bilder på annans häst?
Får man puplicera bilder på en annans häst? T.ex. om man är fodervärd? Eller skötare mm.?

Så länge du har tagit bilden så får man nog göra det.
Ja, sålänge du är upphovsmannen till fotot (dvs fotograf) får du publicera bilder på vems hästar som helst var som helst.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

sen kan man ju iofs fråga ägaren om lov innan man gör det. man vet aldrig, folk kan ha de konstigaste anledningar till att inte visa bilder på sina saker på internet.
Av ren artighet, ja självklart. Men det finns ingenting i lagboken som stoppar dig från att publicera foton på andras hästar utan att fråga om lov. Det enda som inte är tillåtet är att publicera bilder på häst med ryttare, där ryttaren är igenkännbar, i reklamsammanhang. Allt annat är tillåtet!
De hästägare som sett sina hästar på mina foton i tidningar, almanackor, internet osv har alltid reagerat positivt och blivit jätteglada :)
#4 Fast igenkännbar får väl personen vara, däremot får man väl inte publicera namn osv utan lov?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Nej, hon/han får inte vara igenkännbar. Är personen igenkännbar och bilden används i reklam måste man ha personens tillstånd. Detta gäller alltså enbart reklam. Bilder på internet är OK.
#6 Jaha, nu missade jag att det var i reklamsammanhang du menade, läste det med ett "eller" däremellan. Men då är jag med. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Haha :)
Jag har haft en hästägare som inte tyckte om att jag hade bild och namn på hennes häst på min hemsida.
Hon tyckte inte att bilden gjorde hästen rättvisa, medan jag tyckte det visade på ett mycket rastypiskt huvud. Vi kompromissade genom att jag tog bort namnet på hästen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#10 okej, men det är nog inga problem med ägaren men undrade mest om det är ok enligt lag..