan tyda på att hon har ont.

Ridmässigt skulle jag ta ett steg bakåt flytta mitt fokus från tölten till ett avslappnat ridand i en låg form, det kan vara så att du har samlat henne för fort.

Jag såg att du bor i Västmanland har du möjlighet att träna för Staffan ljungberg? Han är western tränare och jätteduktig mjuk och fin till sättet. Jag vet att många Islands ryttare brukar rida sina unghästar för honom för att få en bra start för vidare träning. När jag började träna för honom så var det många pusselbitar som kom på plats framförallt hur man kan rida en häst i låg form och ändå med undertramp.

Hur får man en häst att hitta självförtroende? Jag skulle vilja säga så här hästen ska inte hitta självförtroende utan få förtroende för dig, du ska bli den hästen vågar följa genom eld och vatten. Det tar tid försök att få hästen att våga saker som är lite läskiga var mjuk och övertygande om att det är inte farligt att gå på den där pressningen.

Pressening om man tar det en rätt läskig pryl.

Börja med att lägga ut en pressening på en plats där den kan ligga länge, första gången går ni bara förbi den så du vet hur nära hästen själv vågar. Nästa dag försöker du visa hästen att den kan komma närmare när den kommer lite närmare så låt hästen bara stå där en stund och när hästen lugnat sig går ni därifrån, också är det bra med det för denna gång. Nästa gång går ni lite närmare igen och upprepar efter ett tag kan du få fram hästen och nosa på presseningen låt hästen nosa. Efter ytterligare en tid så kommer du få hästen att sätta en hov på presseningen och så småningom så kommer du att kunna få hästen at gå över den. Nu vet hästen att du inte kommer att pressa den till något farligt och den kommer att lämna över sitt liv i dina händer. Lika gör du med allt som är ”farligt” tid och tålamod det är nyckeln.

Rökkvadis
0

Men grejen är den att hon är inte rädd för något hon är super tuff…

Det var det jag menade med att börjar på att strula så vet jag att hon inte förstår då måste man visa henne på ett annat sätt o hon är alltid arbetsvillig, bara man börjar hitta på saker så hon får tänka med huvudet så är hon jätte snäll o go… efter en kurs så får hon alltid stå dagen efter o sen rids hon i lite mer fritt ute i skogen sen repeterar vi vad vi har lärt oss så hon går i paddocen max två dagar i veckan ibland inte ens det……

Näh… att hon har försämrat tölten har nog med o göra att vi har fått traven o sitta då blir oftast tölten sämre alltså hon har blivit mer passtacktig….

Som i söndags hon töltade klockrent hon gick jätte fint sen slår det bakut i huvudet ¨på henne o hon gör allt för att kasta av mig o samma med min kompis o hon menade på att detta är inte Disa…. så ju mer man tänker på det så har detta kommit som en handvändning hon har alltid varit rackig men hon har alldrig velat kasta av någon… så det är nog bäst att få henne utredd så har man det svart på vitt är det inge fel på henne ja då får man ta itu med det då…….

Jo du vet att allt sånt där har jag gjort förtroende övningar allt sånt att jag ska vara rolig o vara med o träningen ska vara varierad jag har frågat alla jag känner vad dom skulle ha gjort o dom hade min häst o jag får bara som svar att mer kan man inte göra jag har alltså frågat min instruktör som ändå är expert på islands hästar jag har läst kollat filmer allt… jag visar henne respekt om hon visar mig det… jag försöker läsa hennes signaler (sånt är jag bra påFlört)

Jag har verkligen varit självkritisk o verkligen frågat folk,,, för sån är jag… jag tror inte att jag är världsbäst utan jag tar kritik o tycker nån att jag gör fel så vill jag att dom säger det…….

Kiara
0

Ta henne till en klinik, någon annan hjälp kan jag inte ge dig, jag förstår faktiskt inte riktigt varför du frågar. För vad man än svarar så har du antingen testat eller så är det inte det som är felet, då återstår ju bara ett alvarligt medicinsktproblem. För uppenbarligen så finns det inget mer du kan göra och några tipps är nu nog inte ute efter för du har ju provat allt.

Rökkvadis
0

Nä! men vad är det frågan om! jag frågar om hjälp o jag är tacksam att ni lämnar era synpunkter, nu har jag provat mycket o det är därför jag frågar om det är nått jag har missat, men sen kan jag ju inte bara sitta o vara tyst jag måste ju få berätta att just det har jag provat o ni kanske kommer på nått annat….. hur ska man annars göra, om jag skulle sitta o skriva ner allt jag har provat o precis hur allt är så skulle ingen orka läsa… så på nått annat sätt kan jag inte komma på hur jag ska göra….

Precis som jag skrev förut jag är inte världsbäst men jag anser att jag kan hyfsat mycket men det finns alltid nån som kan mer……det är tråkigt att du tycker så!…… o det är tråkigt att du inte kunde hjälpa mig med mitt problem, du är snäll som har försökt… men att bli tjurig tycker jag är lite dålig stil… ska detta bli ett nytt forum nu då som man är tvungen o tänka sig för vad man skriver eller kanske måste tänka till hur man formulerar sig….för att folk inte ska misstolka o bli tjuriga…..

Jag förstår faktiskt inte på vilket sätt jag ska skriva på annars….

Linda
0

Detta forum är ju faktist till för att få råd, givet vis förstår jag dig Rökkvadis som känner sig hjälplös, förtvivlad på situationen när man känner att man prövat allt.

Jag kanske har missat det någon stanns men hur länge har du haft din häst?

Jag ska försöka hitta, ge de råd jag kan ge och önskar dig välgång med alla "försök" du gör.

-Jag har oxå vart med om "omöjligt" skarpa hästar och fogliga familje "hundar" kanske de aldrig blir men välfungerande rid/sällskaps hästar brukar alla kunna bli med rätt vård, träning och uteslutande från misstankar på smärta osv.

Med vänliga hälsningar Linda

Ps Du får jätte gärna kontakta mig.

Kiara
0

Jag kanske ska förtydliga mig. Uteslut alla möjligheter till kroppsliga fel på hästen. Sen är jag övertygad om att du finner en lösning på problemet om du söker hos dig själv och inte hos hästen. För som det framgår av dina svar så är du rätt låst, öppna dina sinnen och sök. Gå tillbaka till ruta 1, börja om, det är svårt och det är svårt att söka ett hästproblem hos sig själv och jag kan verka elak men jag tror att det är just så som du kan finna lösningen.

Rökkvadis
0

Tack Linda!

Jag har alltid trott som dig att alla hästar gå o göra häst av med rätt vård o förståelse för hästen… m.m… men nu börjar på att vackla har nog träffat min överman… det har visseligen varit lärorikt eftersom man har varit tvugen att ta reda på mycket men just nu så sitter det fast… det är liksom tomt i hjärn kontoret har slut på ideer , nothing, nada…. därför att jag hoppats på att få en AHA upplevelse att jag har missat nått….

Jag skulle verkligen vilja att nån kom o sa att det här gör du fel eller att hon har ont bara nånting…jag försöker att analysera hennes beteende… det finns inget som stämmer hon pratar inte rent hästspråk…hmmmm… ja jag vet inte??????????

Rökkvadis
0

Ok Tack Kiara! kanske var det det jag behövde höra att jag är låst som jag skrev till Linda jag är tom, finns ingenting, nothing, nada….jag vet inte hur jag ska fortsätta…Självklart måste jag söka hos min brister i första hand men det kanske var det jag behövde höra kanske är jag otydlig eller har hon haft ont länge… som sagt med den hjälpen jag har fått förut så har vi koncetrerat oss på hästen varför beter hon sig annorlunda osv….man är ju alldrig full lärd o det låter som en bra idé o börja om från ruta ett….

Staffan Ljungberg var finns han?

Kiara
0

#10 där har vi en börjanSkrattande

Staffan åker runt lite och han har lite kurser överallt, jag ska göra en djupdykning efter någon hemsida/telefon nummer.  Jag tror han kan ge dig några nycklar som inte jag kan ge dig genom det skrivna ordet. ” det finns inget som stämmer hon pratar inte rent hästspråk…” formulera om den meningen till -> hon talar inte ett språk som jag förstår (typ). Då är du jätte nära lösningen alla hästar talar inte rent, särkilt inte sådana hästar som likt ditt sto, inte riktigt är bered att överlämna sig till dig så där bara = intelligenta hästar.

Vad jag förstår så vill hon hela tiden ha lite att säga till om och hon har inte överlämnat ledarskapet åt dig fullt ut. Då är frågan orkar du jobba vidare eller vill du ge upp. Jag skulle inte ge upp om jag var du för just sådana hästar bli så underbara när deras suck kommer, likt här har du mig led mig.

Jag tycker att du ska börja med att analysera dig själv, för du har möjligheten att kunna tolka häsens språk och genom det nå målet.

Som det just nu är så tycks det vara mycket av en kamp med er ridning och inte en go harmoni, ge inte upp men sänk ribban lite. Fokusera mer på att få henne att följa dig än hur mycket undertrampet är, försöka att under en tid hitta tillbaka till grund ridningen och lägg finslipet på hyllen det kommer senare.

Man får dansa lite jenka när man utbildar hästar annars är risken stor att man pressar dom för mycket och genom det så når man inte målet.

Koppla bort hästen ett tag och sök hos dig själv för jag är helt övertygad om att där kommer du just att finna en aha upplevelse och när du finner den då finner du ännu mer glädje i hästar och ridning.

Jag hoppas du snart ska finna vad du sökerFlört

Kiara
0

här är hans hemsida http://home.swipnet.se/staffanljunggren/ Glad

Låt dig inte skrämmas av att han är western ryttare, dom två första lektionerna som jag red för honom så var det bara skritt men så lärorikt. Han löste verkligen en knut i min samvaro med min New ForestSkrattande

Rökkvadis
0

Vilka visa ordGlad det ska ju vara roligt o ha häst men just nu så är det inte det… har lite svårt just nu eftersom jag är ny opererad i foten… men hon kan ju få en liten vila så får vi börja om sen..

Rökkvadis
0

Tack så mycket ska kika in sen….

gejsa
0

Har nu suttit och läst allt ni skrivit om när jag har varit telefon lös. *ledsen*

Så där som din isis är beter sig ju halvblodsstoet som står hos mig. Ni vet hon som blev avkastad så jag blev tvungen att ringa ambulanen för ca 2månader sedan. Hon reste sig ju på ridbanan när hon blev arg när ägaren krävde något som inte passade damen.

Hon har börjat rida igen men bara två ggr på ridbanan. Hon känner att så fort hon börjar arbeta hästen så hotar hon att resa sig eller göra något annat. Hon har kunnat rida ut flera ggr. Det går bättre. Men hon är ju lite rädd pga vildsvinen men det går iaf. I dag red hon visst på åkern en bit bort. Hann inte prata med henne om det men hon kom ju hem på hästen iaf. *ler*

Nåja, i förrgår red hon på banan. Då spelade hon rädd för den lilla bäcken som är precis vid ridbanan. En väldigt liten bäck som bara porlar lite. Då tog hon bettet och rusade fram och tillbaka på ridbanan. Ägaren blev ju rädd naturligtvis att hon skulle hoppa över staketet (eftersom hon är en hopphäst). Men det gjorde hon inte iaf. För då skulle hon nog ha flugit av hästen sa hon. Nog för att hon kan hoppa med hästen men ändå.

Hon var hon sen också westerntränare direkt efter olyckan. Han sa att hon hade tappat förtroendet för ägaren. Hästen försökte flyga på henne när hon backade hästen och vände ryggen till för att gå framåt. Hon såg riktigt, riktigt elak ut. Hade bak öronen och kom snabbt bakifrån. Då skulle hon vända sig om och backa hästen osv osv. Varje dag innan hon rider hästen prövar hon tempramentet på gården. I går såg jag att hon t o m reste sig upp mot ägaren. Hon har kollat rygg osv. Hon brukar ha fel på ryggen så hon får massage en gång i månaden. Har utläkt spatt i ena benet. Men ont verkar hon inte ha iaf. Hon är typiskt tjurigt sto säger ägaren. Men jag vet inte faktist vad jag ska tro. Mot mig har hon inte gjort något än iaf. Prövde att gå omkring i hagen i höstas och plocka lite skit.  Då kom hon fram till mig i stället för att flyga på mig. Men å ena sidan så krävde jag inget av henne.

Svårt att ge dig något svar. Men jag säger nog som Kiara; sök veterinär. Åk till en stor djurklinik så att dom kan röntga ev. För visst kan hon ha ont. En häst är inte elak med flit oftast är det något som ligger latent.

Carola

Rökkvadis
0

Har kommit på hur jag ska göra nu! när jag tänker tillbaks så har hon inte haft någon lång vila på hela året, hon visseligen bara varit skogs mulle riden tills för två månader sedan… men nu har hon tränats flitigt… så nu ska jag ställa av henne iaf från o med nu o över jul o nyår sen får vi se….

Hon säger ifrån av något skäl men vi har känt igenom hela hästen, det kan tänkas att hon har haft tränings värk men visar ingenting hon är inte stel ellr nått sånt… så jag testar det här så får vi se sen vad som händer…

Kiara
0

Vila kan göra underverk, jag brukar ge mina hästar lite ledigt såhär före jul det är ju så mycket som ”ska” göra nu så det är ett sätt att bli av med det dåliga samvetet och hästarna är alltid bättre att rida efter vilan det är som om det dom lärt sig under året liksom fastnar om dom bara får gå och tänka en period.

Jag tänker alltid på mitt halvblod när jag ställer hästarna det var längesen och jag var uppstallad i det ”finna stallet” = dåligt med hagar, om sanningen ska fram inga allsGråterjag brukade rida hästen till en paddock en bit bort som ingen använde och släppa henne där medan jag gjorde mina läxor, detta var förbjudetOskyldig

Jag hade i alla fall tränat Lady (hon hette så) hårt hela vintern och hon gick super bra och det var dags att släppa hästen på bete, välbehövligt för henne men jag kände lite att jag skulle förlora lite av allt det vi tränat fram under året

När jag sen tog hem Lady efter betet och satte igång henne då gick hon som en klocka, det var som om alla vita fallit på plats efter vilan och allt stämdeSkrattande Efter det har viloperioder alltid ingått i min tränig jag ser vila som lika viktigt som träningen i sig. Jag hoppas att du också kommer att nå resultat efter att din häst fått gå och tänka och smälta sin kunskap. Lova att återkomma med rapport då du börjar rida igenGlad

Rökkvadis
0

Självklart gör jag det!

gejsa
0

Visst är vila bra bara det inte blir för länge. Jag märker på Gobban när han inte vill gå riktigt bra flera dagar i rad. Ja, då är det bara att låta honom få vila ett par dagar så går han jättefint sedan. En del hästar blir ju tokiga av att få stå några dagar. Det tyckte jag att han blev i början. Men nu är han kanonfin. Men får han stå för länge så blir han lite svullen i ena bakkotan så det är inte bra med längre perioder än 5 dagar.

Carola

Rökkvadis
0

Jo! tror faktiskt det… dom brukar få en längre vila en gång om året som era hästar som då har sommar betet.. många låter dom ju få vila, men våra rids på sommaren o har en vilo period på vintern..

Jag vet just en häst som var galen när dom skulle rida in honom.. markarbetet gick bra samt vissa andra saker men han blev oxå galen o blev farlig … han fick stå i 4 månader har alldrig gjort om det igen… medans vissa menade på att han inte alls inte skulle ha vila.

Sedan finns det en till häst som betedde sig som "Disa" gör o hon fick stå i 1.5 månad, o hon blev kanon go sen…

Hon får stå över jul o nyår det blir ca 3veckor sen får vi se, men det kanske räcker med två eller så behöver hon ha mer det visar sig… hon har inte haft en sammanhängande vila på ett år så det kan tänkas att hon är trött….hon har ju bara haft några dagar här o där men nu har hon tränats hårt i två månader 5-6 dagar i veckan hon kanske måste stå o fundera på alla intryck hon är ju fortfarande som en 5 åring i huvudet fast hon är 7 så hon har mognat sent….. jag hoppas verkligen på det här nu, det vore så skönt om allt släppte på henne……

Men tack för att alla kommer med ideér o synpukter det är uppskattat! jag kommer tillbaks o berättar hur det har gått……..

gejsa
0

Ja, man gör ju oftast så på hästar som man rider in. Först rider man kanske i några veckor sedan låter man dom få stå ett par månader. För att liksom få mogna och tänka på vad man gjort. Det är nog bra.

Carola

Rökkvadis
0

Jo eftersom att hon är ca två år bakåt i mognaden….

gejsa
0

Ja isisar mognar ju mycket saktare än vanliga hästar också konstigt nog.

Rökkvadis
0

Ja .. så är det ju! hon har ju haft föl o blev sedan inriden kanske vid 6 års ålder o det är ganska sent… så det kan tänkas vara därför hon är sen i mognaden.

Om jag jämför min häst o Irpa 2000 häst som då är fem år så ligger dom på samma nivå mognads mässigt, förutom att min häst är 7 år…kropps mässigt så klarar min häst mer än den hästen men i huvudet så får man ta det i samma takt…

Kamzon
0

Vad har ditt sto för stam?

Rökkvadis
0

Hon är efter Stormur 1038 frá vindási, dansk född, hennes farfar är då sörli 557 frà saudarkróki (vet inte om jag har stavat rätt)

Rökkvadis
0

Hej! allihopa! kommer nu med lite info som jag lovadeGlad, har kommit på hennes problem nu, hon har fått stått i lite över en vecka o vilat, men jag tog ut en Equiterapuet (en god vän till mig) o han såg att hennes sadel inte passar längre hon har ju musklat sig o kommit i form nu… köpte den sadeln för knappt ett år sedan men nu är det ju bara o sälja den (trist) men vad gör man….

Hon har blivit mycket bättre hon är ju fortfarande ett rödhårigt sto med temperament men äntligen har jag kommit på hur jag ska göra…. nu känner jag hopp igen…. återigen tack allihopa som har försökt o hjälpa mig….

Hon har blivit en helt annan häst o rida nu när vi hittade en sadel som passade henne, hon är nu mycket mer possitiv o gladare….

gejsa
0

Vad bra! Ja, en häst är ju oftast inte elak med flit. Utan oftast är det ju något som kanske klämmer eller gör ont när dom tex stegrar sig. Dom vill ju bli av med smärtan.

Fast en del hästar gör det för att dom bara inte vill gå framåt. Det gjorde ju Gobban i början när jag red in honom. Då stegrade han sig så vi ramlade baklänges båda två. hu ja.

Jag måste köpa en islandssadel till våren. Vad hade du för någon?

Carola

Rökkvadis
0

Henry de rivel … 17" bomvidd 34 (tror jag) ganska kort sadel…den är i någon brunaktig färg… superskön o rida i du får den perfekta sitsen i den..

Jo visst är det så! det har man ju alltid haft i huvudet men eftersom sadeln är knappt ett år gammal så trodde jag inte det… nu gäller det ju bara o bryta hennes beteenden som hon har börjat med… men det känns bra nu faktiskt… hon hade fått lite ont i nacken pga av att hon antagligen har gått o spänt sig av sadeln, så han satte akupunktur sen ska vi stretcha efter rid passen….

Jag fick låna en gammal insutten wintec sadel som har format sig o den sitter jätte bra nu på henne, sen har jag fixat ett fårskinn o ha under sadeln så att det blir mjukt eftersom hon verkar vara känslig…

Linda
0

Åhh den är underbar i alla modeller tycker jag kanon prisvärd sadel.

mvh Linda

Rökkvadis
0

Japp! tycker jag med så det är väldigt trist o behöva sälja den, men jag måste tänka på min häst…

gejsa
0

Ok kanske lite för liten för Fille också sedan då. Vad då gammal insutten wintec. Det är ju en sådan som vi har på Gejsa och som vil lånar när vi sitter på Fille. Det är ju en sådan som man byter koppjärn på OM den inte är väldigt gammal förstås. För i början tror jag inte att man kunde byta koppjärn.

Vi har en wintec allround cair till henne. Förut hade vi en wintec dressyr men hon fick skav av gjorden när hon var sommartjock.

Rökkvadis
0

Det är en äldre modell går inte o byta järn på den… det är några hästar som har haft den där av att den har format sig o är insutten sitter kanon på henne….

gejsa
0

Ok! Men går det bra att tex tölta i en wintec? Undrar bara eftersom jag är så ny med islänningar och dess sadlar. Tex vad är det för skillnad på islandsträns och vanligt? Har inte kollat så noga än. Ska ju börja titta till våren när vi ska sätta igång på allvar.

Rökkvadis
0

Islandshäst ska antingen ha island eller dressyr, det handlar om att få den korekta sittsen, med en allround så kommer du för långt fram med benen en island eller dressyr är gjorda för att ha raka ben i, o sadeln ska sitta ganska långt bak på hästen dom sadlas inte som en vanlig häst, därför fungerar inte allround… du får inte stödet som du behöver o allround är mer bygda för att ligga längre fram som tex vid hoppning……

Egentligen så är det inget måste att ha islands träns skillnaden är att man inte andvänder käkremmen oftast så har du ett huvudlag o en remont nosgrimma, o sedan brukar alla vilja ha tyglar med hakar vilket jag tycker är underbart….man brukar föredra o andvända tre delade bett på islandshästar…..

gejsa
0

Ok! Vet att man sadlar långt bak. Hade ju en tokig islänning i ca 3 månader när jag var helt grön. Men varför ska det vara tyglar med hakar? Det har jag inte riktigt förstått. Tredelat bett har jag oftast till mina också. Men nu när vi suttit på fille så har vi haft tvådelat. Brukar alltid börja med det. Fråga mig inte varför. För det vet jag inte.

Rökkvadis
0

Jag tycker att tyglar med hakar är jätte bra det under lättar mycket man är ju ofta på ute ritter eller kurser det är så lätt o bara byta tyglar om man känner för det eller andvända dom så grimskaft om man har glömt grimskaftet hemma kanske…. ja jag tycker det underlättar mycket men det är ju en smaksak…..

Oftast så tror man att dom tvådelade är snälla mot hästen vilket dom inte alltid är… det tre delade ligger bättre i munnen o förhindrar att bettet stör hästen längre bak i munnen o du får inte tång känslan som ett två delat får… det kan liksom bli som en tång i munnen på dom som kan peta upp i gommen…. men som sakt det är en smaksak… själv andvänder jag stång bett med D-ring som lägger sig på tungan i stället för på lanerna o D-ringen stör inte hästen i munn gipan….

gejsa
0

Ok så tyglar med hakar är inget speciellt för just islänningar då.

Elin (dottern) har hakar på Gejsa. Det är rätt så bra ibland vid tex kisspausar. Men jag tycker det ser barnsligt ut. Men det är en bra grej håller med där.

Har hört att d-ring är skarpare än vanligt. Kanske inte stämmer då. Är väldigt novis ang bett och sådant. Byter inte så ofta. Så länge det fungerar bra med hästen så är det ok. Så fort en häst krånglar så är det oftast veterinären som behöver komma och raspa tänderna. Tar hit han var 6:e månad åt Gobban. Det behövs säger vet. Annars är det en gång om året.

Nej, nu ska jag koja. Jag riktigt hör hur kudden ropar mitt namn. Natti natti.

Hoppas att man vaknar till åtminstonde 1 dm snö i morgon. Inte mer för gubben är bortrest och kan inte ploga.

Rökkvadis
0

Nej precis det är väl inget speciellt för just islänningar men andvänds mest av dom……

D- ringarna sägs ha en viss häv effekt men jag tycker att det ligger bättre i munngipan o stör inte hästen som en vanlig ring kan göra… min dam har ju problem med sår i munngiporna när jag andvänder vanlig ring…..

Har kommit snö men inte så fasligt mycket, det är -11 grader ute … burr!!  men solen skinerGlad

gejsa
0

Ja, en d-ring trodde jag var hårdare. Finns det inte någon här som kan svara på det. Nu har vi -12 grader ute.

Rökkvadis
0

Har nu kollat upp hur det ligger till med D-ring, ett bett med löpande ringar gör att ringarna snurrar hela tiden o bettet har ingen häv funktion, då D-ringar är fasta så blir det en liten häv funktion alltså något skarpare än ett med löpande ringar…..Jag märker ingen skillnad förutom att D-ringar ligger bättre i munnen på hästen, o nyps inte i munngipan.. Detta är ju som allt annat en smaksak min häst är extremt känslig i munnen o tycker inte om bett så därför skaffade jag ett stång bett med D-ring det är ett otroligt snällt bett mot hästen…

gejsa
0

Tycker att det verkar konstigt om dett stångbett ska vara mildare. Men säger du det så. Jag tänkte ju köpa ett bett med d-ring men dom sa i affären att det var skarpare. Så jag vet inte.

gejsa
0
Rökkvadis
0

Tyckte precis som du att det måste vara obehagligt men enligt dom i affären menade på det att det är ett väldigt snällt bett eftersom min dam är känslig så provade jag det… o två till i stallet har oxå köpt sådant o hästarna går hur fint som helst nu….

Så jag tycker det är kanon….

Länken du skickade fungerar inte……

Det sägs vara något skarpare med D-ring eftersom ringarna inte kan löpa ingenom men det är så lite så jag märker ingen skillnad förutom att hon inte får sår i munngiporna….

Men tror man inte på det  o man får bra resultat utav det man andvänder så ska man självklart andvända det man har….

Rökkvadis
0

Har provat en sadel nu så är både bra, skön o prisvärd…. o framför allt den sitter bra på hästen… en tjej i stallet har precis köpt en sån så jag har provat den på Disa i dag…. det är en Griffin haflinger/cob dressyr tror jag, den speciellt anpassad för hästar med bred rygg som då oftast islänningar har, den är bred över ryggen så ryggraden arbetar fritt… kostar nog 3800:- på hööks…man får den perfekta sittsen o stödet jag ganska imponerad faktiskt o den är i syntet så den är lätt….

En sån får det nog bli tror jag…

gejsa
0

Kolla om det inte finns beg sådan. Tycker jag har sett sådana ibland på bukes annonssidor.

Ja, jag säger inte emot dig på något sätt. Tycker du att det är bra så klart du ska använda det. Men jag funderar på vad jag kan tänkas köpa till Gejsa, fjordingen. Eftersom hon har blivit rätt så stum i munnen säger Elin.

gejsa
0

Om du tar fram en ny sida. Ta bort vad sidan heter tror att du högerklickar på din mus. Sedan drar med musen över vad sidan hette som jag skrev in. Sedan klicka på nya sidan och lägg in den så ser du sidan. Hoppas du förstår mig?

Rökkvadis
0

Ok fick fram länken nu ! det är ett sånt jag menar istälet för att störa dom vid lanerna så lägger sig bettet på tungan…men det bettet finns oxå med vanliga ringar….

Vi har en häst som började bita fast i bettet på höger sida hon provade det här o hon blev som en annan häst o rida….

Men finns det ingen i närheten som har något sådant bett som du kan låna o prova…

gejsa
0

Det låter som ett bett till Gejsa faktist. Hon biter gärna sig fast på bettet. Eller lägger tungan under bettet och skiter i att Elin drar i munnen. Nej, känner ingen som har ett sådant. Vad kostar det?

Rökkvadis
0

Mitt var tydligen ett globus bett o kostade lite mer men hökks tror jag tar 180:- eller nånstans i närheten….

Wanilj
0

Måste bara berätta ett en kvinna som jag har haft lite kontakt med hade en häst som gjorde så där!!! De tog in honom till kliniken och det visade sig att han hade "kissing spines" Inte säker på stavningen.. Det gör tydligen mkt mkt ont och framträder främst när han börjar gå mer i form. Hård skalle i kombination med ngt fysiskt är inte enkelt!

Vill även säga att vissa hästar kan vara mer eller mindre disponibla gällande lynnet då det har visat sig att tre av fyra av vår treåring och hennes systrar har enorma problem. De misstänker nu att pappa kan ha nedärvt ett svårt temperament.

Rökkvadis
0

Jo det är sånt där man funerar på oxå med just hur dom kan ned ärva… en häst i vårt stall som nu är fem år har varit extremt sen i psyket o mognad men de fick höra att hon inte var den enda hästen utan hingsten har nedärvt många såna hästar… så man vet alldrig… jag hoppas verkligen att det är så enkelt som att sadeln inte är bra för sådant går ju o ändra på men det är värre om hästen är sjuk eller har ont….Enligt min equieterapuet så har hon inte ont nånstans så jag hoppas på det iaf….